Gemballa Cyrrus 1986 – UK

Firma Gemballa została założona w 1981 roku przez Uwe Gemballę, inżyniera, który zaczął tworzyć dedykowane wnętrza samochodów. Był to okres, kiedy zapomniano o delikatnej elegancji drogich dodatków. Czasy ekstrawagancji, manifestacji bogactwa i przepychu. Kiedy Uwe rozwinął silne zainteresowanie aerodynamiką i związanymi z tym produktami, zajął się kompletnym tuningiem samochodów. W tym samym czasie bardzo udany model Porsche 930 został liderem na rynku samochodów sportowych. Trudno się zatem dziwić, że na warsztat Gemballi trafił na wskroś poprawny samochód, jak Porsche. Tuner szybko zyskał popularność tworząc na bazie 930-ski skandalicznie dziwne i niesamowicie dobrze jeżdżące projekty. Kabriolet Cyrrus, wraz ze swoim bratem zbudowanym na bazie coupe, zadebiutował w 1985 roku. Były to propozycje skierowane do bardzo zamożnych klientów, którzy nie chcieli ginąć w tłumie. Każdy Cyrrus otrzymywał wyzwające body, a jego wnętrze wypełniane było najnowocześniejszymi technologiami. Oferowana na aukcji Gemballa Cyrrus z 1986 roku uważana jest za jeden z 10 powstałych egzemplarzy. Na felgach BBS, z potrójnym wydechem Gemballa, 8-kasetową zmieniarką oraz sterowaniem funkcjami w kierownicy, z przebiegiem zaledwie 19400 mil, wyceniony został na 125000 – 160000 funtów, czyli około 577000 – 739000 złotych.


Link: http://www.rmsothebys.com/lf17/london/lots/1986-gemballa-cyrrus/1705416

LONDON
6 September 2017

Lot 165
1986 Gemballa Cyrrus
£125,000 – £160,000
To be auctioned on Wednesday, September 6, 2017

Documents: Proof of EC Taxes Paid

An extraordinary example of ’80s tuning at its finest
Very original with known history and less than 19,400 miles from new
Thought to be one of 10 produced

With the 1980s being the era where discretely displaying wealth was forgotten, the demand for ever more expensive and unique cars increased rapidly. The highly successful Porsche 930 was a mainstay of the sports car market, but it was hardly surprising that such a ‘straight-laced’ sports car would become the attention of tuners. Gemballa was founded in 1981 by Uwe Gemballa, an engineer who started out creating bespoke interiors before developing a strong interest in aerodynamics and associated aftermarket products. Not before too long, Gemballa turned its attention to producing whole cars based on Porsche 930s and quickly gained a reputation for outrageous designs and performance.

The convertible Cyrrus, along with its Turbo-based sister, the Avalanche, debuted in 1985, and it was clearly aimed at very wealthy clients who wanted to be noticed. Each Cyrrus was extensively modified by Gemballa with virtually unique body panels all-round and bespoke interiors filled with the latest technology for the time.

Believed to be one of 10 examples produced, this 1986 Cyrrus was based on a 930 Cabriolet with a naturally aspirated engine. Much like previous Gemballa creations, this Cyrrus received a bespoke interior with an 8-cassette changer along the bottom for the dashboard and driver control buttons mounted on the steering wheel. This Cyrrus was also fitted with BBS split-wheels and the signature Gemballa triple exhausts. With an extensive file with known history from new, this example is presented in extremely good and original condition with less than 19,400 miles from new. An extremely rare opportunity to own one of the most extraordinary cars of the 1980s, this highly original Gemballa is not to be missed.