Lancia Fulvia Coupe 1600 HF S2 Fanalino 1972 – SPRZEDANA

W 1966 roku Lancia przedstawiła swój pierwszy model skonstruowany specjalnie na potrzeby rajdowej homologacji: Fulvia 1.2 HF. Finalna wersja opracowana na tej platformie to Lancia Fulvia Coupe 1600 HF. Niewielkie nadwozie o masie niespełna 817 kg, poprawione zawieszenie i gaźnikowy silnik V4 o pojemności 1,6 litra, który współpracował z pięciobiegową manualną skrzynią o krótkim przełożeniu, to coś, co nawet dziś może marzyć się kierowcy. Efekt był fenomenalny, między 1966 a 1973 rokiem prawie żadne mistrzostwa rajdowe w Europie nie obyły się bez Fulvii HF na podium. Na aukcji wystawiony został okaz w kolorze Rosso Corsa i czarnym wnętrzu, o dobrze udokumentowanej historii startów pod szyldem zespołu wyścigowego Squadra Corsa Estense z Ferrary we Włoszech. Wystawiony na sprzedaż egzemplarz aktywnie się ścigał również w ostatnim czasie. W latach 2008-2014 brał udział w nie mniej niż 24 wydarzeniach w całej Europie, zdobywając laury we Włoszech, Francji i Monte Carlo – w tym sześć kolejnych startów Monte Carlo Historique i zwycięstwo w Mistrzostwa Lazurowego Wybrzeża w 2012 roku. Zakupiona w listopadzie 2014 Lancia sprowadzona została do Stanów Zjednoczonych, gdzie dostała zaktualizowane wyposażenie rajdowe. Silnik o pojemności 1,6 litra został zmodyfikowany przez specjalistów Lancii z Ricambi Rossocorsa w Genui. Wyposażenie uzupełnia zestaw kół Cromodora, poszerzone nadkola i rajdowe reflektory oraz dodatkowy zbiornik paliwa zwiększający zasięg. Aukcja tej pięknej i szybkiej Lancii, oferowanej wraz z kartą identyfikacyjną FIVA i dokumentacją ACI zakończyła się sprzedażą w kwocie 33600 USD, czyli około 126 tysięcy złotych.


1972 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Series 2 'Fanalino’ © 2020 RM Sothebys

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/az21/arizona/lots/r0001-1972-lancia-fulvia-coupe-1600-hf-series-2-fanalino/995585

1972 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Series 2 'Fanalino’
Offered Without Reserve
Sold For $33,600
RM | Sotheby’s – ARIZONA 22 JANUARY 2021 – The Homologation Collection
Chassis No. 818.740 004012

Race-prepared 1,584 cu ci. V-4 engine
Campaigned extensively between 2008-2014 by Squadra Corsa Estense
Multiple rally stage and event wins in Italy, France, and Monte Carlo
Imported to the United States in 2015

In 1966, Lancia would introduce their first purpose-built homologation model aimed at rallying: the Fulvia 1.2 HF, or “Hi-Fi.” Released in 1971, the Lancia Fulvia Coupe 1600 HF “Series 2” was the pinnacle of Lancia’s development on the Fulvia platform. The diminutive 1,800-pound chassis utilized lightweight bodywork, a revised suspension, and a carbureted 1.6-liter V-4 engine which was mated to a close-ratio five-speed manual transmission. Compared to the large-headlight “Fanalone” Fulvia that preceded it, these later cars had smaller headlights—hence the “Fanalino” nickname. In either guise, the success of the Lancia program was evident; between 1966 and 1973 almost no rally championships in continental Europe were without a “Hi-Fi” Fulvia on the podium.

Presented in the attractive works livery of Rosso Corsa over a black interior, this 1600 HF Series 2 benefits from a well-documented competition history under the banner of the Squadra Corsa Estense racing team of Ferrara, Italy. Between 2008 and 2014, this chassis participated in no fewer than 24 events across Europe, collecting stage wins and event podiums in Italy, France, and Monte Carlo—including six consecutive runnings of the Monte Carlo Historique and a series victory in the 2012 Cote d’Azur Championship.

Purchased from the Estense team in November 2014, this chassis was imported to the United States shortly thereafter and remains in race-prepared condition. The cabin is appropriately outfitted with a roll cage, period-style racing buckets and Kingdragon harnesses, facing a set of dash-mounted auxiliary gauges and a Sparco steering wheel. The 1.6-liter engine has been modified with upgrades from Lancia specialists Ricambi Rossocorsa of Genova, Italy. A set of correct Cromodora wheels, flared wheel arches, and rally headlamps are complimented by the purposeful presence of a range-extending auxiliary fuel tank.

This race-prepared homologation Lancia is now offered for sale accompanied by a spare wheel, jack, owner’s manual, FIVA ID card, ACI paperwork, rally documentation, and historic imagery.

LOOKING FOR DOCUMENTATION AND INVENTORY?
For further information such as history files, production certificates, restoration documentation, service invoices, owners’ manuals, and accompanying parts, please click the button below to view any additional documentation and parts included with this lot.

VIEW FILES