Mercedes 190E 2.5-16 Evo II 1990 – SPRZEDANY

Evo II to przedstawiciel genialnej serii zapoczątkowanej modelem 190E 2.3-16. Mercedes zaprezentował w niej zdecydowanie sportowy charakter i dzięki niej uzyskał homologację do DTM. 185 KM uzyskanych z 4-cylindrowego, 16-zaworowego silnika pozbawiło markę ze Stuttgartu typowo statecznego wizerunku. Wraz z pojawieniem się w 1988 roku modelu 2.5-16, Mercedes poszedł o krok dalej. Dzięki wkładowi Coswortha moc silnika wzrosła do 195 KM. Najlepsze miało jednak dopiero nadejść. 190 ewoluowała wraz z przepisami zawodów. Najpierw w 1989 roku narodził się 190E Evo I, wyprodukowany w 500 egzemplarzach, a następnie w 1990 roku Evo II, który oprócz imponujących atrybutów aerodynamicznych skorzystał z silnika o mocy 235 KM. Samochód wystawiony na aukcji opuścił fabrykę w 1990 roku i nosi numer 389/500. Został zakupiony dopiero w 1993 roku przez pierwszą właścicielkę, która sprowadziła i zarejestrowała auto w Belgii. Samochód jest w atrakcyjnym, oryginalnym stanie, z równymi panelami i najprawdopodobniej oryginalnym, czarnym lakierem. Jego przebieg to jedynie nieco ponad 14 tysięcy kilometrów. Wewnątrz czarna, skórzana tapicerka nadal pachnie nowością i nie nosi wyraźnych śladów zużycia, a deska rozdzielcza jest w dobrym stanie. Na wyposażeniu samochodu znajduje się szyberdach i podgrzewane fotele. Nieoryginalna jest jedynie kierownica, którą dodał tu drugi właściciel, posiadający auto od 1997 roku do dziś. Piękny egzemplarz sprzedany został za 190,7 tysięcy euro podczas aukcji 19 marca w Paryżu.


Photos © Peter Singhof
Link: https://www.artcurial.com/en/lot-1990-mercedes-benz-190-e-25-16-evo-ii-4134-358

Sale’s details

Sale: 4134
Location: Salon Rétromobile, Paris
Date: 19 Mar. 2022 15:00

Sold 190,720 €

Lot 358
1990 Mercedes Benz 190 E 2.5-16 Evo II
Estimation 100,000 – 150,000 €

Belgian title
Chassis no. WDB 2010361F738165

– Rare model, only 502 built
– Only two owners since 1993!
– Fine condition

This car left the factory in 1990 and is number 389/500 in this sought-after series. It was imported from Germany in 1993 by a lady driver from Baronheid in Belgium. It had previously been registered in the name of a company, as can be seen from a Belgian certificate of conformity dated April 1993 and the copy of its German registration document from the period. It had clearly been maintained with care, as is evident from a set of bills from the Mercedes dealer in Eupen, not far from Aachen, from 1993 to May 1996. These show, for example, that the cylinder head gasket, differential and spoiler were replaced in 1994. In 1995, the gearbox received attention.
Baudouin Lempereur bought the car in 1997, and since then he has used it sparingly. It is in attractive original condition, with correctly aligned panels and what appears to be original black paint. The painted body trims have apparently never been removed and there are no signs of damage to the bumpers. Inside, the black leather upholstery still smells new, without any pronounced signs of wear, and the dashboard is in good condition. The car’s equipment includes a sunroof and heated seats. For extra comfort when driving, Lempereur fitted an Indianapolis steering wheel, which is set off by the wood trim at the base of the gear lever. This interesting car comes with its warranty booklet and owner’s manual; with just two owners since 1993, its new owner will be able to enjoy the enviable performance of this homologation special.

It is the ultimate version of the series which started with the 190 E 2.3-16, when Mercedes moved in a distinctly sporting direction with this model developed to be homologated in the touring car championship. Its 4-cylinder 16-valve engine produced 185bhp and let Mercedes shake off its rather stuffy image; when the 2.5-16 arrived in 1988, the company went further still. With help from Cosworth, power went up to 195bhp, but the best was yet to come: in order to adapt to the evolving rules in competition, Mercedes – like the other manufacturers in the championship – had to make changes to its cars. And so, in 1989, it introduced the 190 E Evo I, of which 500 cars were built, and then, in 1990, the Evo II. In addition to its impressive aerodynamic equipment, it had a 235bhp engine which left little quarter to its rivals.
With only 502 cars produced, it now has exclusivity as well as its exceptional handling going for it. Which explains why enthusiasts fight over it … Especially when it is in such good condition as the example we are offering for sale.

Photos © Peter Singhof

Estimation 100 000 – 150 000 €