Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II 1990 – SPRZEDANY

Zrodzony z intensywnej rywalizacji z BMW M3, Mercedes-Benz 190E 2.3-16 był wynikiem współpracy ze słynną firmą inżynieryjną Cosworth. To właśnie Brytyjczycy wzięli standardowy, 8-zaworowy silnik o pojemności 2,3 litra i modernizując go, udoskonalili. W dalszej kolejności silnik powiększono do 2,5 l, i tak powstała wersja 190E 2.5-16. Później przyszła kolej na homologacyjne wersje Evolution I i Evolution II, które są esencją tego modelu. W przypadku Evolution II uzyskano moc 232 KM już w cywilnej wersji. Podwozie W201 zostało wzmocnione przez większe stabilizatory, twardsze tuleje, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, szybciej reagujące amortyzatory i krótsze przełożenie układu kierowniczego. Getrag dostarczył pięciobiegową skrzynię w układzie dogleg, aby zapewnić szybki i łatwy wybór biegów. Oferowany na aukcji egzemplarz Evo II to numer 106 z 502 wyprodukowanych. Został dostarczony jako nowy do salonu Mercedes-Benz we Frankfurcie w kwietniu 1990 roku. Nadwozie pokryte standardowym dla modelu odcieniem Blauschwarz Metallic z antracytową skórą prezentuje się bardzo dobrze. Dokumenty samochodu potwierdzają wyposażenie w podgrzewane fotele, czujnik temperatury zewnętrznej, elektrycznie sterowany szyberdach, tylne głośniki, poduszkę powietrzną i radio. Evo II posiada także dodatkową parę opcjonalnych spojlerów: stałe przednie skrzydło i tylny spojler montowany poniżej większego tylnego skrzydła. Egzemplarz z przebiegiem zaledwie 27500 kilometrów sprzedany został za 379 tysięcy dolarów podczas licytacji, która odbyła się 22 maja na wyspie Amelia na Florydzie.

1990 Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II Ryan Merrill ©2021 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/am21/amelia-island/lots/r0016-1990-mercedes-benz-190-e-25-16-evolution-ii/1028293

AMELIA ISLAND | LOT 202
1990 MERCEDES-BENZ 190 E 2.5-16 EVOLUTION II
$350,000 – $400,000 USD

$379,000 USD | Sold

United States | Amelia Island, Florida
22 May 2021
Chassis No. WDB2010361F735138
Serial No. 106/500
Documents US Title

VIEW HISTORY FILE

A DTM homologation special from Mercedes-Benz
No. 106 of 502 examples produced
Delivered new to Germany
Acquired by the consignor in 2001 then showing 1,500 km (~930 mi)
Under 27,500 km (~17,100 mi) presently indicated
238 hp, 2.5-liter 16-valve inline-four engine by Cosworth; five-speed Getrag manual transmission

Born from intense competition with BMW’s superb M3, the Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was the result of a partnership with famed engineering firm Cosworth. The W201 chassis was beefed up with larger anti-roll bars, harder bushings, limited-slip differential, quicker dampers, and a faster steering ratio. Getrag provided the five-speed dogleg gearbox to ensure fast and easy gear selection. Cosworth then took the standard 2.3-liter 8-valve engine and fitted a light alloy cylinder head, dual-overhead cams, and four valves per cylinder. Continued development bumped engine displacement to 2.5 liters in 1988.

The initial “Evo” model overhauled the platform into a thoroughbred racer by installing a tuned version of the 2.5-liter motor, larger brakes, and improved tires. Further enhancements included a wider front and rear track, stiffer adjustable suspension, and revised bodywork. For the Evolution II model, the engineers squeezed out an impressive 238 horsepower. Visually, the true highlight of the Evo II is the aero kit that features a towering rear spoiler, imposing fender flairs, and an even more aggressive front splitter.

This Evo II offered here is the 106th of 502 built; it was delivered new to Mercedes-Benz Frankfurt in April 1990. Clad in the standard shade of Blauschwarz Metallic over Anthracite leather, this example’s build record indicates the fitment of heated seats, an external temperature sensor, power sunroof, rear speakers, airbag-equipped steering wheel, and a Mercedes radio.

Acquired by the consignor in 2001 then showing 1,500 kilometers (~930 miles) and exported to Chile, this well-preserved Evo II presently shows under 27,500 kilometers (~17,100 miles) at time of cataloging. This particular example wears an additional pair of optional spoilers: a fixed front wing and rear decklid spoiler below the larger rear wing.

This Evo II has been carefully preserved in climate-controlled storage and fastidiously maintained by authorized Mercedes-Benz dealers. The consignor states that car was taken for regular drives during their ownership to ensure proper mechanical function. This Evo II was professionally detailed and ceramic coated while within the consignor’s care, which was most recently provided in March 2020.

With growing interest in historic motorsport has come renewed interest from collectors in the cars that were homologated in order to allow some of the greatest cars of all time to go racing in the first place. This Evolution II, now offered from twenty years of fastidious ownership by one owner, ranks among the most visually striking of all the homologation specials and warrants pride of place in any garage.