A może chcielibyście pod choinkę track-dayową broń masowego rażenia z drogową homologacją? Porsche 911 Carrera RS z generacji 964 należy do tego gatunku. Jego sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik M64/03 otrzymał lekkie koło zamachowe, które pomogło poprawić reakcję jednostki napędowej. Moc przekazywana jest przez pięciobiegową manualną skrzynię G50/10 ze skróconymi przełożeniami, stalowymi synchronizatorami, a także mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. 964 Carrera RS został obniżony o 40 mm w porównaniu od standardowej wersji, a zawieszenie zostało wyposażone w sztywniejsze sprężyny i amortyzatory oraz regulowane stabilizatory. Usztywniona karoseria otrzymała lekką maskę oraz cieńsze szyby, a wszystkie zabiegi mające na celu odelżenie pozwoliły zbić masę RS-a do 1230 kg, co w porównaniu ze „zwykłymi” modelami dawało ponad 200 kg przewagi! Ten piękny egzemplarz 911 Carrera RS prezentowany na aukcji, dostarczony został do Kazuhisa Nakazima w Japonii w marcu 1992, gdzie pozostawał aż do 2016, kiedy wywieziony został przez obecnego właściciela ze Stanów Zjednoczonych. Carrera RS prezentuje się doprawdy rasowo w niezwykłym kolorze Midnight Blue Metallic, na 17-calowych kołach, z czarnymi fotelami kubełkowymi ozdobionymi wstawkami w różnych odcieniach niebieskiego. Z fabryczną prezencją, wyposażona w oryginalne instrukcje oraz certyfikat Porsche, staje się gratką dla kolekcjonerów. Mniej niż 42000 km na liczniku, niebanalna specyfikacja kolorystyczna, oryginalność, kult jakim otoczone jest 911 w wersji RS oraz zachęcający do licytowania fakt braku ceny minimalnej spowodował gorącą walkę o ten egzemplarz. Dom aukcyjny RM Sotheby’s uzyskał za to auto imponującą kwotę 252 tys. USD (ok. 950 tys. złotych).
©2018 Courtesy of RM Sotheby’s
Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/az19/arizona/lots/r0054-1992-porsche-911-carrera-rs/727288
1992 Porsche 911 Carrera RS
$250,000 – $300,000
Offered without reserve
Sold For $252,000
Inclusive of applicable buyer’s fee.
RM | Sotheby’s – ARIZONA 2019 – Offered on: Thursday, January 17, 2019
Chassis No. WP0ZZZ96ZNS490645
Engine No. 62N81114
Gearbox No. 2002556
Retains its original numbers-matching drivetrain
Rarely seen Midnight Blue Metallic over black
Factory sport bucket seats in black leather with triple blue inserts
Highly original, including matching numbered panels
Porsche Production Specifications certificate included
Described by Paul Frère as “virtually a road-legal version of the Carrera Cup model,” Porsche’s 964-generation 911 Carrera RS is a true track-day weapon for the street. Utilizing the uprated Type M64/03 air-cooled flat six-cylinder engine, a lightened flywheel helped to improve engine response. Power is managed through a G50/10 five-speed manual transmission with closer ratios and steel synchronizers, along with a limited-slip differential. Furthermore, the 964 Carrera RS was lowered by 40 mm from the standard ride height, and the suspension was fitted with stiffer springs and shocks in addition to adjustable anti-roll bars.
Described by Paul Frère as “virtually a road-legal version of the Carrera Cup model,” Porsche’s 964-generation 911 Carrera RS is a true track-day weapon for the street. Utilizing the uprated Type M64/03 air-cooled flat six-cylinder engine, a lightened flywheel helped to improve engine response. Power is managed through a G50/10 five-speed manual transmission with closer ratios and steel synchronizers, along with a limited-slip differential. Furthermore, the 964 Carrera RS was lowered by 40 mm from the standard ride height, and the suspension was fitted with stiffer springs and shocks in addition to adjustable anti-roll bars.
The body shell was entirely seam-welded for increased stiffness, light alloy was used for the front bonnet, and thinner glass was employed for some of the windows. Tipping the scales at just over 1,230 kg (2,712 lbs.), the Carrera RS was a sparkling performer and could easily hold its own on the track against almost any competitor in skilled hands.
Featuring all its numbered doors, front trunk, and rear engine cover, the 911 Carrera RS offered was delivered to Kazuhisa Nakazima of Japan in March 1992. Equipped with black bucket seats with triple blue inserts, 17-in. wheels, and Michelin tires, this Carrera RS is in the uncommon color combination of Midnight Blue Metallic over black. After passing through several owners in Japan, the Porsche was sold to Yuji Maeda in 2000, who maintained the vehicle through 2016 when it was exported to the U.S. with its odometer showing 40,349 km. In October 2017, the Carrera RS was serviced at Klub Sport Racing, Inc. in Florida, where it received new brake pads and rotors along with fresh brake fluid.
Today, this Carrera RS presents beautifully inside and out and is supplied with original manuals, as well as a Porsche Production Specifications certificate confirming its original color combination. The avid Porsche enthusiast seeking a fine example of this very rare high-performance Carrera should look no further. Sporting a very desirable color combination and with less than 42,000 km recorded, this is a fine, investment-grade RS that can be enjoyed while it appreciates.