Jeremy Clarkson w programie “The Grand Tour” nazwał ją jednym z najpiękniejszych aut kiedykolwiek wyprodukowanych (“it is one of the prettiest car ever made”). Bez wątpienia jest to przykuwające uwagę, nietuzinkowe coupe. Powstało ich niewiele ponad 6000 sztuk, z czego do naszych czasów przetrwała garstka. Dość powiedzieć, że w Polsce jest tylko kilka sztuk. Samochód ten był topową limuzyną w gamie koncernu Fiat, zastępując w niej niejako model Fiat 130. Pojazd jest unikatowy, zaprojektowany został przez studio Pininfarina i tam też był ręcznie produkowany, równolegle z Ferrari 400. Czterocylindrowy, dwulitrowy silnik typu bokser był autorskim projektem Lancii i występował tylko i wyłącznie w modelu Gamma. Lancia Gamma często uważana jest za ostatnią prawdziwą Lancię – ponieważ to w niej ostatni raz znalazł się silnik zaprojektowany przez ich biuro konstrukcyjne.
Lancia Gamma Coupe 2000
Rocznik: 1980
Przebieg: 23500 km
Pojemność: 1999 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 115 KM
Cena: 115000 PLN
Mój egzemplarz kupiłem w bardzo dobrym stanie we Włoszech w 2023 roku. Na liczniku miał wtedy około 17000 km, a kupiłem go w firmie specjalizującej się w handlu klasycznymi samochodami od 1975 roku. We Włoszech samochód od 2008 roku, był zarejestrowany jako zabytek w A.S.I. To nie jest przypadkowe auto, tylko efekt kilku lat moich poszukiwań.
Po sprowadzeniu starałem się doprowadzić go do jak najlepszego stanu w wyspecjalizowanej w klasykach firmie. Usunięta została główna wada tych samochodów, mianowicie fabrycznie wadliwa pompa wspomagania została zastąpiona całkowicie nową o napędzie elektrycznym. Zostało to zrobione w taki sposób, że w każdej chwili można przywrócić fabryczne rozwiązanie. Cały układ hamulcowy został zregenerowany (zaciski, tłoczki, przewody hamulcowe), wyregulowane zostały zawory. Naprawiony i uruchomiony został fabryczny układ klimatyzacji, jednocześnie przerobiony na współczesny czynnik. Wymieniony został rozrząd, zrobiony pełen serwis filtrowo – olejowy. Rozrusznik został wymieniony na nowy, a alternator został zregenerowany. Wymienione zostały łożyska w kołach. Zrobiony został na nowo układ wydechowy ze stali nierdzewnej (samochód pięknie pracuje, a dźwięk wydechu daje ogromną radość – nie jest głośny, ale jego dźwięk zachęca do jazdy). Zregenerowane zostało zawieszenie (tuleje wahaczy przód i tył, gałki sworznia, gumy stabilizatora, łączniki stabilizatora, końcówki drążków, osłony przegubów). Założyłem też nowe opony. Mechanicznie samochód został doprowadzony do takiego stanu, że w samym 2024 roku zrobiłem nim ponad 6000 km. W aucie dokonałem drobnej modyfikacji, oryginalną kierownicę wymieniłem na najbardziej kultową drewnianą włoską kierownicę Nardi (oczywiście oryginalna kierownica jest w zestawie z autem).
Pomimo swojego wieku samochód ma elektryczne szyby, wspomnianą wcześniej klimatyzację, wspomaganie kierownicy i pięciobiegową skrzynię biegów. lusterko boczne sterowane jest elektrycznie.
Samochód w sezonie 2024 startował w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. W każdej rundzie stał na podium, wygrywał też konkursy elegancji. Ostatecznie w tym aucie zdobyłem w 2024 roku tytuł Wicemistrza Polski.
Jest to też jeden z niewielu samochodów, który wystąpił na dwóch topowych polskich kanałach youtube dotyczących klasycznej motoryzacji. Znajdziecie Państwo film o niej jak była jeszcze przed remontem na kanale “Złomnik”, oraz film już po remoncie na kanale “Jan Garbacz”.
Kupując klasyka można podążać wieloma ścieżkami. Ja proponuję Państwu tą nietypową, piękną włoską motoryzację w najlepszym wydaniu.
Telefon: +48 602 112 344
Miejscowość: Bochnia / Kraków