Archiwum kategorii: FSO

FSO Polonez 1984 – 62000 PLN – Kraków

Borewicz to prawdziwy król polskich szos lat 80-tych. Jego kanciasta sylwetka to niegdyś chluba Centro Stile Fiat i pracowników warszawskiej FSO, a dziś – każdego, kto nie skreśla wspomnień własnego dzieciństwa. Auto było produkowane ponad 20 lat (1978 – 2002) w kilku wersjach nadwoziowych, lecz jedynie ta pierwsza ma dziś status kultowej. Pochodzący z 1984 roku FSO Polonez 1500 w groszkowym kolorze ściągnie więcej spojrzeń, niż niejeden supercar. Ten egzemplarz przejechał do dziś jedynie 33 tys. km, a większość czasu od nowości spędza w garażu. Imponująca jest jego dokumentacja, w tym dziennik pokładowy, przedstawiający coroczne przebiegi i wszystkie wykonywane czynności serisowe. Widać, że pojazd w życiu właściciela był czymś szczególnym i tak już zostało do dzisiaj, gdyż traktowany jest jak obiekt kolekcjonerski.
Czytaj dalej FSO Polonez 1984 – 62000 PLN – Kraków

FSO Polonez 1990 – 29900 PLN – Warszawa

FSO Polonez narodził się w roku 1978, będąc najbardziej pożądanym samochodem osobowym polskiej produkcji. Przestronny, komfortowy i nowocześnie wystylizowany, oparty było mechanikę modelu 125p. Z czasem zaczął przechodzić zmiany modernizacyjne. Model roku 1987 miał nosek z wersji coupe i tylne szybki ułatwiające widoczność podczas cofania, co sprawiło, że nazywano go „akwarium”. W dwa lata później zmodernizowano tył, ale w tym egzemplarzu odnajdziemy jeszcze klapę i światła starego typu. Inne jego nowości to regulowane od wewnątrz lusterka, przetłoczenie na tylnej klapie i lakierowane na czarno ramki drzwi. W ten egzemplarz właściciel włożył sporo pracy, przeprowadzając remont blacharski i lakierniczy.
Czytaj dalej FSO Polonez 1990 – 29900 PLN – Warszawa

FSO Warszawa 201 1963 – 310000 PLN – Ostrów Wielkopolski

6 listopada 1951 roku – to data rozpoczęcia produkcji pierwszego po wojnie samochodu osobowego w Polsce. FSO Warszawa to konstrukcja oparta na bazie Pobiedy M-20, 4-drzwiowy fastback produkowany początkowo z czterocylindrowym silnikiem dolnozaworowym o pojemności 2,1 l. FSO Warszawa 201 to wersja rozwojowa, wypuszczona na rynek w 1960 roku. Miała nowe lampy tylne, pomarańczowe klosze kierunkowskazów z przodu, unowocześnione zawieszenie przednie oraz skuteczniejsze hamulce. Poza tym usunięto charakterystyczną strzałę z maski, przeprojektowano tylny zderzak, a na przednich błotnikach zagościł napis „Warszawa”. Ta odmiana wyposażona była w silnik M-20 z nowym gaźnikiem, dzięki któremu moc wzrosła do 58 KM. Zmieniono również rozrusznik, zastosowano nowy silnik wycieraczek o dwóch zakresach prędkości i akumulator o większej pojemności. Model produkowany był do 1964 roku i obok zasilanego silnikiem górnozaworowym modelu 202 była to ostatnia Warszawa w garbatym nadwoziu.
Czytaj dalej FSO Warszawa 201 1963 – 310000 PLN – Ostrów Wielkopolski

