Porsche 550 Spyder Martin & Walker 1953 – SPRZEDANE

Porsche 550 Spyder to ikona i zaczyn wspaniałej wyścigowej historii marki, zrodzony w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Małe, szybkie, lekkie i zwinne auto, wyposażone w czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem. Piękne, proste linie wyrzeźbione w aluminium skrywają spartańskie wnętrze oraz kokpit z kilkoma zegarami i paroma przełącznikami. To legenda oraz hołd dla wolności i ducha buntu, który stał się symbolem całego pokolenia poszukiwaczy silnych emocji. Bardziej dzieło sztuki niż samochód, powstało w około 90 egzemplarzach, zarezerwowanych dla wybranych entuzjastów. 550 Spyder prezentowane na aukcji to próba odtworzenia legendy poczynioną przez firmę Martin & Walker Ltd. na początku lat 90-tych. Wszystkie najważniejsze cechy oryginału zostały w nim zachowane. Masa 550 kg jest taka sama jak w oryginalnym Porsche, także moc generowana przez silnik jest identyczna jak w oryginale. Całe nadwozie samochodu wraz z ramą stworzone jest na wymiar oryginału, podobnie zawieszenie i podwozie. Rzędowa czwórka o pojemności 1,776 jest zamontowana centralnie, zasilana dwoma dwugardzielowymi gaźnikami Webera i daje moc 115 KM. Zawory i głowice zostały zmodyfikowane tak, aby przyjmować paliwo bezołowiowe. Skrzynia biegów została całkowicie przebudowana, a wydech wykonany na miarę, tak aby oddać brzmienie autentycznego Sebringa. Ten odtworzony cud techniki wyceniony został na 60 – 70 tysięcy euro, czyli około 260 – 300 tysięcy złotych, a wylicytowany został za zawrotną kwotę 91060 euro, czyli ponad 400 tysięcy złotych.

Link: https://www.aguttes.com/html/fiche.jsp?id=9102366&np=1&lng=en&npp=100&ordre=1&aff=1&r=

Lot n° 179

1953 – PORSCHE 550 SPYDER BY MARTIN & WALKER
Moteur Type 1 115 cv
Première Construite par les ateliers Martin and Walker
Etat exceptionnel

Type 1 engine developing 115bhp
The first example of this model built by the Martin and Walker workshops
Exceptional condition

Carte Grise française du/French registration papers dated 15/07/1953
Chassis N°/Chassis number: 11980
Moteur: 4 cylindre à plat – 1776 cm3 – 115 cv
Engine: flat-4 – 1776 cc – 115 bhp

60 000 – 70 000 €

The Porsche 550 Spyder is an icon revered well beyond the sphere of classic car owners and enthusiasts. It is a legend, a tribute to freedom and to the spirit of rebellion which became the symbol for an entire generation in search of excitement. A work of art more than a car, the 90 or so examples built from 1953 onwards were reserved for a select few enthusiasts.
The car we are presenting served as the basis for a remanufactured series of cars which were produced at the beginning of the 1990s by Martin & Walker Ltd. Their creator Barrie Martin, based at Thruxton, is one of the most rigorous car builders, whose work is always of remarkable quality. This example is more a ‘re-creation’ of the original than a common-or-garden replica. All the characteristics of the original model have been respected: its weight of 550kg (1213lb) is the same as the genuine Porsche, and the power developed by the engine is identical to the original.
The tubular chassis was made to measure and is fitted with MacPherson front suspension with double wishbones. The splendid rear suspension is fabricated from aluminium; an exact copy of that fitted to the genuine 550, it sits on a strengthened De Dion-type chassis. The brakes are discs. The rear-mid mounted flat-four engine was rebuilt and bored out to 1776cc to produce 115bhp, fed by two magnificent twin-barrel Weber carburettors. The valves and cylinder heads were modified to accept lead-free fuel. Finally, the gearbox was completely overhauled, and the exhaust made to measure, reproducing the dimensions and sound of the authentic Sebring model.
The current owner has had this 550 since 2002 and has worked tirelessly to improve the car’s instrumentation, using in particular parts from the USA and Germany, in order to respect down to the very last detail the original parts which have been re-made in small quantities, above all for the original Porsche 550s.
This car’s final trump card has to be its regular registration certificate for a Porsche 550 Spyder showing a first registration date of 15/07/1953, corresponding to the first year of production for the manufacturer.
During our test, the car proved to be a highly effective all-round performer and in perfect running order. Its power and light weight make for extremely brisk acceleration.
With a current roadworthiness certificate (‘contrôle technique’), this model represents an ideal opportunity to pay tribute to Porsche on the occasion of its 70th anniversary!