Porsche 944 Turbo Cup 1985 – SPRZEDANE

Era transaxle dla Porsche to jeden z najciekawszych etapów rozwoju marki. Spytacie dlaczego? To moment, w którym dążenie do perfekcji stawia pod ścianą, a jedyną szansą aby pójść o krok dalej są radykalne zmiany. Na przełomie lat 70 i 80-tych tak właśnie stało się z Porsche. Z ówcześnie dostępną techniką i technologiami, nie mogli wykrzesać nic więcej z tylnosilnikowej ikony 911, dlatego spróbowano radykalnej zmiany. Porsche 944 jest tego doskonałym przykładem. Dzięki umiejscowieniu silnika z przodu pojazdu, a skrzyni biegów przy tylnej osi, jest doskonale wyważone i fantastycznie się prowadzi. 944 Turbo zaprezentowane po raz pierwszy w 1985 roku było zdawało się być szczytem możliwości modelu. Nic dziwnego więc, że to właśnie ta odmiana 944 stała się bazą do limitowanej serii wyczynowych samochodów, które startować miały w serii wyścigów Sports Car Club of America. Zbudowano zaledwie 7 prototypów. Numer 0066 po trzech latach został zmodyfikowany do specyfikacji z 1987 roku. Fabrycznie lekki samochód wyścigowy, pozbawiony wielu elementów wyposażenia, w tym klimatyzacji, szyberdachu i izolacji akustycznej, doposażony został w ośmiopunktową klatkę Roll Matter, fotel kubełkowy Recaro, pasy szelkowe oraz system gaśniczy. Porsche 944 Turbo Cup sprzedane zostało za 71,5 tysięcy dolarów, czyli około 242,4 tysięcy złotych, a licytowane bez ceny minimalnej nie osiągnęło dolnej granicy wyceny sprzed aukcji.


Link: https://www.goodingco.com/vehicle/1985-porsche-944-turbo-cup-2/

Lot 004
Scottsdale 2018

1985 Porsche 944 Turbo Cup
Estimate: $80,000 – $100,000 | Without Reserve
Chassis: WP0AA0953GN150066

CAR HIGHLIGHTS
TECHNICAL SPECS
One of the Earliest 944 Turbo Cup Cars
Imported by Porsche Motor Sport North America in 1985
Accompanied by Porsche Certificate of Authenticity
Documented Ownership and Showing Less than 13,600 Original Miles
A Factory Engineered and Built Lightweight Racing Porsche

2,479 CC SOHC Inline 4-Cylinder Engine
Bosch Motronic Fuel Injection
Single KKK Turbocharger
Estimated 270 HP at 5,800 RPM
5-Speed Manual Transaxle
4-Wheel Servo-Assisted Vented Disc Brakes
Front Independent Double-Wishbone Suspension with Coil Springs
Rear Independent Semi-Trailing Arms with Coil Springs

When Porsche set its sights on SCCA club racing, it created a limited-edition competition version of its popular 944 Coupe to do battle on US racetracks. In May 1985, seven prototype cars – including this example – were produced by Porsche’s development center in Weissach, Germany, and sent to Al Holbert’s Porsche Motor Sport North America division in Pennsylvania. Designated for the GT class in the SCCA’s Endurance Championship, the cars were delivered to independent racers around the country. Chassis 0066 was first sold to Robert J. Nelson of the Schneider-Nelson Porsche dealership in New Jersey, who actively campaigned the car from 1985 to 1987 before passing it to Porsche collector Prescott Kelly in 1988. To stay competitive, 0066 was upgraded to 1987 Turbo Cup specifications, but, remarkably, retains its original works engine.

A Porsche factory-built lightweight racer, the 944 is devoid of many interior components, including air-conditioning, sunroof, and sound insulation, and features an eight-point Matter roll cage, Recaro driver’s seat, race harness, and a fire-suppression system. The 16″ forged Fuchs wheels utilize oversize tires for superior track handling.

Offered from a collection that includes two other Weissach-built prototypes, this Porsche 944 Turbo Cup is resplendent in the livery of its first race team. This rare and distinctive machine represents a well-documented competition Porsche prototype. It is well suited to be enjoyed at speed by a fortunate new owner, perhaps even at Rennsport Reunion later this year.