Honda CRX debiutowała w 1983 roku, ale największą popularność zdobyła jej druga odsłona z lat 1987-1991. Jej stylistyka z tyłem w stylu „kamm tail” nawiązywała do modelu Alfa Romeo Junior Zagato, a mechanika była żywcem wzięta z modelu Civic. W rezultacie powstał bardzo mały, ale niezwykle szybki i całkiem ekonomiczny samochód sportowy. Jej topowa wersja otrzymała fabryczny symbol EE8 (oraz handlowy 1.6i-VT) i wyróżniała się jednostką B16A1 o pojemności 1,6 l generującą imponujące 150 KM. O tak dobry wynik zadbał układ zmiennych faz rozrządu, czyli słynny VTEC, który znalazł się tu po raz drugi w historii japońskiej marki (zaraz po modelu Honda Integra XSi). Przy masie wynoszącej ledwie tonę, pierwsza setka była tu w zasięgu w czasie poniżej 8 s, a prędkość maksymalna to niebotyczne wówczas 222 km/h. Tak ponadprzeciętne osiągi i względnie niewysoka cena sprawiły, że auta te trafiły w ręce ludzi żądnych emocji za kierownicą i zostały w ogromnej większości porozbijane. Nieliczne zachowane do dziś egzemplarze z tym silnikiem to prawdziwe białe kruki, osiągające stale rosnące ceny.
Honda CRX EE8
Rocznik: 1991
Przebieg: 234000 km
Pojemność: 1595 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 150 KM
Cena: 88000 PLN
Wyposażenie:
– skórzana tapicerka
– elektryczne szyby
– elektryczne lusterka
– elektryczny szyberdach.
Honda CRX EE8 1.6 150 KM VTEC z 1991 roku.
Samochód z przebiegiem 234000 km.
Jestem jej trzecim właścicielem.
Kolor czarny krzemieniowy.
Egzemplarz praktycznie bez tuningu, poprawione jedynie właściwości jezdne i wizualne:
– rozpórka przednia i tylna uznanej firmy Staffa,
– sprężyny Eibach obniżające o 30 mm i amortyzatory KYB Ultra SR (przejechane na nich około 2000 km),
– nowe felgi MOTEC Racing Light MCTC 15x7J – czarny mat, aluminiowe, dedykowane do japońskich youngtimerów, lekkie (5 kg) i mocne; MOTEC to uznany, niemiecki producent najwyższej jakości felg felg używanych m.in. w motosporcie i autach klasy premium (felgi produkowane w Niemczech) + kute nakrętki,
– nowe opony TOYO Proxes TR1 195/45R15 – japońskie opony zapewniające doskonałą przyczepność (koszt kół to prawie 7000 PLN).
CRX z dobrą historią, udokumentowanym przebiegiem, traktowany zawsze z głową, bez epizodów na torze i tym podobnym. Wszystkie szyby oryginalne. W ocenie fachowca auto bezwypadkowe.
Honda została zakupiona jako nowa w październiku 1993 w Szwajcarii i przez równe 20 lat przebywała w jednych rękach. Szwajcarska książka serwisowa prowadzona przez cały okres eksploatacji, ostatni wpis z wiosny 2012 przy przebiegu 205000 km. Dostępne wszystkie dokumenty zakupowe, jak książka serwisowa, karta gwarancyjna, dokument zatwierdzający pierwsze tablice rejestracyjne, teczka oraz dwa kluczyki.
Wiosną 2013 przy przebiegu 224000 km CRX został sprowadzony do Polski i trafił w ręce drugiego właściciela – pasjonata modelu, dla którego Honda była sprawionym samemu sobie prezentem na 30-te urodziny. Pozostała w jego rękach przez równe 10 lat, wykonując w tym czasie 8000 km (dostępne zaświadczenia z corocznych badań technicznych). Ja nabyłem auto wiosną 2023 z przebiegiem 232000 km.