FSO Syrena 103 1965 – 79000 PLN – Przysucha

Powstała decyzją KC PZPR jako „popularny, oszczędzający czas środek przewozu, (…) przeznaczony dla racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców, przodujących przedstawicieli inteligencji”. Jej nadwozie było zgrabne, proporcjonalne i na czasie, choć Syrena miała również swoje wady i ograniczenia. Najpoważniejszym było oparcie konstrukcji o podzespoły jedynego produkowanego w Polsce auta osobowego – Warszawy, co wpłynęło na jej znaczną nadwagę. Nie imponowała też jakością wykonania, choć w zestawieniu z powszechnie wówczas używanymi motocyklami i tak była ogromnym krokiem w przód, i na lata stała się obiektem pożądania. FSO Syrena 103 debiutowała w 1963 roku i była czwartą wersją produkcyjną auta. Otrzymała wzmociony, lecz wciąż dwucylindrowy, dwusuwowy silnik S-150 i jako przedostatnia zachowała tzw. „kurołapki”, czyli drzwi otwierane „pod prąd”. Ten egzemplarz został pieczołowicie odrestaurowany, lakier, tapicerka czy chromy są z pewnością powyżej fabrycznego standardu.
Czytaj dalej FSO Syrena 103 1965 – 79000 PLN – Przysucha

FSO 125p 1983 – 20000 PLN – Grodzisk Mazowiecki

Fiat 125p to ikona polskiej motoryzacji, niegdyś marzenie każdego kierowcy. W 1983 roku wraz z wygaśnięciem umowy licencyjnej otrzymał nową nazwę FSO 125p, a także kierunkowskazy na błotnikach oraz nowe logo na przednim pasie. We wnętrzu kultowy termometr, czyli prędkościomierz z wysuwającą się taśmą. To zestaw, który w niejednym wzbudzi sentyment do czasów własnego dzieciństwa lub młodości. Ten egzemplarz to przeszedł kilka lat temu prace renowacyjne. Jego tapicerka może ucieszyć tych, którzy nie lubią skajowego oryginału. Obszyta jest razem z boczkami we wzory na modę mebli z lat 90-tych.
Czytaj dalej FSO 125p 1983 – 20000 PLN – Grodzisk Mazowiecki

FSO 125p 1990 – 47000 PLN – Warszawa

Fiat 125p to ikona polskiej motoryzacji, niegdyś marzenie każdego kierowcy. W 1983 roku wraz z wygaśnięciem umowy licencyjnej otrzymał nową nazwę FSO 125p, a także kierunkowskazy na błotnikach oraz nowe logo na przednim pasie. Z czasem zmieniono także tapicerkę, bo skaj zastąpił welur z Poloneza, a kultowy prędkościomierz w kształcie termometra zastąpiły okrągłe zegary. Nie zmienił się za to kanciaty kształt karoserii, brzmienie silnika oraz zapach. To zestaw, który w niejednym wzbudzi sentyment do czasów własnego dzieciństwa lub młodości. Ten egzemplarz to piękny oryginał, w fantastycznej czerwieni, z niewielkim przebiegiem i detalami zgodnymi z rokiem produkcji. Takie lubimy najbardziej.
Czytaj dalej FSO 125p 1990 – 47000 PLN – Warszawa

Polski Fiat 125pX 1977 – 31500 PLN – Gdynia

Nie każdy o tym wie, ale nasz 125p robił również karierę eksportową, i to nie tylko w krajach demokracji ludowej. Na rynku francuskim dostępny był jako Fiat Polski, a MR75, czyli jego wersja z dużymi tylnymi lampami z modelu 124 Special nazwana została 125pX. Prezentowany egzemplarz pochodzi z roku 1977, co zresztą możemy określić po jego pięknie zachowanej oryginalnej specyfikacji – brak podłokietnika na tylnej klapie, brak przycisku na desce do włączania podświetlania zegarów, nowy wzór kierownicy, ale też jednocześnie „gęsty” wzór przeszyć na tapicerce, kieszenie w przednich drzwiach i srebrne wywietrzniki na słupku C. Ten egzemplarz przeszedł gruntowną odnowę mechaniczną, lecz jego lakier wciąż jest zachowany.
Czytaj dalej Polski Fiat 125pX 1977 – 31500 PLN – Gdynia

