Maserati Quattroporte to model, który przez szereg lat był wizytówką włoskiej marki. Auto o wszystkich cechach gran turismo, które dodatkowo poszczycić się mogło drugą parą drzwi. Dzięki temu stało się ulubionym modelem włoskiego rządu i… mafii. Quattroporte trzeciej generacji (Tipo AM 330) ukazało się w 1979 roku, za czasów władania w Maserati Alejandro de Tomaso. Nakazał on zakończyć wszystkie prace nad generacja drugą, która oparta była o model Citroen SM i nigdy nie wyszła poza fazę prototypu. Zamiast mechanicznego wyuzdania, postawiono na tradycyjne rozwiązania. Pod maską wróciło tradycyjne V8 Maserati, będące jednostką rozwojową konstrukcji pamiętającej bolidy Formuły 1 lat 60-tych. Napęd wrócił na tylną oś, nadwozie to modny projekt Giuguaro, a środek ubrała w świetną skórę manufaktura Salt z Turynu. Auto ma urok ręcznie wykonanego cacka, zbudowano ich raptem 2145 sztuk.
Czytaj dalej Maserati Quattroporte III 1981 – 152000 PLN – Poznań
Maserati
Maserati Ghibli GT 1997 – 134000 PLN – Poznań
Ewolucja modelu Biturbo trwała długo, ale była była ze wszech stron imponująca. Od kapryśnego modelu zasilanego gaźnikami z lat 80. do konstrukcji dojrzałej i niezawodnej z końca lat 90., gdy fabryka była już pod zarządem Ferrari. Maserati Ghibli II debiutowało w roku 1992, a rok 1996 przyniósł finalną wersję modelu, nazwaną Maserati Ghibli GT. Wizualnie? Majsersztyk. Niewielkie, ale niezwykle muskularne nadwozie Maserati Ghibli z poszerzanymi błotnikami a’la Lancia Delta HF Integrale przykuwa uwagę i nie pozostawia obojętnym. Silnik 2,8 l DOHC V6 z 24-oma zaworami, dwiema turbosprężarkami i dwoma intercoolerami brzmi wspaniale i wygląda jak dzieło sztuki, a wnętrze zachwyca jakością skóry Connolly i świetną prezencją drewnianych dekorów. Warto zaznaczyć, że Ghibli GT było ostatnim modelem Maserati wykonywanym ręcznie i w wersji 2.8 zbudowano ich raptem 212 sztuk. I to właśnie te 212 sztuk (i dodatkowe 166 wersji 2.0) miłośnicy uznają za najlepiej ręcznie wykonane modele Maserati w historii. Wyposażone w skrzynię automatyczną to pełnoprawne auto klasy gran turismo, zdolne do pokonywania dalekich dystansów i dawania pełnej satysfakcji z jazdy.
Czytaj dalej Maserati Ghibli GT 1997 – 134000 PLN – Poznań
Maserati Indy 4900 1973 – 355000 PLN – Bielsko-Biała
Maserati Indy otrzymało swoją nazwę dla uczczenia dwóch zwycięstw w Indianapolis, które miały miejsce w latach 1939-40 i które pozostały jedynymi tytułami zdobytymi w najbardziej kultowym wyścigu Ameryki przez włoską markę. Sam model jest jednak niemniej fascynujący niż historia. Cztery miejsca, genialny, zasilany gaźnikami silnik V8 umieszczony z przodu i napędzający tylne koła oraz przepiękna karoseria stworzona przez Vignale tworzą połączenie, przy którym serca motoryzacyjnych pasjonatów nie mogą bić spokojnie. Prezentowany egzemplarz zachwyca doskonałą kolorystyką, posiada poszukiwany silnik 4,9 l i manualną skrzynię biegów. W odróżnieniu od swojego największego konkurenta z epoki – Ferrari – można je nabyć we wciąż rozsądnej cenie. Zważywszy na niski wolumen produkcji – wszystkich Indy powstało 1104, a tych z jednostką 4,9 l – zaledwie 300, to nie tylko wspaniały samochód, lecz również pewna lokata kapitału.
Czytaj dalej Maserati Indy 4900 1973 – 355000 PLN – Bielsko-Biała
Maserati Biturbo 1985 – Warszawa
Maserati Biturbo to posiadacz dwóch turbosprężarek, świetnych, kanciatych kształtów i najwspanielszego na świecie podłokietnika w postaci chałki. Uwierzcie, że Wasz łokieć poczuje się na nim wyjątkowo dopieszczony, a identyczne uczucie ogarnie cztery litery po zajęciu miejsca na fotelu. To niewielki, sportowy samochód, który miał otworzyć elitarną markę na szerszą publiczność. Choć początkowe wady nieco popsuły jego opinię, to nie taki diabeł straszny, jak go malują. Do Biturbo wciąż można kupić wszystkie potrzebne części do eksploatacji, a po latach zdecydowanie ważniejsza niż marka i model, jest po prostu stan danego egzemplarza. Ten ma przebieg ledwie 45 tys. km i na zdjęciach prezentuje się doskonale.