Wiosną 2024 auto przeszło gruntowny serwis (przeprowadzony w Bosch Partner). Zakres serwisu to: olej silnikowy Liqui Moly wraz z filtrem; filtr powietrza; olej w skrzyni biegów; płyn hamulcowy; płyn chłodniczy; nowe tarcze, klocki hamulcowe, zaciski; nowa chłodnica wraz z termostatem; rozrząd wraz z pompą wody i napinaczem; świece; przewody; nowe wszystkie cztery łożyska kół wraz z piastami i szpilkami; gumy przegubów wewnętrznych; osłona maglownicy lewa; regulacja luzów zaworowych; ustawienie geometrii; nowe siłowniki klapy bagażnika.
Tapicerka foteli wykonana w renomowanym zakładzie tapicerstwa samochodowego, z najlepszej skóry nappa. Wszystko, w tym także detale, takie jak grawerowany nicią napis CRX VTEC, kolor zastosowanej nitki na szwach itd. według oryginalnego wzoru. Na fotelach siedzi się wyjątkowo wygodnie, zapewniają odpowiednie trzymanie boczne i wyglądają doskonale.
Założone nowe opony oraz felgi z nakrętkami.
Nadwozie i podwozie bez korozji i innych przypadłości, nie wymaga żadnych prac. Lakier lśniący, zabezpieczony. Zakonserwowane profile wewnętrzne.
W mojej ocenie technicznie auto bez zarzutu – mocne, zwarte, sztywne, bez luzów, bez wycieków, prowadzi się jak po sznurku. Silnik, skrzynia biegów, sprzęgło, zawieszenie, hamulce, układ wydechowy, układ kierowniczy i reszta podzespołów bez objawów zużycia. Silnik pracuje równo, nie pobiera nadmiernie oleju, aksamitnie wkręca się na obroty, wzorcowo trzyma temperaturę. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie.
Wnętrze czyste, suche, niezniszczone. Wyposażenie sprawne. Pokrętło regulacji nawiewu standardowo pęknięte (bez wpływu na jego pracę; mam kupioną tą część nową, współczesnej produkcji, ale nie zdecydowałem się założyć uznając, że oryginał czuję bardziej – dokładam; można pozostawić jak jest lub można wymienić, albo można dać do zespawania plastiku oryginalne pokrętło).
Jazda autem sprawia niesamowitą frajdę. W mojej ocenie Honda jest w wyjątkowym stanie technicznym i wizualnym, jest gotowa do każdej drogi, nie wymaga żadnych ingerencji i prowadzi się dokładnie tak, jak spodziewać się tego można po zadbanym i prawidłowo serwisowanym egzemplarzu EE8. Samochód zastał kupiony i przygotowany jako spełnienie kolejnego z moich moto-marzeń. Auto było użytkowane przeze mnie wyłącznie przy dobrej pogodzie, garażowane, nie robiło wielu kilometrów, jest jednym spośród kilku aut klasycznych jakie posiadam. Układ paliwowy nie zaznał wprowadzonej od stycznia 2024 benzyny 95 z dodatkiem 10% bioetanolu – lana wyłącznie VERVA 98 z Orlena z maksymalnie 5% bioetanolu.
Honda zarejestrowana jako pojazd zabytkowy, więc nie straszne jej żadne przyszłe restrykcje i obciążenia dla pojazdów i właścicieli aut spalinowych. OC opłacone do 23.05.2025 (sprawa groszowa, około 200 zł na rok). Badanie techniczne ważne bezterminowo – wieczyście.
Ceny Hond CRX EE8 stale rosną i na pewno jest to jedno z tych aut, które tańsze już nigdy nie będzie. Każdy kto śledzi ten rynek wie, jak rzadko auta te trafiają na sprzedaż oraz jak ciężko o egzemplarz z dobrą, wiarygodną historią, dobrze utrzymany i w pełni przygotowany serwisowo.
Auto zimuje w suchej, doskonale oświetlonej hali na terenie stacji kontroli pojazdów. Są więc świetne warunki na oględziny i to niezależnie od pogody.
Telefon: +48 508 354 338
Miejscowość: Pobiedziska