Archiwum kategorii: Maserati

Zagato Mostro 2016 – Francja

Ani Maserati, ani Zagato naszym wiernym czytelnikom raczej przedstawiać nie trzeba. Bolońska i mediolańska marka współpracowały ze sobą niejednokrotnie. Mostro, stworzone w 2015 roku przez Carrozzeria Zagato, powstało na cześć Maserati 450 S Coupé Zagato Monster. Maserati opracowało serię 450S w połowie lat pięćdziesiątych z myślą o walce z Ferrari i Jaguarami w mistrzostwach świata samochodów sportowych. W roku 1957 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans czas jednego okrążenia po raz pierwszy spadł poniżej czterech minut, a wśród walczących o wygraną maszyn znalazło się osobliwe coupe Maserati. W latach 2000, w tak zwanym okresie “neoklasycyzmu” Zagato, stworzono całą serię konceptów dla marek Aston Martin, Bentley, Ferrari, Maserati, Spyker, Diatto i Alfa Romeo. Zagato Mostro było zdecydowanie jednym z najbardziej sensacyjnych dzieł. Włoski koncept stworzony na cześć włoskiej legendy został zaprezentowany publiczności oczywiście we Włoszech, podczas prestiżowego Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2015 roku. Podobnie jak oryginalny Mostro, koncept zbudowany został do wyścigów, a następnie przekształcony w samochód drogowy. Podwozie nowego Mostro ma konstrukcję z włókna węglowego, uzupełnioną ramą pomocniczą ze stalowych rur. Nadwozie jest wykonane w całości z włókna węglowego. Jednostką napędową Mostro jest 4,2-litrowy silnik Maserati V8 z suchą miską olejową. Szacowana moc około 460 KM dociera do kół dzięki półautomatycznej, sześciobiegowej skrzyni zamontowanej z tyłu pojazdu. Tworząc nowe Mostro, projektanci z Zagato postanowili nie kopiować oryginału, dlatego ostateczny projekt nie jest nostalgiczny. Proporcje Zagato Mostro są podobne do pierwowzoru, Maserati 450 S Coupé Zagato z 1957 roku: długa maska, kompaktowa kabina, zaokrąglony tył. Wykonano tylko pięć egzemplarzy Mostro i wszystkie przydzielone zostały wybranym koneserom Zagato, jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Wystawiony na sprzedaż okaz jest w posiadaniu pierwszego właściciela i przejechał dotąd mniej niż 1000 kilometrów. Samochód nigdy nie został zarejestrowany, choć ma homologację na drogi. “Jedyna w swoim rodzaju okazja” jest zwrotem nieco nadużywanym w świecie samochodów kolekcjonerskich, ale zdecydowanie nie w przypadku tego absolutnie unikatowego Zagato Mostro, które wycenione zostało na 600 – 900 tysięcy euro, czyli ok. 2,6 – 3,8 miliona złotych, a licytowane będzie w oszałamiającym pawilonie Grand Palais w Paryżu już 6 lutego.
Czytaj dalej Zagato Mostro 2016 – Francja

Maserati 3200 GTA 2001 – 105000 PLN – Tomaszów Mazowiecki

Ghibli, Merak, Bora – to wszystko było projekty genialnego Giorgetto Giugiaro, do współpracy z którym firma Maserati wróciła w latach 90-tych. Maserati 3200 GT (Tipo 338) debiutowało w 1998 roku jako następca modelu Shamal, topowy, czteromiejscowy gran tourer w ofercie marki. Jego najbardziej charakterystyczny element stylistyczny to tylne światła w kształcie bumerangów – pierwsze na świecie, które wykorzystywały technologię LED. Wnętrze to dzieło Enrico Fumia, a cały samochód doskonale łączy cechy samochodu luksusowego i sportowego. Maserati 3200 GTA, zwane również jako 3200 GT Automatica, to wersja modelu 3200 GT zaprezentowana w 1999 roku i wyposażona w tradycyjny, 4-stopniowy automat. Masa samochodu wzrosła jedynie o 30 kg, a maksymalne osiągi podwójnie doładowanego silnika zostały niezmienione, choć mapę przystosowano do współpracy z automatem. Do 2002 roku wyprodukowano ich jedynie 2106 sztuk.
Czytaj dalej Maserati 3200 GTA 2001 – 105000 PLN – Tomaszów Mazowiecki