Czytaj dalej Maserati Biturbo 1985 – Warszawa
Maserati 4200 GT 2005 – 159000 PLN – Warszawa
Maserati – już samo wypowiedzenie tego słowa powoduje emocje. A jeżeli dodamy do tego ponad 4 litry i nadwozie coupe, sami przyznacie, że robi się przyjemnie. Tipo M138, zwane również Maserati Coupé i produkowane od 2002 do 2007 roku, to następca modelu 3200 GT. Nie znajdziemy tu już co prawda kultowych tylnych lamp w kształcie bumerangów, ale to pod maską zawitała tu inna nowość – silnik zwany Maserati-Ferrari, o oznaczeniu kodowym F136, z suchą miską olejową, o widlastym układzie ośmiu cylindrów skrzyżowanych pod kątem 90 stopni i brzmieniu, które wielokrotnie nazywane było najpiękniejszym na świecie. Do tego skrzynia biegów Cambiocorsa o automatycznym sterowaniu z łopatkami przy kierownicy, dla idealnego rozmieszczenia masy zamontowana przy tylnej osi. To bez wątpienia piękne auto. Karoserię 4200 GT stylizował niezrównany Giorgetto Giugiaro, a wnętrze to dzieło Enrico Fumia. Każdy może poczuć się w nim znakomicie na krótkiej przejażdce, jak i w dalekiej podróży. Ten egzemplarz dotąd zbyt wiele nie pojeździł, jego przebieg to zaledwie 30 tysięcy kilometrów.
Czytaj dalej Maserati 4200 GT 2005 – 159000 PLN – Warszawa
Maserati Quattroporte Evoluzione 3.2 V8 1999 – 80000 PLN – Wrocław
Maserati Quattroporte IV otworzyło wśród sedanów luksusowej włoskiej marki zupełnie nowy rozdział. Debiutowało w 1994 roku, po kilku latach przerwy, zastępując kanciate linie Tipo AM 330 zupełnie nowymi kształtami stworzonymi przez prawdziwą legendę, Marcello Gandiniego, autora wszystkich najsłynniejszych pojazdów Lamborghini i… Citroena BX. I tutaj możemy odnaleźć jego swoisty podpis w postaci ściętej linii tylnego nadkola. Pod maską specjalność włoskiej marki, silnik w układzie biturbo, tu w topej wersji, w widlastym układzie ośmiu cylindrów. Gwarantuje brzmienie, któremu nikt nie pozostanie obojętny i prawdziwy wulkan dostępnej mocy. W wnętrzu świetna skóra, drewno i klimat, jakiego spodziewamy się po włoskim aucie klasy wyższej. Przez 7 lat produkcji wyprodukowano jedynie 2841 egzemplarzy Quattroporte IV, a w poprawionej wersji Evoluzione, opracowanej w 1998 roku, gdy już marka znalazła się pod kontrolą Ferrari, zbudowano 258 sztuk z V8 ze skrzynią manualną i 82 sztuki w wersji 3.2 V8 Automatic, takiej jak w ogłoszeniu.
Czytaj dalej Maserati Quattroporte Evoluzione 3.2 V8 1999 – 80000 PLN – Wrocław
Maserati 3200 GT 2001 – 139800 PLN – Poznań
Maserati 3200 GT to włoskie coupe z podwójnie doładowaną V8-ką i napędem na tylną oś. Jego linię zewnętrzną zaprojektował Giorgio Giugiaro, a deska rozdzielcza i wnętrze to dzieło Enrico Fumia, ówczesnego dyrektora centrum stylistycznego Lancii. Fakt połączenia 370-konnej jednostki z ekstrawaganckim włoskim designem nadwozia sprawia, że na myśl przychodzi elegancja i sportowe osiągi. Taki właśnie był zamysł konstruktorów. Stworzenie samochodu, który będzie przykuwał wzrok i przysparzał mnóstwo adrenaliny kierującemu. Niespotykane lampy tylne w kształcie bumerangów każdemu fanowi motoryzacji kojarzą się tylko z Maserati i warto wspomnieć, że były to pierwsze ledowe lampy zastosowane w aucie produkowanym seryjnie. Od 1998 do do 2002 roku wyprodukowano 4795 sztuk modelu 3200 GT, z czego egzemplarzy ze skrzynią automatyczną – jak prezentowane – powstało jedynie 2106. Swoją drogą – był to ostatni model marki z silnikiem stworzonym samodzielnie przez Maserati i już tylko to sprawia, że sercach miłośników marki jest to model szczególny.
