Maserati Ghibli SS 1972 – SPRZEDANE

Najbardziej “przystojny” samochód lat 60-tych? Coś w tym musi być. Maserati Ghibli, debiutujące w 1966 roku podczas Turin Motor Show, wystylizowane przez Giorgetto Giugiaro z Carrozzeria Ghia, nazwę otrzymało na cześć saharyjskiego wiatru. Swoimi osiągami rywalizując z Ferrari Daytona, trafiło do najwyższej ligi. Mierzące ponad 4,5 m długości i 1,8 m szerokości Ghibli, oferowało ogromną ilość przestrzeni w przedniej części samochodu. Ale najbardziej zaskakująca w wyglądzie Ghibli była jego wysokość. Linia dachu opadła z góry, od stromej szyby przedniej do odciętego tyłu, dzięki czemu Giugiaro uzyskał samochód niższy od niemal wszystkich ówczesnych modeli, choć odbyło się to ze szkodą dla przestrzeni pasażerskiej z tyłu. Czy miało to jednak znaczenie? Raczej nie. Podobnie jak w ówczesnym Mexico 2+2, Ghibli stworzone zostało wokół skróconej wersji podwozia Maserati Quattroporte, z przestrzenną ramą ze stalowych rur. Zastosowanie suchej miski olejowej pozwoliło na schowanie silnika głęboko we wnętrzu konstrukcji, co pozytywnie wpłynęło na obniżenie środka ciężkości auta. Niesamowite V8 o kącie rozwarcia 90 stopni, pozyskane z wyścigowego 450S, w wersji SS zostało powiększone do 4.9 litra i potrafiło rozpędzić samochód do 100 km/h w 5,5 sekundy. Przyspieszenie to wynikało z ogromnego momentu obrotowego V8, który sprawił, że Ghibli stało się jednym z najbardziej elastycznych i łatwych w prowadzeniu GT swojej epoki. Jeden z najwspanialszych sportowych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, właśnie został wystawiony na aukcji. Okaz ze świetną i obszerną dokumentacją, która rozpoczyna się od kopii informacji o dostawie z fabryki od Maserati Classiche wiosną 1971 roku, oznaczony jest numerem 2126. Samochód został fabrycznie skonfigurowany dokładnie tak, jak widzimy go dzisiaj. Nadwozie w kolorze Giallo, z czarnym wnętrzem, wyposażone jest w opcjonalną 5-biegową skrzynię, wspomaganie kierownicy i klimatyzację. Maserati Ghibli SS do Stanów Zjednoczonych trafiło w 1972 roku. W 2016 roku samochód został przemalowany na pierwotny żółty kolor oraz doprowadzony został do dobrego stanu technicznego. Dziś z przebiegiem ponad 47000 mil wciąż posiada oryginalne wnętrze, które zachowało się w znakomitej kondycji. Maserati Ghibli SS wylicytowane zostało za 229600 USD, czyli około 864 tysiące złotych (z prowizją domu aukcyjnego).

Link: https://www.bonhams.com/auctions/25101/lot/35/

Lot 35
1972 MASERATI GHIBLI SS COUPE
US$ 260,000 – 300,000
PLN 980,000 – 1,100,000
To be sold without reserve
Sold for US$ 229,600 (PLN 864,493) inc. premium

THE SCOTTSDALE AUCTION
17 Jan 2019, 11:00 MST

SCOTTSDALE, THE WESTIN KIERLAND RESORT & SPA

1972 Maserati Ghibli SS COUPE
Coachwork by Ghia
Chassis no. AM115/49-2126
Engine no. 115/49-2126

4,930cc DOHC V8 Engine
4 Weber Carburetors
330bhp at 5,500rpm
5-Speed Manual Transmission
Independent Front Suspension – Live Rear Axle
4-Wheel Disc Brakes

*Desirable 4.9-liter SS Ghibli
*Factory Delivered Yellow over black color scheme
*Original Interior
*Matching numbers
*Beautiful example of the iconic Maserati GT

THE MASERATI GHIBLI

A strong contender for the “most handsome car of the 1960s” title, Maserati’s Ghibli debuted in coupe form at the Turin Motor Show in November 1966. Styled at Carrozzeria Ghia by Giorgetto Giugiaro and named after a Sahara Desert wind, the Ghibli rivaled the Ferrari Daytona for straight-line performance – its top speed was close to 275km/h (170mph) – while beating it for price. More than 4.5m long and 1.8m wide, the Ghibli occupied an inordinate amount of space for a mere two-seater, but perhaps the most startling aspect of its appearance was the height, or rather the lack of it.

Dry-sump lubrication enabled the engine to be mounted deep in the chassis, permitting a low bonnet line, while limited suspension travel ensured that the tires did not foul the wheel arches. The roofline fell away from the top of the steeply raked windscreen to the chopped-off tail, Giugiaro thus achieving a cabin lower than that of almost all the Ghibli’s contemporaries, albeit one with restricted headroom for rear passengers.

Like the contemporary Mexico 2+2, the Ghibli used a shortened version of the Quattroporte saloon’s tubular steel chassis in its live rear axle form. In preference to the more complex suspension designs favored by its rivals, the Ghibli used leaf springs and a single locating arm, a much more easily maintained arrangement.

The power unit was Maserati’s powerful, four-cam, 90-degree V8, an engine derived from that of the 450S sports racer and first seen in road-going guise in the 5000GT. This was used in 4.7-liter form up to 1970 when it was superseded by the 4.9-liter SS version in order to meet ever more stringent emission laws. The gain in horsepower was minimal, but in either case performance was stunning, with 160km/h (100mph) attainable in under 16 seconds. This neck-snapping acceleration resulted from the V8’s enormous torque, which made the Ghibli one of the most flexible and easy-to-drive GTs of its era. One of the most stunning sports cars ever made, the Ghibli was a worthy rival for the Ferrari Daytona and represents exceptional value for money today, just as it did 40 years ago.

THE MOTORCAR OFFERED

This definitive Ghibli with its ferocious four-nine engine has a great and extensive file of documentation which commences with copies of the factory delivery information from Maserati Classiche. Those papers confirm ‘2126’ to have been built to its superior mechanical specifications and being in the works in spring 1971. The completed car was finished as it is today in Giallo (yellow), with black interior and optioned with 5 speed transmission, power steering and air conditioning.

Ultimately it would arrive in the US in 1972, and although that first purchaser is not recorded, within the first few years of its life we know from the records on file that the car was handled by famed dealership Miller Motor Cars in Connecticut, the Giallo car being sold to a Mr. Edmund Bilhuber, of Summit, New Jersey, with a mileage of a mere 23,653 on the clock. Bilhuber would retain the car for many years, and its next owners are charted through to this day.

In the 2016, the car was repainted to the yellow livery it wore originally and considerable expenditure on detailing and making it reliably functional. Today, the car can show an accrued mileage of a whisker over 47,000 miles, which is supported not only by its documentation, but also the condition of its interior, which is unmistakably original and yet remains in remarkably good order for its 47-year life span. A sensitive balance of quality external aesthetics and well-preserved cabin has the effect of retaining the sensory experience of an old car when driving and the outward appeal of sparkling paint.

One of the most Iconic GT cars of the 20th century, the Maserati Ghibli offers stellar V8 performance and classically proportioned styling. A finely preserved example like the one presented before you will find itself comfortable presented on the lawns of shows across the country and equally blitzing hundreds of miles of interstate.