Maserati Ghibli SS 1972 – USA

Maserati Ghibli, tak jak jego bracia Mistral i Khamsin, zostało nazwane od wiatru. Model projektu Giorgetto Giugiaro (pracującego wówczas w Ghia), zaprezentowany został po raz pierwszy w 1966 roku podczas Turin Auto Show. Długi i smukły samochód konkurować miał z Ferrari 275 GTB i Lamborghini 400 GT. W 1970 roku Maserati ulepsza Ghibli i przedstawia odmianę SS o mocy 335 KM z silnik o pojemności 4,9 litra, zasilanego w mieszankę przez dwa gaźniki Weber 42 DCNF. W momencie premiery był to najszybszy samochód, jaki Maserati kiedykolwiek wyprodukowało. Jego maksymalną prędkość szacuje się na ponad 280 km/h. W sumie wyprodukowano jedynie 1170 sztuk Ghibli coupe i 125 wersji Spider. Uważa się, że zaledwie 250 sztuk Ghibli wyjechało z fabryki w specyfikacji SS. Egzemplarz wystawiony na aukcji jest jednym z nich. Okaz o numerze 2372 prezentuje się wspaniale w kombinacji złotego koloru Oro Kelso z czarną skórą Connolly we wnętrzu. Maserati dostarczone jako nowe do Grossman Motor Cars w Nowym Jorku, sprzedane zostało 8 marca 1974, a w rozliczeniu przyjęto Jaguara E-Type V12. Nowy właściciel twierdził, że pierwotnie chciał nabyć Ferrari 365 GTB/4, jednak jazda próbna obydwoma samochodami pozwoliła wyżej ocenić Ghibli. W 2013 roku Ghibli SS zostało wysłane do Włoch w celu przeprowadzenia całkowitej renowacji. Do dziś samochód pozostaje w wyjątkowym stanie. Oprócz kopii oryginalnego rachunku zakupu, okaz posiada imponującą dokumentację. Certyfikaty potwierdzają oryginalne kolory samochodu i zgodność podzespołów mechanicznych. Jeden z najwspanialszych włoskich okazów klasy grand tourer lat 70-tych wyceniony został na 275 – 325 tysięcy dolarów, czyli około 1 – 1,3 miliona złotych, a licytowany będzie w Arizonie już 16 stycznia 2020 roku.
Czytaj dalej Maserati Ghibli SS 1972 – USA

Maserati Quattroporte 2005 – 75000 PLN – Tomaszów Mazowiecki

Maserati Quattroporte to linia ekskluzywnych aut sportowych, które włoska firma produkuje od 1963 roku. To było pierwsze tak rasowe auto czterodrzwiowe na rynku, doskonale wpisujące się w sportowe dziedzictwo marki. Quattroporte jest także samochodem, w którym słowo “luksus” nabiera zupełnie nowego wymiaru. Przez producenta nazwana limuzyną, która gwarantuje przeżycia zarezerwowane dla dwumiejscowych samochodów sportowych. Prezentowany pojazd został zaprojektowany przez włoskie studio Pininfarina i pochodzi z piątej generacji modelu. Wyposażone jest w silnik V8 o mocy 401 KM i skrzynię biegów Cambiocorsa z łopatkami przy kierownicy. Nadwozie otrzymało ciekawy kolor oklejenia na karoserii oraz hydrografikę imitującą strukturę carbonu we wnętrzu. Jeżeli cenicie osiągi, luksus i lubicie włoski styl, to pozycja obowiązkowa 🙂
Czytaj dalej Maserati Quattroporte 2005 – 75000 PLN – Tomaszów Mazowiecki

