Archiwum kategorii: Giełda klasyków

Pod nazwą Giełda klasyków zebrana jest kolekcja prowadzącego ten portal. Każdy z tych samochodów był dobrany z rozwagą, każdy w ciepłym okresie był regularnie i z przyjemnością eksploatowany. Każdy z czystym sumieniem mogę polecić.

Saab 96 V4 1967 – 109000 PLN – Poznań

Saab 96 narodził się w roku 1960, jako rozwinięcie konstrukcji modelu 93. Początkowo, podobnie jak poprzednik, otrzymał silnik dwusuwowy, a także wąską atrapę chłodnicy, co sprawiło, że nie każdy potrafił go odróżnić od poprzednika. Poważniejsze zmiany przyszły w 1964 roku, gdy wykorzystano szeroką atrapę chłodnicy, lecz prawdziwa rewolucja przyszła na rok modelowy 1967, gdy zdecydowano się na nowy silnik. Saab 96 V4 napędzany był przez widlasty, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znany m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Wcześniej taką moc osiągały odmiany rajdowe, teraz był to dopiero punkt wyjścia. O ile w latach 60-tych szereg rajdowych tytułów zdobył za kierownicą dwusuwowych Saabów Erik Carlsson, kolejna dekada należała do Stiga Blomqvist’a. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 czy Rajdzie RAC w 1971 roku to właśnie triumfy fabrycznego kierowcy Saaba odniesione na modelu 96 V4. Bez wątpienia tymi właśnie sukcesami zainspirowany został właściciel sprzedawanego egzemplarza. Saab 96 V4 zbudowany został z myślą o historykach, ma na pokładzie pełne wyposażenie rajdowe, łącznie z klatką bezpieczeństwa, układem gaśniczym czy odcięciem zapłonu. Jego silnik generuje zdecydowanie więcej mocy, niż seryjna jednostka. Takie osiągi pozwoliły wygenerować tradycyjne metody tuningowe, ze zwiększeniem pojemności silnika, zastosowaniem ostrego wałka, kutych tłoków, większych gaźników czy udoskonaleniu układu dolotowego i wydechowego. Efekt to diametralna różnica w osiągach, aczkolwiek strona wizualna również nie została odpuszczona. Nowy lakier, halogeny, rajdowe felgi – wszystko tu prezentuje się doskonale i zrobione jest zgodnie ze specyfikacją z epoki.
Czytaj dalej Saab 96 V4 1967 – 109000 PLN – Poznań

Maserati Quattroporte III 1981 – Poznań

Maserati Quattroporte to model, który przez szereg lat był wizytówką włoskiej marki. Auto o wszystkich cechach gran turismo, które dodatkowo poszczycić się mogło drugą parą drzwi. Dzięki temu stało się ulubionym modelem włoskiego rządu i… mafii. Quattroporte trzeciej generacji (Tipo AM 330) ukazało się w 1979 roku, za czasów władania w Maserati Alejandro de Tomaso. Nakazał on zakończyć wszystkie prace nad generacja drugą, która oparta była o model Citroen SM i nigdy nie wyszła poza fazę prototypu. Zamiast mechanicznego wyuzdania, postawiono na tradycyjne rozwiązania. Pod maską wróciło tradycyjne V8 Maserati, będące jednostką rozwojową konstrukcji pamiętającej bolidy Formuły 1 lat 60-tych. Napęd wrócił na tylną oś, nadwozie to modny projekt Giuguaro, a środek ubrała w świetną skórę manufaktura Salt z Turynu. Auto ma urok ręcznie wykonanego cacka, zbudowano ich raptem 2145 sztuk.
Czytaj dalej Maserati Quattroporte III 1981 – Poznań

Alfa Romeo Spider Junior 1600 1972 – 159000 PLN – Poznań

Klasyczny Spider to ucieleśnienie wolności. Auto, które już od pierwszych lat inspirowało masy. Zaprojektowana przez włoskiego mistrza designu Battistę Pininfarinę, była ostatnim dziełem jego życia. Do wyobraźni milionów przemówiła dzięki istotnej roli w filmie Absolwent z 1967 roku, w którym za jej kierownicą usiadł genialny Dustin Hoffman. Wcześniej Amerykanie gustowali w dużych i ciężkich wozach, ale Spider udowodnił, że małe może być piękne… i szybkie, szczególnie w kolorze czerwonym. Jej dwuwałkowy silnik zasilany układem podwójnych, poziomych gaźników pozwalał rozpędzić się do setki już w 10 sekund. Nowością wówczas była zastosowana 5-stopniowa skrzynia biegów i hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. To esencja klasycznego samochodu sportowego w czystej formie.
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider Junior 1600 1972 – 159000 PLN – Poznań

