Monteverdi 375/4 1974 – Szwajcaria

W latach 60. amerykańskie jednostki V8 były postrzegane przez wielu niezależnych europejskich producentów samochodów jako najlepszy sposób napędzania luksusowego Grand Tourera. Takie samochody miały konkurować ze starymi wyjadaczami, takimi jak Ferrari, Maserati czy Aston Martin. Tą drogą szły takie firmy, jak AC, Jensen, Facel Vega, De Tomaso czy Iso Rivolta. Podobnie uczynił szwajcarski dealer BMW, Peter Monteverdi, który postanowił wykorzystać silniki i skrzynie biegów Chryslera w swoich luksusowych samochodach sportowych. Pierwszym z nich był, wprowadzony na rynek w 1967 roku, High Speed 375S – dwumiejscowe coupé z nadwoziem zaprojektowanym przez Pietro Frua. Monteverdi wykorzystywało rurową ramę przestrzenną, niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i tylną oś De Dion, a klienci mogli wybierać między 7-litrowymi (375 KM) i 7,2-litrowymi (450 KM) Hemi V8. Cały samochód roztaczał wokół siebie aurę bogactwa. Wersja 2+2 – 375L – została dodana do gamy w 1969 roku, a kolejne rodzaje nadwozia obejmowały kabriolet High Speed 375C oraz 375 Berlinettę Coupe (zastępującą 375S). 375/4 to piękny, czterodrzwiowy, sportowy sedan osadzony na znacznie dłuższym rozstawie osi, o długości sięgającej imponujących 5,3 m. Wyposażenie wnętrza było pierwszorzędne zarówno dla siedzących z przodu pasażerów, jak i na tylnych siedzeniach. Produkcja tych ręcznie budowanych i doskonale wyposażonych samochodów realizowana była w ściśle ograniczonych ilościach od 1967 do 1976 roku. Egzemplarz Monteverdi 375/4 wystawiony na sprzedaż posiada tabliczkę stwierdzającą, że został: „Przebudowany w 1983, sprowadzony do USA w styczniu 1986”. Niestety w momencie inwentaryzacji nie były dostępne żadne dalsze informacje dotyczące historii samochodu. Monteverdi jest oferowane z kopią bliskowschodniego dokumentu rejestracyjnego datowanego na 2012 rok. Pomimo, że samochód będzie wymagał wiele pracy, aby przywrócić go do użytku, Monteverdi wyceniono na 80 – 140 tysięcy franków szwajcarskich.

Link: https://www.bonhams.com/auction/27530/lot/128/1974-monteverdi-3754-chassis-no-3116/?

LOT 128

1974 Monteverdi 375/4
THE GSTAAD SALE – COLLECTOR’S MOTOR CARS
3 July 2022, 14:00 CEST
Gstaad, Palace Hotel
Lot to be sold without reserve

CHF80,000 – CHF140,000

1974 Monteverdi 375/4
Chassis no. 3116
• Offered without reserve
• Hand built, limited edition Swiss GT car
• Imported into the USA in 1986
• Present ownership since 2012

Footnotes
During the 1960s, American V8 power was seen by many independent European manufacturers as a means of creating a luxury Grand Tourer to compete with the more exotica offerings of long-established firms like Ferrari, Maserati, and Aston Martin. AC, Jensen, Facel, and Iso among others all went down this route, as did Swiss BMW dealer Peter Monteverdi, who used Chrysler engines and transmissions for his sports and GT cars. Launched in 1967, the first of these was the High Speed 375S, a two-seater coupé featuring a body styled by Pietro Frua. The latter built the first bodies before production switched to Carrozzeria Fissore in 1969.

Monteverdi’s tubular spaceframe chassis employed double-wishbone independent front suspension and a De Dion rear axle, and customers could choose between 7.0-litre (375bhp) and 7.2-litre (450bhp) 'Hemi’ V8s, either of which was good for 150mph-plus performance. Interior appointments were first class for both front and rear seat occupants, and the whole car possessed an aura of opulence. A 2+2 version – the 375L – was added to the range in 1969, while subsequent additions included the High Speed 375C Convertible, 375 Berlinetta Coupe (replacing the 375S) and the 375/4, a beautiful four-door sports saloon on a considerably longer wheelbase. Production of these hand built and supremely well equipped cars continued in strictly limited numbers until the mid-1970s, when the energy crisis and US Federal auto legislation dealt a major blow to Monteverdi, resulting in their rarity today.

This Monteverdi 375/4 has a plaque affixed to the interior stating the following: 'Rebuilt 1983 Imported USA January 1986′. Unfortunately, at time of cataloguing no further information concerning its history was available. Representing a wonderful opportunity to acquire one of these rare, limited edition Swiss Gran Turismos, the car is offered with a copy of a middle east registration document dated 2012, which is believed to be when it was acquired by the current owner. On static display since acquisition, the car will require re-commissioning before returning to the road.

Please note that this vehicle is not offered with any original registration documents, bidders should satisfy themselves as to registration requirements in their own jurisdiction. Please contact the department for further information.

Please note that if this vehicle is to be imported into Switzerland, Swiss Customs charges (Duty, Car Tax and VAT) will apply at roughly 12.5% of the Purchase Price. Included in this is the Swiss Duty which is calculated on the weight of the vehicle and shall be CHF 15 per 100 kg. Also included is Swiss Car Tax at 4% and this is calculated on the total Purchase Price (Hammer + Buyers Premium). Swiss VAT will then be applicable on the aggregated amount of the Hammer Price, Buyer’s Premium, Swiss Duty and Swiss Car Tax at a rate of 7.7%.
Please note that customs rates to other countries shall vary. This vehicle will not be available for immediate collection after the sale and will only be released on completion of customs clearance. If you have any questions regarding customs clearance, please contact the Bonhams Motorcar Department or our recommended shippers.