FSO Polonez Caro 1992 – 29000 PLN – Nidzica

73 miliony złotych – tyle kosztował ten Polonez Caro, gdy był nowy. Wkrótce potem przyszła denominacja złotego i skończyły się wielkie liczby. Nie skończył się jednak Polonez. Był nasz, polski, stale kochany i podziwiany. Nie ważne jak daleko uciekł Świat, on wciąż zdobywał nabywców, bo był tani, całkiem komfortowy, przestronny i bezpieczny. Polonez Caro debiutował w 1991 roku, wyróżniając się zmodyfikowanym przodem i wnętrzem. W połowie lat 90-tych był wciąż najchętniej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Egzemplarz taki jak ten to rzadkość. Jedyne 30 tys. km przebiegu, od nowości w rękach jednej rodziny, aktualnie zarejestrowany już na żółte tablice pojazdu zabytkowego.
Czytaj dalej FSO Polonez Caro 1992 – 29000 PLN – Nidzica

FSO Polonez Caro 1992 – 21800 PLN – Praszka

FSO Polonez Caro na rynku pojawił się w 1991 roku. Zmienione reflektory i zderzaki najbardziej rzucały się w oczy, jednak w samochodzie wprowadzono prawie 270 zmian, dzięki który Caro mógł jeździć ciszej, bardziej komfortowo i bezpiecznie. To była prawdziwa druga młodość Poloneza. Każdy kupujący świadomy był jego technicznego archaizmu, lecz z drugiej strony potrafił docenić komfort, przestrzeń we wnętrzu, pojemność bagażnika czy wreszcie bezpieczeństwo – to wszystko sprawiło, że Caro w 1992 roku sprzedano ich ponad 80 tysięcy sztuk, czyniąc go najchętniej kupowanym nowym autem w Polsce. Czy to dużo? To ponad czterokrotnie więcej, niż w ostatnim roku osiągnął najpopularniejszy aktualnie model w Polsce (Skoda Octavia). Aby przebić tę ilość, musielibyśmy zsumować wyniki sprzedaży sześciu najlepiej sprzedających się modeli w 2020 roku (Octavia, Corolla, Yaris, Duster, Fabia i RAV4). Szok. To była ogromna siła napędowa polskiej gospodarki, którą niestety w kolejnych latach naszego raczkującego kapitalizmu zniszczono. Polskiej motoryzacji dziś już praktycznie nie ma, a miłośnikom pozostają okazy takie jak ten. Przedstawiony egzemplarz to tzw. Caro „na wąskim moście”, czyli egzemplarz sprzed pierwszych zmian, które wprowadzono w ’93 roku. Wyposażony jest w „topową” ówcześnie jednostkę, czyli 1.6 GLE, ma przebieg zaledwie 33 tys. km, pokonany przez jedynego właściciela.
Czytaj dalej FSO Polonez Caro 1992 – 21800 PLN – Praszka

FSO Warszawa 223 1971 – SPRZEDANA

Powiedzieć o niej dostojna – to mało. FSO Warszawa była jedynym samochodem w naszej polskiej historii, która miała zadatki na samochód luksusowy. Miękko resorowana, z wygodnymi kanapami, potrafiła wygodnie sunąć po drogach niezależnie od ich jakości. Choć rzeczywistość PRLu nie pozwoliła na wykończenie jej w odpowiednio wysokiej jakości, nic nie stoi na przeszkodzie, by odmienić to podczas renowacji. Ta Warszawka nie wstydziłaby się porównania nawet z dowolnym Mercedesem z tamtego okresu. Szlachetny odcień lakieru, wnętrze w skórze i taka ilość chromowanych elementów nie tylko na nadwoziu, ale i pod maską, jaką nie poszczyciłby się żaden serynie produkowany samochód na świecie. Wszystko z klasą i w dobrym guście. Taka z fabryki nie wyjechała, lecz nigdy nie wyglądała lepiej. To wybór najlepszy dla tych, którzy chcą opowiadać baśń o dumnej motoryzacji z Polski.
Czytaj dalej FSO Warszawa 223 1971 – SPRZEDANA