NSU 601 TS 1938 – 60000 PLN – Warszawa

Firma NSU narodziła się w XIX wieku, rozpoczynając od produkcji maszyn dziewiarskich, a później rowerów. Nazwa NSU zrodziła się w 1880 od miejscowości, do której przeniesiono zakłady – Neckarslum. Motocykle pojawiły się w ofercie od 1904 roku, a później przyszła pora również na samochody. Zblokowane, turystyczne modele NSU 500 / 600 nazywane były w kręgach fachowych „Traktorami z Neckarsulm“. Nie było to określenie negatywne, a oddawało cechy charakterystyczne modeli: niezawodność, solidność i przydatność do użytkowania w różnych służbach. Modele TS wykorzystywane były powszechnie przez warsztaty, rzemiosło i służby, jako typowy niemiecki motocykl z wózkiem bocznym. Pierwszym modelem serii 500 / 600 był 501T z 1927 roku, którego pod koniec 1929 roku zastąpił model 501 TS. Oznaczenie TS odczytywano jako: T = Touren (turystyczny) oraz S = Satteltank (naramowy zbiornik). Posiadał on w pewnym stopniu zunifikowane z poprzednikiem: ramę, błotniki i jednostkę napędową. Zasadniczą różnicą był zbiornik paliwa z zamontowanym w nim prędkościomierzem. Model 501 TS ze zmianami nazywanymi obecnie „face liftingiem” produkowany był do roku 1936, już w roku 1930 wprowadzono do produkcji mocniejszy model 601 TS. Produkowany do 1939 roku model 601 TS powstał w ilości 6952 egzemplarzy. Wykorzystywany był głównie w zaprzęgu z wózkiem bocznym przez różnorakie służby Rzeszy Niemieckiej, m.in Reichspost, policję, czy Wehrmacht. Pewna liczba motocykli wyeksportowana została do Turcji na zamówienie Ministerstwa Wojny w Ankarze, a ten prezentowany jest jednym z nich. Po sprowadzeniu został gruntownie odrestaurowany i dziś z pewnością zachwyca swoim stanem.

NSU 601 TS
Rocznik: 1938
Przebieg: 17788 km
Pojemność: 601 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 14 KM

Cena: 60000 PLN

Wyposażenie:
– światła, hamulce, nawet sygnał dźwiękowy

Motocykl NSU601TS

Rok produkcji 1938, zgodnie z informacją z Audi Tradition, motocykl został wyprodukowany na zamówienie Kriegsministerium Ankara w dniu 20.09.1938.

Posiadał wzmocniony silniki o pojemności 601 ccm i mocy 16 KM i czterostopniową skrzynię biegów.

Motocykl zakupiony został przeze mnie w Niemczech w 2007 roku w stanie w miarę kompletnym, lecz wymagającym całkowitej restauracji.

Odbudowa motocykla trwała kilka lat. Ciekawostką jest turecka moneta 1 kurus z 1948 roku znaleziona w rurze ramy motocykla.

Części pozyskiwane były od znanych europejskich dostawców specjalizujących się w marce NSU. Pod przykręconymi elementami ramy odnalezione zostały pozostałości oryginalnego lakieru i na taki kolor motocykl został pomalowany.

Remont przeprowadzono z troską o zachowanie bądź przywrócenie stanu oryginalnego.

1. Nowe szprychy kół jezdnych zamówione zostały w niemieckiej firmie SWC specjalizującej się w produkcji w/w elementów. Szprychy wykonane zostały na wzór oryginalnych.
2. Nowy tłok zamówiony został w niemieckiej firmie Schneider Piston specjalizującej się w produkcji tłoków do motocykli zabytkowych.
3. Naprawę konsultowano zarówno z Audi Tradition, jak również ze specjalistami z zakresu blokowych modeli NSU z Niemiec.
4. Po odkryciu oryginalnej farby i porównaniu z dostępną dokumentacją motocykl polakierowano renowacyjnie w kolorze Marine RAL7037 – przewidzianym dla m.in. marynarki wojennej III Rzeszy.
5. Przedmiotowy motocykl zidentyfikowany został przez komórkę Audi (Audi – Tradition), które przejęło po II wojnie światowej markę NSU, jako egzemplarz wyprodukowany na zamówienie Ministerstwa Wojny w Ankarze (Turcja). Motocykl opuścił fabrykę 20.09.1938.

Motocykl służy raczej jako obiekt westchnień niż środek transportu, jest jednakże w pełni sprawny. Zarejestrowany na białe tablice.

Telefon: +48 602 571 651
Miejscowość: Warszawa