Czytaj dalej Maserati 3200 GT 2001 – 139800 PLN – Poznań
Maserati Merak 1973 – 98000 EUR – Włochy
Kiedy Citroen przejął kontrolę nad Maserati w 1968 roku, dyrektor Guy Malleret zasugerował inżynierowi Giulio Alfieriemu, aby ten przygotował projekt dwumiejscowego coupé z silnikiem V8 umieszczonym centralnie. Miała to być odpowiedź na samochody sportowe, takie jak Lamborghini Miura. Tak narodziło się Maserati Bora – projekt został opisany jako AM 122 i dał początek modelowi Merak. Giugiaro mądrze postanowił zaczerpnąć Meraka z Bory, zachowując jednocześnie jego udaną linię. Charakterystycznymi detalami Meraka była osłona chłodnicy z dwoma chromowanymi zderzakami po obu stronach trójzębu, dwie przypory łączące nagle urywający się dach z tyłem samochodu oraz rowek w karoserii biegnący wzdłuż całego boku. Zamiast złożonej ramy rurowej z Bory, do Meraka wybrano tańszy stalowy korpus, a rama pomocnicza podtrzymująca silnik została uproszczona. Aby Merak mógł pozostać w klasie 2 + 2, zamiast dużego V8, wybrano kompaktowy, trzylitrowy silnik V6. Silnikiem tym była jednostka V6 Tipo C.114, która został zaprojektowana przez Maserati specjalnie dla modelu SM. Merak oficjalnie zadebiutował podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1972 roku. Jego nazwa, w przeciwieństwie do tradycji Maserati, nie jest nazwą wiatru, ale gwiazdy z konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy.
Czytaj dalej Maserati Merak 1973 – 98000 EUR – Włochy
Maserati Biturbo Si 2.5 Black 1987 – 49000 PLN – Gdynia
Tylny napęd, bardzo krótki rozstaw osi, dwie turbosprężarki, brak jakiejkolwiek kontroli trakcji i manualna skrzynia biegów. Dla wielu zabrzmi takie połączenie jak przepis na samobójstwo, ale jak widać ten egzemplarz ma już 36 lat i wciąż prezentuje się efektowni. Małe Maserati z pewnością gwarantuje szczególne wrażenia z jazdy i jest czymś wartym poznania. Między 1981 a 1989 roku wyprodukowano około 12000 sztuk modelu Biturbo, ale wersja Si 2.5 jest zasilana układem wtryskowym Weber-Marelli i jest ostatnią, na której klapie widnieje napis Biturbo. Zbudowano 450 sztuk, z czego Black Edition obejmowała zaledwie 105 egzemplarzy, wyróżniających się czarno-szarym schematem malowania. Na rynki europejskie wyeksportowano ich 25 sztuk, z czego 4 wylądowały w Szwecji, z czego jedna po latach trafiła do Polski, a teraz do ogłoszenia na Giełdzie Klasyków.
Czytaj dalej Maserati Biturbo Si 2.5 Black 1987 – 49000 PLN – Gdynia
Maserati 222 SE 1991 – 119900 PLN – Dębe Wielkie
Wyprodukowano ich od 1990 do 1991 roku… mniej niż 210 sztuk, gdyż fabryczna statystyka określa ich nakład wraz z późniejszym modelem 220 SR. To wystarczająco niewiele, by taki widok dziś na drodze był rzadkością. Sylwetka to dzieło Marcello Gandini, początkowo stworzona dla modelu Biturbo, lecz z czasem znacząco modyfikowana i udoskonalana. W tym modelu wyoblony został przód, pojawił się tylny spojler, nowy kształt lusterek i zderzaków. Zyskała również mechanika samochodu. W 222 SE jednostka V6 biturbo zasilana jest wtryskowo i generuje solidne 225 KM, co przy masie ledwie sięgającej 1300 kg gwarantuje świetne osiągi. Paleta kolorystyczna ograniczona była do trzech kolorów – srebrnego, czarnego i tego zawsze najszybszego, czyli czerwonego, który pokrywa prezentowany egzemplarz. Charakterystyczne były czarny grill, obudowy reflektorów, lusterka, listwy na zderzakach i progi, choć akurat w tym egzemplarzu część z tych elementów przelakierowano w kolor karoserii.
Czytaj dalej Maserati 222 SE 1991 – 119900 PLN – Dębe Wielkie