Lancia Delta HF Integrale Evo 2 1995 – SPRZEDANA

Od połowy lat 60-tych aż po wczesne lata 90-te, Lancia była czołowym graczem w międzynarodowym rajdowym świecie, zdobywając aż 11 tytułów mistrza świata. W tym samym czasie kierowcy jeżdżący modelami modelami Fulvia HF, Stratos, Rally 037, a także rodziną Delty – S4, HF oraz Integrale, zdobyli aż 14 tytułów mistrzów Europy. Po eksperymentach z doładowaniem w zbudowanej specjalnie pod rajdową homologację Delcie S4, Lancia w mniej egzotycznej HF Integrale zdecydowała się wykorzystać turbosprężarkę oraz napęd na cztery koła, sprzęgło wiskotyczne Ferguson i mechanizm różnicowy Torsen. Model oznaczony jako Delta HF 4WD po wprowadzeniu na rynek w 1986 roku zachował początkowo doładowanie Volumex, dopiero kiedy został przekształcony w Integrale w 1987 roku przeszedł na proste turbo. Lancia Delta HF Integrale udowodniła, że jest wyjątkowo sprawnym samochodem rajdowym, wygrywając Mistrzostwa Świata w 1987 i 1988 roku. Pierwsze modele homologacyjne Evoluzione Delty HF Integrale zostały wyprodukowane pod koniec 1991 roku w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej przez rajdowy zespół fabryczny Lancii. Evo otrzymało szersze body i odpowiednio zmienioną karoserię oraz silnik ponownie zmapowany w celu wyprodukowania 210 koni mechanicznych, a także wiele innych udoskonaleń. Rozwinięcie modelu, czyli Evo 2, było zasadniczo tym samym samochodem, ale otrzymało katalizator w układzie wydechowym. Lancia Delta HF Integrale Evo 2 wystawiona na aukcji to jeden z ostatnich wyprodukowanych okazów. Została sprzedana jako nowa we Włoszech, gdzie miała trzech właścicieli, a w 2018 roku została sprowadzona do Belgii. Wykończona w kolorze ciemno-niebieskim z beżowym wnętrzem od nowości pokonała jedynie 65733 kilometrów i prezentuje się doskonale. Lancia stanowi wspaniałą okazję do nabycia jednego z najrzadszych i najbardziej pożądanych obecnie sportowych samochodów drogowych z lat 90-tych. Lancia Delta HF Integrale Evo 2 sprzedana została za 55,2 tysięcy euro, czyli prawie 237 tysięcy złotych.

Link: https://www.bonhams.com/auctions/24956/lot/14/

Lot 14
1995 LANCIA DELTA HF INTEGRALE EVO 2 HATCHBACK
€ 50,000 – 70,000
PLN 210,000 – 300,000
To be sold without reserve

THE ZOUTE SALE
5 Oct 2018, 17:30 CEST

KNOKKE-HEIST, PLACE ALBERT DE KNOKKE LE ZOUTE

1995 Lancia Delta HF Integrale Evo 2 Hatchback
Chassis no. ZLA831AB000583005

• One of the hottest of ‘hot hatches’
• Delivered new in Italy
• Only 65,000 kms from new
• Registered in Belgium

FOOTNOTES
‘Between 1987 and 1992, the Integrale utterly dominated its branch of motor sport, winning 46 rallies and six consecutive constructors’ championships outright. And to keep the rally car at the sharp end of the results table, the road car went through a number of iterations, each more potent than the last.’ – Octane magazine, June 2012.

From the mid-1960s until the early 1990s, Lancia was a major force in international rallying, winning the World Rally Championship for Makes no fewer than 11 times between 1972 and 1992, including a remarkable six successive victories commencing in 1987. During the same period, Lancia drivers won the European Rally Championship on 14 occasions and the World Drivers’ Championship (only instigated in 1978) four times. The models used: Fulvia HF, Stratos, Rally 037, and the Delta family – S4, HF, and Integrale – are among the most successful rally cars of all time.

After experimenting with a system combining both a conventional (Volumex) supercharger and a turbo on their ‘homologation special’ Delta S4 rally car, Lancia opted for turbo-charging alone for the less exotic Delta HF. Already a fine handling car courtesy of its tuned suspension, the HF moved up a class with the introduction of a state-of-the-art four-wheel-drive transmission incorporating Ferguson viscous couplings and a Torsen differential.

Badged as the Delta HF 4WD on its introduction in 1986, the model retained the Volumex blower initially before switching to a straightforward turbo when transformed into the Integrale in 1987. The latter would prove a supremely capable rally car, winning the World Championship in both 1987 and 1988, yet in road trim remained a thoroughly practical family hatchback. Integrale performance was boosted further by the introduction of a 16-valve cylinder head for the 2-litre four-cylinder engine in 1989, maximum power increasing to 200bhp and top speed to 220km/h.

Homologated to maintain the works rally team’s competitive edge, the first Evoluzione models were manufactured towards the end of 1991, incorporating wider front and rear track, appropriately altered bodywork, and an engine re-mapped to produce 210bhp among many other detail improvements. The Evo 2 was essentially the same but came with a catalyst in the exhaust system.

One of the last of its kind to be registered (production ceased in 1994), this Lancia Delta HF Integrale Evo 2 was sold new in Italy where it had three owners. In 2018 the Lancia was imported into Belgium where it is currently in the hands of the fourth owner. Finished in blue with beige interior, the car has covered 65,733 kilometres from new and is presented in excellent condition. Offered with Belgian registration papers, it represents a wonderful opportunity to acquire one of the rarest and most desirable sporting road cars of its era with a competition pedigree second to none.