Maserati Indy 1969 – 300000 PLN – Warszawa

Maserati Indy to był prawdziwy powiew świeżości we włoskiej marce. Wcześniejsze modele, takie jak Quattroporte, Mistral czy Mexico schodziły już ze sceny, kiedy to podczas salonu w Turynie w 1968 roku zaprezentowano projekt Vignale, będący zaprojektowanym z rozmachem modelem klasy GT. Silnik V8, 4 miejsca, spory bagażnik i sylwetka fastback, która w owych czasach zdawała się być wybitnie nowoczesna. Modelowi na cześć dwóch zwycięstw Maserati w legendarnym wyścigu Indianapolis 500 nadano nazwę Indy. Model produkcyjny zadebiutował w Genewie wiosną 1969 roku i natychmiast wszedł do produkcji. Do 1975 roku zbudowano jedynie 1104 egzemplarze tego modelu, z czego pierwsza seria z silnikiem 4,2 l objęła jedynie 440 sztuki. Był to ostatni model legendarnej włoskiej marki opracowany przed przejęciem fabryki przez firmę Citroen. Latem 1970 roku Auto Motor and Sport przetestowało Indy 4200. Włoskie GT osiągnęło prędkość maksymalną 247 km/h, nieco więcej niż konkurencyjny model Ferrari 365 GT 2+2. Konkluzja testera była następująca: “Większość samochodów sportowych jest czteromiejscowa albo piękna, Indy łączy obie te cechy”.
Czytaj dalej Maserati Indy 1969 – 300000 PLN – Warszawa

Maserati 3500 GTi 1963 – 1300000 PLN – Piotrków Trybunalski

Maserati 3500 GT było pojazdem przełomowym. Konstruowane z myślą o podróżach, a nie wyścigowej realizacji, było pierwszym samochodem marki, którego produkcję nazwać można było seryjną. Opracowywane było w latach 1956-57, równolegle z pełnym zaangażowaniem w Formule 1, które przyniosło firmie tytuł mistrzowski. Jego silnik to jednostka wywodząca się z wyczynowego 250F, którą wyposażono w mokrą miskę olejową. Wiele części zapożyczono od brytyjskich producentów, jak np. dyferencjał Salisbury, hamulce Girling i części zawieszenia Alford & Alder. Piękne nadwozie 2+2 o konstrukcji “superleggera” łączy szkielet konstrukcyjny z rur stalowych o małej średnicy i lekkie, aluminiowe poszycie. To opatentowana metoda legendarnej firmy Carrozzeria Touring z Mediolanu, która wyróżniała wyłącznie samochody sportowe najwyższej klasy. To prawdziwa pierwsza liga, samochód który w niczym nie ustępuje ówczesnym wozom Ferrari. Maserati 3500 GTi wprowadzone zostało w 1961 roku, stając się pierwszym włoskim samochodem produkcyjnym z wtryskiem paliwa. Razem z mechanicznym wtryskiem paliwa Lucas, trafiła tu również 5-stopniowa skrzynia biegów, a chwilę wcześniej – 4 hamulce tarczowe. Prędkość maksymalna? 245 km/h. Na początku lat 60-tych! Jego osiągi do dziś robią ogromne wrażenie, choć najważniejszy jest fakt, że to prawdziwe ucieleśnienie włoskiego dolce vita, piękne i egzotyczne. Tych aut w tym nadwoziu (zarówno w wersji wtryskowej, jak i gaźnikowej) wyprodukowano łącznie mniej niż 2000 sztuk, a tak drobiazgowo odrestaurowany egzemplarz jest ewenementem w skali światowej. Za renowacją samochodu odpowiedzialna jest renomowana polska firma MBL Classics. Tym razem nie była to jednak, jak zazwyczaj, praca wykonana na zlecenie majętnego klienta, a zakup i działanie w ramach własnej inwestycji firmy. Dzięki temu mamy teraz rzadką szansę nabycia tak wyjątkowego egzemplarza.
Czytaj dalej Maserati 3500 GTi 1963 – 1300000 PLN – Piotrków Trybunalski

