Iso Grifo debiutowało podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1963 roku. Wersja drogowa uzyskała świetną reputację dzięki atrakcyjnej stylizacji Giorgetto Giugiaro z Bertone i mocnym układom napędowym V8. Większość była napędzana 327-calowym silnikiem V8 Chevroleta, ale nie wszystkie. W 1968 roku zamontowano big block Chevroleta L71 Tri-Power V8, który pozwalała na osiągnięcie 300 km/h. Oferowany na aukcji egzemplarz to ostatnie 7-litrowe Grifo serii I. Samochód o numerze 326 został ukończony 9 września 1970 roku, wykończony w efektownym czarnym kolorze lakieru ze srebrnym dachem oraz beżową skórzaną tapicerką. Grifo wyposażone było w opcjonalną klimatyzację, koła serii II Elektron, pięciobiegową skrzynię ZF i przełożenie 2,88:1. Samochód został jako nowy sprzedany we Włoszech, a w połowie lat 70. został wyeksportowany do Szwecji. Tam pod opieką Goste Andrena Grifo zostało zaprezentowane w wydaniu Automobil z 1986 roku, a następnie przeszło renowację z wyraźnym zamiarem zachowania pierwotnego uroku samochodu. Włożono wiele wysiłku w udoskonalenie jego elementów mechanicznych, zanim nr 326 został odnowiony w fabrycznym kolorze Grigio Reims Metallizzato. Po kilku latach samochód został wyeksportowany do USA i nabyty przez obecnego właściciela w 2018 roku.
Nowy właściciel zlecił firmie Classic Performance Restorations z Gilbert w Arizonie renowację do specyfikacji fabrycznej. Dziesiątki faktur na łączną kwotę prawie 200 000 dolarów potwierdzają wyczerpujący proces, który obejmował nową wiązkę przewodów, specjalnie wykonany układ wydechowy, przebudowę gaźnika i rozległe strojenie silnika.
Po skończeniu renowacji elementów mechanicznych zamontowano zupełnie nowe, ciemnoniebieskie skórzane wnętrze wraz ze świeżą deską rozdzielczą z orzecha włoskiego i przebudowanym systemem klimatyzacji. W 2023 roku Iso Grifo wzięło udział w emocjonującym rajdzie Copperstate 1000 przez pustynię Sonora w Arizonie, kończąc czterodniowe wydarzenie bez żadnych problemów.
Bardzo ważne jest, że samochód zachował swój oryginalny, 7-litrowy silnik Chevroleta V8. Do sprzedaży dołączono kopię oryginalnego arkusza konstrukcyjnego, dziesięciolecia faktur serwisowych, korespondencję poprzednich właścicieli i zdjęcia z renowacji.
Samochód wyceniony na 550 – 650 tysięcy dolarów wystawiony został na aukcji w Arizonie, a licytowany będzie 24 stycznia.
Patrick Ernzen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s
Link: https://rmsothebys.com/auctions/az25/lots/r0066-1970-iso-grifo-7litri-series-i-by-bertone/
1970 Iso Grifo 7-Litri Series I by Bertone
$550,000 – $650,000 USD
The final 7-Litri Series I constructed
One of just 15 7-Litri Series I Grifos factory equipped with a five-speed manual gearbox
Retains numbers-matching 7-liter Chevrolet V-8 engine
Comprehensive restoration completed in 2023
Desirably optioned with factory air conditioning
2023 Copperstate 1000 veteran
Chassis No. 7L050326
Engine No. 1532 TO60LM
Registration: US Title
Location: United States | Phoenix, Arizona
Confirmed as the final 7-Litri Series I Iso Grifo constructed, chassis 326 was completed 9 September 1970 finished in the striking livery of black with a silver roof over beige leather trim and fitted with optional air conditioning, Series II Elektron wheels, ZF five-speed gearbox, and 2.88:1 gearing. Sold new in Italy, the car was exported to Sweden in the mid-1970s after being acquired by marque aficionado Gosta Andren. While under Andren’s stewardship, the 7-Litri was reportedly featured in a 1986 issue of Automobil and later underwent a sympathetic restoration with the expressed intent of maintaining the car’s original charm. Great care was taken in refining its mechanical components before 326 was refinished in the factory color of Grigio Reims Metallizzato. After several years on the display circuit, the car was imported to America in 2014 and acquired by its current owner in 2018.
The consignor immediately commissioned what would become a multi-year restoration to factory specifications by Classic Performance Restorations of Gilbert, Arizona. Scores of invoices totaling nearly $200,000 outline the exhaustive process, which included a new wiring harness from Iso Rivolta Deutschland, a custom-fabricated, ceramic-coated exhaust system, rebuilding the carburetor, vapor-honing the intake manifold, and extensive engine tuning.
After sorting the mechanical components, an all-new deep blue leather interior was fitted along with a fresh walnut dash and rebuilt air-conditioning system. In 2023, the Iso Grifo participated in the thrilling Copperstate 1000 rally across Arizona’s Sonoran Desert, completing the four-day event without issue. Further underscoring the car’s treasured life, it has been confirmed to retain its numbers-matching 7-liter Chevrolet V-8 engine. A copy of its original build sheet, decades of service invoices, former owners’ correspondence, and photographs of Andren’s restoration accompany the sale.
Comprehensively sorted and primed for its next rally, this Iso Grifo 7-Litri five-speed awaits a discerning enthusiast seeking the finest blend of American muscle and Italian design.