Mercedes 560 TEL W126 Caro 1990 – SPRZEDANY

AMG, Brabus, Carlsson, Schulz, Lorinser to firmy znane miłośnikom ciekawych i nietuzinkowych wersji modeli marki Mercedes, ale to nie wszystko. Pod koniec lat 80-tych XX w. na europejskim rynku zaczęły odradzać się firmy nadwoziowe, dając upust fantazjom swoim i swoich klientów, wspierane przez dynamicznie rozwijającą się gospodarkę światową. Firmy takie jak Carat Duchatelet, Zender, Trasco, Styling Garage, ABC, Pollmann i Sbarro obdarzyły katalog OEM Mercedesa pakietami niewypowiedzianej ekstrawagancji. Można było zamawiać u nich wzmocnione silniki, opancerzenie karoserii, konwersje nadwozi, egzotyczne wnętrza, a żadna prośba nie była zbyt szalona dla konstruktorów podczas tej „dekady ekscesów”. Caro International GmBH, firma zajmująca się budową autokarów z Hamburga, w przeciwieństwie do wielu podobnych firm z tamtej epoki, nadal działa na rynku. Oferowana na aukcji konwersja W126 560 SEL na model kombi jest niewątpliwym świadectwem zasłużonej reputacji Caro. 560 SEL w metalicznym kolorze Blue-Black z czarnym skórzanym wnętrzem, wyprodukowane na rynek krajowy dostarczone zostało do fabryki Caro w Hamburgu w maju 1990 roku. Sprytnie łącząc komfort klasy S z praktycznym i pojemnym bagażnikiem, wykorzystano tylne światła i klapę bagażnika z W124 kombi. Oczywiście z niewielkimi modyfikacjami wykonanymi w celu dopasowania kształtu. Co ciekawe, firma Caro nie mogła wykorzystać tylnych szyb z modelu W124 – w związku z tym każde z tylnych okien 560 TEL jest wykonane na zamówienie. Linia dachu, słupki C i tylne ćwiartki samochodu zostały starannie zmodyfikowane, aby zachować odpowiednią geometrię i stylistykę. Biorąc pod uwagę koszt nowej limuzyny 560 i koszt przebudowy na kombi, 560 TEL kosztował ponad 337000 DM. Wyceniony został na skromne 30-40 tysięcy dolarów ale podczas aukcji 22 stycznia wylicytowany został za 112 tysięcy dolarów, czyli około 420 tysięcy złotych.


1990 Mercedes-Benz 560 TEL Estate by Caro © 2020 RM Sothebys

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/az21/arizona/lots/r0088-1990-mercedes-benz-560-tel-estate-by-caro/1020291

Lot Number 184

1990 Mercedes-Benz 560 TEL Estate by Caro
$30,000 – $40,000
Offered Without Reserve
Sold For $112,000
RM | Sotheby’s – ARIZONA 22 JANUARY 2021
Chassis No. WDB1260391A551975

Hand-built conversion by Caro International GmBH
300 hp, 5.5-liter V-8 engine; four-speed automatic transmission
Pearl Black metallic over black leather
Built upon a Euro-spec 560 SEL chassis
A subtle, refined coachbuilt estate wagon

Notwithstanding performance-oriented tuners such as AMG, Brabus, Carlsson, and Schulz, the well-heeled Mercedes enthusiast of the late 1980s was spoiled for choice when considering further customization. Quite simply, the niche coachbuilding market had seen a resurgence of companies across continental Europe, all bolstered by a booming global economy. Companies like Carat Duchatelet, Zender, Trasco, Styling Garage, ABC, Pollmann, and Sbarro lavished the OEM Mercedes-Benz Catalog with packages of untold extravagance; engine swaps, armoring, body style conversions, exotic interiors: No request was too wild for these coachbuilders during the “decade of excess.”

The Hamburg-based coachbuilding outfit Caro International GmBH is, unlike many similar companies from this era, still in business. Their period builds were unrivaled for their fit, finish, and utilization of OEM parts over complete in-house fabrication. This 560 TEL conversion offered here offers a fitting testimony to Caro’s reputation.

This Pearl Black metallic over black leather estate conversion started life as a home-market 560 SEL and was delivered to Caro’s Hamburg facilities when new in May 1990. As expected, Caro executed this conversion with the utmost level of creativity; shrewdly, the taillights and rear deck are sourced from the contemporary W124 wagon, with minor modifications of superb quality made to ensure fitment. The revised cargo area is similarly outfitted with an amalgam of components from the W124 wagon with revisions from Caro’s coachbuilding staff.

Interestingly, Caro could not utilize the W124’s rear trio of windows—as such, each of the 560 TEL’s rear windows are custom. Essentially scaled-up version of the W124 units, they cleverly mimic an OEM finish. The roofline, C-pillars, and rear quarter panels were all carefully revised to maintain the SEL’s proper geometry and styling when surmounted by the new rear deck. Factoring in the cost of a brand new 560 limousine and the cost of the estate conversion, this 560 TEL featured an out-the-door sticker price of over DM 337,000 when complete.

All told, this unique and coachbuilt 560 TEL by Caro is not likely to be replicated in the marketplace anytime soon.

LOOKING FOR DOCUMENTATION AND INVENTORY?
For further information such as history files, production certificates, restoration documentation, service invoices, owners' manuals, and accompanying parts, please click the button below to view any additional documentation and parts included with this lot.

VIEW FILES