Renault 5 Turbo 1980 – SPRZEDANE

W latach ’80 Renault był poważnym graczem w motosporcie, a to z powodu jednej poważnej obsesji: turbodoładowania. Niestety dla poważnych nabywców turbosprężarki produkowane na ogólnodostępny rynek w tamtym okresie były albo drogie, albo żenująco słabe. To znaczy, dopóki wiceprezes ds. produkcji Renault, Jean Terramorsi, nie poprosił Marc’a Deschampsa o zaprojektowanie nowej wersji sportowego Renault 5 Alpine, a jedynym wymogiem, jaki mu postawił, było zamontowanie w nim silnika z turbodoładowaniem. To, co w tamtych czasach brzmiało jak senne marzenia, stało się jednym z najbardziej charakterystycznych samochodów dekady. Egzemplarz Renault 5 Turbo, wystawiony na aukcji, posiada numer nadwozia D0000020, co sugeruje, że samochód ten jest jednym z najwcześniej wyprodukowanych 400 egzemplarzy potrzebnych do uzyskania homologacji rajdowej. Ten numer nadwozia sugerować może również, iż jest to samochód, którym Bruno Saby, kierowca zespołu fabrycznego, jechał w Rajdzie Monte Carlo w 1981 r. Po Rajdzie Monte Carlo, samochód ten uległ wypadkowi, po którym wymagał napraw mechanicznych. Przednie zawieszenie Renault 5 Turbo pozostało w specyfikacji rajdowej grupy 4, podobnie dolne wahacze z przodu bez drążków skrętnych. Obecnie przygotowany w słynnych żółtych barwach Tour de Corse, serii wyścigów górskich oraz odcinków specjalnych na francuskiej Korsyce. Ten symbol motoryzacyjnego macho lat ’80 sprzedany został za 166,750 funtów, czyli około 776527 tysięcy złotych.


Link: http://www.rmsothebys.com/lf17/london/lots/1980-renault-5-turbo/1705417

LONDON
6 September 2017

Lot 166
1980 Renault 5 Turbo
Chassis no. VF1822004D0000020
Engine no. C7573124

120,000 – £140,000

Without Reserve

To be auctioned on Wednesday, September 6, 2017

Documents: Greek Vehicle Registration Certificate

Presented in the famous ‘Tour de Corse’ livery
One of Renault’s most iconic automobiles

Renault was a serious frontrunner in motorsport throughout the 1980s due to one serious obsession: turbocharging. Unfortunately for serious buyers, turbocharged production cars on the public market at the time were either prohibitively expensive or embarrassingly underperforming. That is, until Renault’s Vice President of Production, Jean Terramorsi, asked Marc Deschamps to design a new sports version of the Renault 5 Alpine, the only requirement being that it housed Renault’s first production turbocharged engine. What may have sounded like a pipedream at the time turned into one of the most iconic cars of the decade.

The low chassis number of D0000020 suggests that this car is one of the earliest to be produced, all 400 of which were homologated by 1 September 1980. This chassis number also suggests that this Renault 5 Turbo could be the one that was driven by Works driver Bruno Saby for the 1981 Monte Carlo Rally – the same year that he became a French Rally Champion driving another R5 Turbo. Saby would go on to win two World Rally Championships during his career. After the Monte-Carlo Rally, Saby’s car was involved in an accident which necessitated the vehicle undergo mechanical repairs.

In its current configuration, D0000020 retains several Group 4 characteristics. The front suspension remains in Group 4 specification, and the lower front wishbone without torsion bars is also correct. Additionally, the dial panel on the dashboard is original to the era. Currently prepared in the famous yellow Tour de Corse livery, this Turbo has been campaigned in a multitude of hill climbs and rallies, with great success.

Offered here is a chance to own a piece of that macho spirit of the 1980s, when the creation of a mid-engined, turbocharged Renault was not merely possible, but hugely successful.