Volvo 144 Grand Luxe Automatic 1973 – 79000 PLN – Poznań

Bardzo lubimy lata 70. w motoryzacji, bo dają balans pomiędzy tym co odmienne, a tym co praktyczne i zdecydowanie nadaje się dziś do jazdy na długich dystansach. Takie właśnie jest nasze Volvo 144, a jego kolor pomarańczowy to prawdziwa kwintesencja tamtej epoki, czyli czysta radość z życia. Samochód jest w topowej wówczas wersji Grand Luxe Automatic, fabrykę opuścił w kolorze pomarańczowym, idealnie pasującym do epoki lat 70., lecz oferowanym wyłącznie przez dwa lata – w 1973 i 1974 roku. Jego dwulitrowy red block zasilany jest ówczesną nowością, czyli układem wtryskowym Bosch D-Jetronic, co dało mu przewagę 24 KM, zestawiając z wersją gaźnikową. Jakie jest na drodze? Volvo 144 to następca modelu Amazon, bazujący na jego trwałych i sprawdzonych rozwiązaniach mechanicznych, lecz z całkowicie nową sylwetką i aktualizacjami technicznymi, jak na przykład cztery hamuce tarczowe i alternator zamiast prądnicy. Otrzymał całkowicie nowe wnętrze, w tym także fotele, które do dziś służyć mogą za wzór ergonomii. To klasyk, ale wspaniale użyteczny. Tak jak Amazon wyróżniał się w latach 60., tak i dekadę później Volvo 144 było prymusem. Przełożyło się to na doskonałą sprzedaż, choć dziś egzemplarz zachowany tak jak ten to prawdziwa rzadkość.
Czytaj dalej Volvo 144 Grand Luxe Automatic 1973 – 79000 PLN – Poznań

Volvo Amazon 220S Estate 1967 – 79000 PLN – Poznań

Łączy styl lat 60-tych, wytrzymałą konstrukcję i niezawodną mechanikę. Dodatkowo ma wiele innowacyjnych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa. Pasy bezpieczeństwa i hamulce tarczowe na przedniej osi dobrze mieć, a jeszcze szerszy uśmiech budzi dzielona na dwie części tylna burta i klapa oraz składana tylna kanapa, pozwalająca uzyskać idealnie płaską przestrzeń ładunkową, nadającą się nawet do spania. Nas Volvo urzekło absolutnie fenomenalnym zestawieniem kolorystycznym oraz piękną patyną. Ten samochód zawsze był eksploatowany, wszędzie jeździł. Czas pozostawił na nim wiele śladów, lecz ważny jest fakt, że nigdy nie odpuszczono troski o jego mechanikę. Ma ładnie wyregulowany silnik, lekko pracującą przekładnię kierowniczą oraz dwa atrybuty, które łącznie występowały bardzo rzadko. Pierwszy to elektryczny overdrive, spełniający praktycznie rolę piątego, przydatnego biegu, a drugi to zasilanie dwoma gaźnikami, czyli silnik B18D, taki jak w kultowym modelu P1800.
Czytaj dalej Volvo Amazon 220S Estate 1967 – 79000 PLN – Poznań

Wołga Gaz 24-01 1972 – Poznań

W smutnej rzeczywistości ZSRR – było to auto pożądane i niedostępne. W 1972 roku, z którego pochodzi nasz egzemplarz Wołga GAZ 24-01, nie było to auto dla przeciętnego śmiertelnika. W odróżnieniu od poprzednika, GAZa 21, tych nowych w ogóle nie zaoferowano w wolnej sprzedaży. Dostępne były jako samochody służbowe notabli, były to auta dla służb specjalnych (wyposażano je wówczas nawet w silniki V8) i dla taksówkarzy, tak jak ten egzemplarz. Jako elementy wyposażenia otrzymały wówczas taksometr, zielone światło za przednią szybą, skajową tapicerkę dla pasażerów i odprężone silniki, zdolne przepalić paliwo o liczbie oktanowej 76. W tym wczesnym egzemplarzu odnajdziecie wszystkie cechy pierwszej serii – m.in. taśmowy prędkościomierz, przednią kanapę zdolną pomieścić 3 osoby czy stacyjkę montowaną na desce, a nie kolumnie kierowniczej. Auto zostało pieczołowicie odrestaurowane, z użyciem oryginalnych elementów. Do Polski dotarła z Ukrainy, uciekając przed wojenną zawieruchą. Wylądowała pod naszą opieką, bo to naprawdę pięknie odrestaurowany egzemplarz, w niczym nie przypominający tych, które pamiętamy z lat 90. Nietypowy jest jej kolor, szary, w zestawieniu z czerwonym wnętrzem niezwykle elegancki i wynikający ponoć z misji, jaką pełniła w 1980 roku, kiedy była oryginalną taxi jeżdżącą i wożącą prominentów w czasie Igrzysk Olimpijskich.
Czytaj dalej Wołga Gaz 24-01 1972 – Poznań

