Czajka to radziecka limuzyna, przeznaczona wyłącznie dla wysokich urzędników państwowych. Samochód ten montowany był ręcznie w fabryce samochodów Gorkiego, czyli zakładach GAZ, w latach 1977–1988. GAZ-14 był następcą pierwszego modelu Czajki, GAZ-13. Konstruktorami wiodącymi byli N. Juszmanow i Władimir Nosakow. Konkurs na projekt nadwozia wygrał młody projektant Stanisław Wołkow, absolwent Leningradzkiej Szkoły Artystycznej. Pomimo pewnych podobieństw z wieloma amerykańskimi samochodami tej klasy, jak na przykład Cadillac, Lincoln czy Chrysler, GAZ-14 był całkowicie sowiecką konstrukcją. Oprócz unowocześnienia wyglądu, poprawiono komfort i bezpieczeństwo pasażerów. W serii 14 zwiększono też rozstaw osi aż o 20 centymetrów. Silnik w układzie V8 nie był nowo opracowany, lecz zmodernizowany, m.in. zastosowano dwa gaźniki i zmieniono kolektory. Moc silnika wzrosła ze 195 do 220 KM. Mimo większej o pół tony masy, samochód był szybszy. W 1969 roku projekt został zaakceptowany przez komisję makietową, jednak produkcję GAZa-14 Czajki uruchomiono dopiero w 1977 roku, wytwarzając około 100 samochodów rocznie. Jeżeli chcielibyście przetestować radziecki wyrób dla elit, zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem oraz ciekawą historią właścicielską egzemplarza.
GAZ-14 Czajka
Rocznik: 1983
Przebieg: 3000 km
Pojemność: 5529 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: automatyczna
Moc: 220 KM
Cena: 399999 PLN
Wyposażenie:
– ogrzewanie,
– dwustrefowa klimatyzacja,
– radio i magnetofon,
– elektryczne szyby,
– dwa rozkładane siedzenia,
– zasłonki okien,
– bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa,
– spryskiwacze reflektorów
Jedna z wyprodukowanych 1114 sztuk. Ten egzemplarz posiada historię garażu KC KPZR w Moskwie, był w dyspozycji J.J Sokołowa (sekretarz wojewódzki w Brześciu oraz później pierwszy sekretarz w Mińsku – Komunistyczna Partia Białorusi), a finalnie w służbie okazjonalnej „garażu” Prezydenta Republiki Białoruskiej (czyt. A. Łukaszenki).
Samochód w Polsce od 2001 roku.
Telefon: +48 607 593 129
Miejscowość: Wrocław