Maserati Spyder Cambiocorsa 2002 – 99000 PLN – Krapkowice

Wraz z wprowadzeniem Maserati Spyder podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2001 roku, Maserati rozpoczęło nowy rozdział bliskiej współpracy technicznej z partnerem w grupie, firmą Ferrari. Podczas gdy wygląd zewnętrzny nowego Spydera został podobny do modelu 3200GT, pod karoserią był to zupełnie nowy pojazd. Pod maską zamiast podwójnej turbosprężarki znalazł się całkowicie nowy, wolnossącący silnik V8 o pojemności 4,2 l z suchym układem smarowania miski olejowej. Również skrzynia biegów była całkowicie nowa. Została przeniesiona do tylnego końca samochodu, tworząc wspólną jednostkę z mechanizmem różnicowym. Maserati Spyder Cambiocorsa to wersja, w której poczuć się możemy jak w bolidzie F1. Biegi zmieniamy tu za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy bądź automatycznie, w jednym z czterech trybów pacy. Spyder ma skrócony rozstaw osi w stosunku do Coupé i jest wyłącznie dwumiejscowy. Miękki dach otwiera się i zamyka w pełni automatycznie. Ten model zapoczątkował powrót marki Maserati do Stanów Zjednoczonych, auta były dostępne również w Japonii, skąd sprowadzony został prezentowany egzemplarz. Zachęca z pewnością niezwykle smakowitą konfiguracją kolorystyczną szampańskiego lakieru, wiśniowej skórzanej tapicerki i wiśniowego dachu. Jego przebieg to jedynie 33,5 tysiąca kilometrów.
Czytaj dalej Maserati Spyder Cambiocorsa 2002 – 99000 PLN – Krapkowice

Maserati A6GCS 1954 – USA

W wojennej zawierusze Ernesto Maserati zabrał się do pracy nad nowym wyścigowym samochodem, wyposażonym w wolnossący, sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2 litrów. Maserati nazwał go A6G, gdzie A, na cześć jego brata, oznaczało Alfieri, a G pochodziło od włoskiego “ghisa” oznaczającego żeliwo, z którego powstał blok silnika. Pomimo sprzedaży firmy rodzinie Orsi w 1937 roku, projekt A6 1500 przetrwał w formie samochodu drogowego A6GCS i torowej maszyny A6GCM. W 1952 roku słynny inżynier Gioacchino Colombo został zatrudniony przez Maserati i miał za zadanie uczynić A6GCS prawdziwym zwycięzcą. W szacie barchett powstały zaledwie 53 egzemplarze. Model odniósł duży sukces w 1953 roku podczas Targa Florio, kończąc wyścig na 2 i 3-cim miejscu, a na drugim w 12h Pescara, a także zwyciężając w kliku innych. Co ważne, A6GCS pozwoliło grupie młodych włoskich kierowców, w tym Luigi Musso, wkroczyć na międzynarodową scenę wyścigową, oferując odskocznię do Formuły 1. Sukces Musso, szczególnie w przypadku A6GCS, był ogromny, ponieważ został on w 1954 roku mistrzem Włoch w klasie International Sports Class. Według zapisów fabrycznych dostarczonych przez byłego inżyniera zakładu i archiwistę fabryki Ermanno Cozza, to Maserati o numerze 2078 ukończone zostało w 1954 roku. Ten 25-ty z 52 zbudowanych Maserati A6GCS zdobył kluczowe punkty dla marki w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych.
Czytaj dalej Maserati A6GCS 1954 – USA

Maserati Ghibli 2.8 GT II 1997 – 125000 PLN – Warszawa

Nazwa Maserati Ghibli pojawiał się w historii marki trzykrotnie, za każdym razem oznaczając samochód o zupełnie innym charakterze, za każdym razem wyjątkowy. Maserati Ghibli II ujrzało światło dzienne w 1992 roku, będąc finalną sześciocylindrową odmianą zrodzonego w erze współpracy z De Tomaso modelu Biturbo. Jego kształty to muskularna odmiana ery kantów, przywodząca na myśl Lancię Deltę HF Integrale Evo. Pod maską podwójnie doładowana V6 o pojemności 2 l (na wewnętrzny, włoski rynek) albo 2,8 l, jak w prezentowanym egzemplarzu. W połączeniu z sześciobiegową ręczną skrzynią biegów Getrag zastosowano tu tylny dyferencjał wprost z Ferrari 456. Ten egzotyczny model zbudowany został w jedynie 212 sztukach, co czyni z niego prawdziwy egzotyk! Ten co ciekawe nawet nie został nigdy do końca rozpakowany – na boczkach jego drzwi i podłodze wciąż znajduje się fabryczna folia.
Czytaj dalej Maserati Ghibli 2.8 GT II 1997 – 125000 PLN – Warszawa

