Archiwum kategorii: Gordini

Gordini Typ 18S 1950 – SPRZEDANE

Zaprojektowane i zbudowane przez Gordini nadwozie Typ 18S było wykonane z wielką dbałością o aerodynamikę, stworzone w całości z duraluminium. Samochód posiadał pełne, aerodynamiczne osłony podwozia, szerokie słupki drzwi wtapiały się w krzywizny nadwozia, a tylne nadkola zostały zintegrowane z karoserią. Tylna, zakrzywiona szyba wykonana z pleksiglasu, pochodziła z helikoptera Djinn i została zmodyfikowana tak, aby idealnie pasować do nadwozia. Aby kierowca znajdował się jak najbliżej środka samochodu, fotel został przesunięty bliżej tunelu środkowego. Dzięki bardzo krótkiemu rozstawowi osi 2,22 m i całkowitej długości 3,61 m samochód był niezwykle zwrotny, a ważył zaledwie 550 kg. Do wyścigu Le Mans przygotowano tylko dwa egzemplarze Typu 18S. Numer 020S (S jak Sport), wyposażony w silnik nr 16, przydzielono Fangio i Gonzálezowi (numer startowy 33), natomiast nr 021S, z silnikiem nr 18, otrzymał zespół Trintignant i Manzon (numer startowy 32). Silnik Typ 15C o pojemności 1491 cm3 został wyposażony w turbosprężarkę Wade RO15 wykonaną z magnezu. W specyfikacji Formuły 1 silniki 15C rozwijały 138-140 KM przy 5500 obr./min. Jednak w wersji Le Mans ich moc została zmniejszona z powodu przepisów ACO, które nakazywały stosowanie dostępnej w handlu benzyny 80-oktanowej. Niestety wyścig 24h Le Mans pomimo obiecujących początków nie był dla tych samochodów szczęśliwy, ale to nie był koniec ich zmagań na torze. W obu samochodach następowały zmiany silników i dodatkowe modyfikacje usprawniające jazdę w długich dystansach. W 1952 roku dwie berlinety zostały wyposażone w podwójne wloty powietrza na masce silnika oraz silniki Typ 18 z dwoma górnymi wałkami rozrządu i dwoma bocznymi gaźnikami Webera. Podczas gdy 21S został kupiony przez „Charlesa Rinena” (Henry de Clarence), 20S pozostał w Equipe Gordini. Wyposażony został w silnik nr 24, jednostkę Type 18 wytwarzająca 130 KM przy 6500 obr./min. Dzisiaj, z 33 różnych typów wyścigówek zbudowanych przez Gordini, berlinette 20S jest jedynym egzemplarzem zachowanym w tak wyjątkowo oryginalnym stanie. Samochód nadal ma tapicerkę z 1950 roku, na której siedział Fangio, szyby ze szkła i pleksi, panele z duraluminium, owiewkę z numerem 20, lakier z lat 1950-1956. Jest to jeden z zaledwie dwóch Gordini, które zostały wyposażone w silnik z doładowaniem i niestety jest to już jedyny doładowany silnik Gordini na świecie (silnik Typ 16 nr 3 z 1951 r.) To prawdziwe dzieło sztuki i świadek historii motorsportu na najwyższym poziomie, sprzedane zostało w Paryżu za ponad milion euro.
Czytaj dalej Gordini Typ 18S 1950 – SPRZEDANE