Lamborghini Miura P400 SV Speciale 1971 – UK

Pomiędzy 1970 a 1973 rokiem Lamborghini zbudowało zaledwie 150 egzemplarzy przełomowego supercara, jakim była Miura w specyfikacji P400 SV. W tej grupie szczególnie ciekawe są egzemplarze budowane w specyfikacji na zamówienie, tylko dla ważnych klientów Lamborghini. Jednym z z nich był bogaty francuski przemysłowiec Jacques Dembiermont, który był także jednym z pierwszych posiadaczy pierwszej Miury. Kiedy ogłoszono, że powstanie SV, lojalny klient Lamborghini zgłosił się od razu po Miurę P400 SV w wersji Speciale. Okaz otrzymał dwie ważne cechy wspólne z eksperymentalnym okazem Boba Wallace’a nazwanym Miura Jota, a mianowicie suchą miskę olejową i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ZF. Miura gotowa była w maju 1971 roku, wykończona w niezwykłym kolorze Oro Metallizzato, czyli metalicznym złocie. SV pozostawała w rękach swojego pierwotnego właściciela przez ponad dekadę. Po tymczasowym pobycie na południu Francji, w Norwegii i w Anglii, niezwykła Miura została sprzedana obecnemu właścicielowi. To właśnie w jego posiadaniu Lamborghini zostało całkowicie odnowione przez wiodących włoskich specjalistów marki, Carrozzeria Autosport i Top Motors. Od czasu renowacji samochód był wykorzystywany zgodnie ze swoim przeznaczeniem, przemierzając Wielką Brytanię i Europę. To wyjątkowe Lamborghini Miura P400 SV Speciale ma bogatą, fascynującą historię, świetne parametry mechaniczne, znakomitą dokumentację i silne powiązania z legendarnym modelem Jota. Dlatego też nie będzie dziwić wycena przedaukcyjna, która opiewa na 1,6 – 2 milionów funtów, czyli około 8 – 10 milionów złotych.


Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1971-lamborghini-miura-p400-sv-speciale/

Passion of a Lifetime

Lot 002

1971 Lamborghini Miura P400 SV Speciale
Coachwork by Bertone
Estimate: £1,600,000 – £2,000,000
Chassis: 4878
Engine: 30644
✱ Please note that this lot is UK registered and has a DVLA-issued V5C.

The Ultimate Development of the Miura; One of Only 150 SVs Built
Factory-Built with Dry Sump Lubrication and Limited-Slip Differential
Delivered New to VIP Client and French Industrialist Jacques Dembiermont
Restored by Leading Italian Specialists in Original Oro Metallizzato Livery
Among the Most Important, Well-Documented, and Unique
Lamborghinis Extant

3,929 CC DOHC Alloy V-12 Engine
Four Weber 40 IDL3C Carburetors
385 BHP at 7,850 RPM
5-Speed Manual Transaxle
4-Wheel Ventilated Girling Disc Brakes
4-Wheel Independent-Wishbone Suspension with Coil Springs, Tubular
Shock Absorbers, and Anti-Roll Bars

Between 1971 and 1973, Lamborghini constructed just 150 examples of the P400 SV – the ultimate development of its groundbreaking Miura supercar. Even among this rarified group, there exist a few truly special SVs – cars built to bespoke specifications for important clients. One such customer was the wealthy French industrialist Jacques Dembiermont. When Lamborghini debuted the Miura in 1966, M. Dembiermont was among the model’s first customers. As soon as the updated SV model was announced, he placed an order for one, but with certain stipulations. For their loyal client, Lamborghini built this Miura P400 SV Speciale, chassis 4878, which featured an engine that possessed two important mechanical attributes shared with Bob Wallace’s experimental Miura Jota – dry sump lubrication and a ZF limited-slip differential.

Completed in May 1971, and finished in brilliant Oro Metallizzato (Gold Metallic), the SV remained in the hands of its original owner for over a decade. Following interim owners in the South of France, Norway, and England, the Miura was sold to the current caretaker. During his ownership, the SV was completely restored by two of the leading Italian marque specialists – Carrozzeria Autosport and Top Motors – and has since been put to use in the spirit of its original owner, crisscrossing the UK and Europe at unmentionable speeds and participating in the Tour Auto. This exceptional Miura possesses a rich, fascinating history, unmatched mechanical specifications, outstanding documentation, and strong ties to the infamous Jota. Simply put, Jacques Dembiermont’s SV Speciale is one of the most extraordinary Lamborghinis of all time.

*Gooding provides information regarding the registration and import status of each lot as a helpful reference. It should not be relied upon or substituted for the Buyer’s own due diligence. As set forth more fully in the General Conditions, the Buyer is responsible for determining the relevant taxes and duties payable, as well as any import regulations that may apply, and for examining any and all documentation pertaining to the title or registration provided by the Seller and made available by Gooding prior to the Auction, and for determining whether a Vehicle is or can be registered. Neither Gooding nor the Seller is responsible for any errors or omissions regarding information provided herein, as set forth more fully in the General Conditions. Please contact clientservices@goodingco.com with any questions regarding registration and import status.