Maserati A6G/2000 Zagato 1955 – Włochy

Lata 50-te, w których powstało Maserati A6G/2000, to były wspaniałe czasy. Ludzie kupowali wtedy samochody od wyścigowych zwycięzców, wiedząc że zastosowane w nich rozwiązania techniczne pochodzą wprost z toru. Ręcznie formowane i wykańczane bryły karoserii, wraz ze swoimi mankamentami, miały dla kupujących niepowtarzalny urok i styl manufaktur. Do tworzenia nadwozi do Maserati A6G/54 wybrane zostały 3 firmy: Carrozzeria Allemano z Turynu, która stworzyła 21 egzemplarzy coupe, Frua wyprodukowała 7 sztuk coupe oraz 12 Gran Sport spyder, a 20 egzemplarzy nastawionych na osiągi wyszło z montowni Zagato. W 1954, zaledwie miesiąc po prezentacji Maserati A6G/54 2000 na paryskim salonie samochodowym, pojawia się wyścigowa wersja o nadwoziu berlinetta od Zagato – lżejsza i bardziej aerodynamiczna. Dziś taki wspaniały okaz o numerze 2102, drugi z serii i pierwszy zbudowany z nadwoziem berlinetta, wystawiony został na aukcji. Według opracowania Waltera Bäumera, Maserati A6G/2000 Zagato o numerze 2102 zostało dostarczone do Zagato w grudniu 1954 roku, a ukończone 8 marca 1955 roku. Samochód można łatwo rozpoznać na zdjęciach z epoki dzięki wykończeniu w kolorze czerwonym z czarnymi siedzeniami. Cechami charakterystycznymi są też duży trójząb na grillu, otoczony chromowanymi wykończeniami, pojedyncze zderzaki przednie oraz tylne bez wylotów powietrza, czyli cechy typowe dla pierwszej serii. Maserati obdarzone jest też niesamowitą historią sportową, zaczynając od rajdów i wyścigów we Włoszech, przez rolę samochodu treningowego do Mille Miglia, między innymi dla legendarnej pary Sir Stirling Moss – Denis Jenkinson, aż po sam start w legendarnym wyścigu. Po Mille Miglia samochód powrócił do zakładów Maserati w Modenie na co najmniej rok, gdzie został zmodyfikowany wylotami powietrza w obu błotnikach i odmalowany. Maserati ponownie sprzedane z fabryki w lutym 1959 roku trafiło do Carlo Peroglio z Turynu, który był pierwszym prywatnym właścicielem. Na początku lat 60-tych A6G/2000 trafiło do USA, stamtąd przeszedł na własność obywatela Japonii i trafił do holenderskich dealerów, którzy zamówili jego renowację w Anglii. Tam właśnie uznano karoserię za nie wartą zachodu i stworzono nowe nadwozie, zachowując oryginalny dach. Do obecnego właściciela Maserati A6G/2000 Berlinetta o numerze 2102 trafiło w marcu 1998 roku. Obywatel Niemiec chcąc poprawić stan samochodu wysłał go do specjalisty od Maserati, Herbiego Allemanna ze Szwajcarii. Maserati A6G/2000 Zagato, kwalifikujące się do niezliczonych międzynarodowych wyścigów, w tym Mille Miglia, będzie ekscytującym dodatkiem do każdej kolekcji włoskich samochodów. Przedaukcyjna wycena opiewa na astronomiczną kwotę 3-3,5 milionów euro (ok. 13-15 milionów złotych). Sama aukcja odbędzie się już 25 maja nad jeziorem Como we Włoszech.
Czytaj dalej Maserati A6G/2000 Zagato 1955 – Włochy