Fiat Croma 2.5 V6 1994 – 49000 PLN – Poznań

Nazwa Croma pojawiła się po raz pierwszy u Fiata w latach 1985-96, oznaczając flagową limuzynę koncernu, opracowaną jako wspólny projekt marek Fiat, Lancia, Alfa Romeo i Saab. Karoserię Fiata Croma narysował Giorgietto Giugiaro z Italdesign. Pod maskę trafiało 16 różnych jednostek napędowych. Najciekawsze to 2 l turbo i jak w naszym egzemplarzu, 2.5 V6 od Alfa Romeo, czyli kultowe Busso. Samochód sprowadzony ze Szwajcarii, według słów właściciela – pasjonata modelu jest to jedna z zaledwie 30 sztuk z tym doskonałym silnikiem sprzedanych na rynku szwajcarskim. Auto jest absolutnie czarujące zarówno pod względem stylistyki, brzmienia silnika, jak i komfortu (wystarczy spojrzeć na fotele, gwarantują wszystko to, co obiecują swoim wyglądem). To ultra fajny i niezwykle rzadko spotykany na rynku sedan.
Czytaj dalej Fiat Croma 2.5 V6 1994 – 49000 PLN – Poznań

Alfa Romeo 166 3.0 V6 2002 – 59000 PLN – Poznań

Kolor czerwony to tradycyjny odcień włoskich samochodów wyścigowych. Być może to jest powód, dla którego Alfa Romeo zawsze najpiękniej prezentuje się w Alfa Rosso, czyli akrylowej czerwieni. W tym przypadku mówimy o prawdziwie sportowej włoskiej limuzynie. Alfa Romeo 166 debiutowała w roku 1998, będąc zupełnie nowym otwarciem włoskiej marki w segmencie samochodów luksusowych. Projekt karoserii to dzieło powstałe pod kierownictwem Waltera de’Silva z centrum projektowego Centro Stile Alfa Romeo, nawiązujące do kształtów słynnych wozów Alfa Romeo z lat 60-tych, niemal obsesyjnie dopracowane w szczegółach. Również wnętrze ma wyśmienite, ze wspaniale wygodnymi fotelami i fantastyczną skórą Momo. To wspaniały samochód do długiej podróży – komfortowy i absolutnie czarujący połączeniem sportowego charakteru i świetnego komfortu. Po upływie dwóch dekad jest to już pojazd o statusie kolekcjonerskim, zwłaszcza gdy pod maską skrywa 3-litrowy silnik Busso, powszechnie uważany za najpiękniej brzmiące V6 w historii motoryzacji.
Czytaj dalej Alfa Romeo 166 3.0 V6 2002 – 59000 PLN – Poznań

Jaguar XJ12 L 5.3 Series II 1977 – 159000 PLN – Poznań

Jaguar XJ12 L 5.3 to kunszt klasycznej, brytyjskiej motoryzacji w najwyższej formie. Powstał na deskach kreślarskich i gdy patrzymy dziś na jego linię i potęgę silnika, możemy być tylko pełni podziwu dla kunsztu i zmysłu ówczesnych inżynierów. Jeszcze większe wrażenie niż parametry techniczne robi sposób, w jaki jeździ. To niezwykle zwinna limuzyna, komfortowa i świetnie wyciszona. 289 koni mechanicznych to moc, którą w połowie lat 70-tych poszczycić się mogły jedynie najwyższej klasy sportowe samochody, a tu kierowca otrzymywał ją w kabinie pełnej luksusu, w której wygodnie zasiąść mógł zarówno on, jak i pasażerowie. We wnętrzu zachwyca zarówno zapach, jak i detale. Poczuć się tu możemy jak w brytyjskim gabinecie, a za odpowiednie wrażenia odpowiada świetna jakościowa skóra, dużo drewna i grube wykładziny, a także długi rozstaw osi, pozwalający swobodnie wyprostować nogi, gdy zajmuje się miejsce na tylnej kanapie.
Czytaj dalej Jaguar XJ12 L 5.3 Series II 1977 – 159000 PLN – Poznań

BMW 518 E12 1976 – Poznań

BMW 518 E12 ma w sobie urok czystych lat 70. W jego kształtach pobrzmiewa finezja BMW Garmisch, projektu Marcello Gandiniego z 1970 roku, ugrzecznionego w niemiecki sposób. Pozostała lekkość linii, ostro wycięty tylny słupek, łagodnie opadająca linia bagażnika, gustowne chromowane dodatki. To nie jest po prostu jeden z rekinów, pierwsza piątka jest piękna i wciąż jest nieco niedoceniona, pozostając w cieniu modelu E9, czyli coupe z tego samego okresu. Nasz egzemplarz z 1976 roku urzekł nas pastelowym kolorem BMW Pastellblau i fenomenalnie zachowanym, oryginalnym stanem. Choć to auto prezentuje się, jakby właśnie została zakończona jego renowacja, jest czymś lepszym, egzemplarzem zachowanym, tu nawet powłoka lakiernicza jest w większości oryginalna. Auto ma jedynie 80 tys. km przebiegu i przyjechało do Polski z Włoch. Wyposażenie ma skromne, ogranicza się właściwie do radia Blaupunkt i elektrycznie wysuwanej anteny, ale łagodne brzmienie doskonałego silnika M10 wprowadza tu odpowiedni klimat i nastrój, i w tym aucie naprawdę nic więcej nie potrzeba. Wygląda jak milion dolarów, a kosztuje zdecydowanie mniej.
Czytaj dalej BMW 518 E12 1976 – Poznań