Renault 5 Alpine Turbo 1982 – Francja

W połowie lat 70-tych Golf GTI wyznaczył nowy styl, za którym podążyło wielu producentów, tworząc sportowe wersje swoich małych, miejskich samochodów. Nie zabrakło wśród nich i francuskiej propozycji, którą Renault podkreśliło legendarną nazwą Alpine. W 1981 roku, zgodnie z ówczesną modą, auto otrzymało turbosprężarkę, gwarantującą mu jeszcze więcej mocy i żywej radości z jazdy. Dziś doskonale zachowane Renault 5 Alpine Turbo jest prawdziwą rzadkością na rynku. To w gruncie rzeczy delikatnie wykonane auto, stąd nieczęsto się zdarza, by wyglądało tak, jak okaz z aukcji. Pochodzi z włoskiego rynku, zachęca nową powłoką lakierniczą, na którą nałożone zgodne z oryginalnymi oklejenie. We wnętrzu wita kubełkowymi fotelami w piaskowym odcieniu, które nie tylko fantastycznie się prezentują, ale i gwarantują komfort, jakiego nie spodziewalibyśmy się po sportowym samochodzie. Ten mały francuski skarb licytowany będzie na aukcji domu aukcyjnego Aguttes w Lyonie 18 marca br. Szacowana wartość: 17 – 23 tys. euro (ok. 73 – 99 tys. PLN).


Link: http://www.aguttes.com/html/fiche.jsp?id=6878374

AUTOMOBILES DE COLLECTION & AUTOMOBILIA
Saturday 18 March 2017 14:30
Aguttes Lyon

Lot n° 185
1982 – RENAULT 5 ALPINE TURBO
17 000 – 23 000 €

In the shift at the end of the 70s towards a new style started by Volkswagen with the now legendary Golf GTI, many designers followed suit by presenting more sporty versions of their small city cars. So was the case at the 1976 Paris Auto
Show when the R5 appeared, to which Renault added the evocative name, Alpine.

In 1981, a new version was presented with a turbo engine because in the 1980s it was in fashion to beef up the designs, whether they were supercars, rally cars, or Formula 1 racers. Aside from these technical advances, this car also offered excellent performance and handling thanks to its light weight.

The car for sale is a splendid example of the Renault 5 Alpine Turbo, painted white with red decals and sand interior. Coming from Italy, this superb R5 Alpine has only had three owners, two of whom were from the same family. It only has 120,000 km (74,564 miles) on the odometer, mileage that matches its remarkably well-preserved condition. While the interior is quite delicate, it is also well preserved. The bucket seats are attractive and the rear parcel shelf still comes with the car. A coat of paint was applied to perfect its presentation. The tyres, radiator and exhaust have just been replaced, and the ignition was serviced. Overall, the car is in great original condition and behaves perfectly on the road. We gave it a thorough road test and it displayed great handling on our tours. It is rare to find a R5 Alpine in such preserved condition, with a history of a just few owners and reasonable mileage.

It’s a car that’s in increasingly high demand, being emblematic of the production of GTIs and well worthy of it name.