Renault 5 Turbo 2 1985 – SPRZEDANE

Patrząc na małe, miejskie Renault 5, nikt nie pomyślałby, że można zmodyfikować je w tak dużym stopniu, by powstał jeden z najfajniejszych samochodów lat 80-tych. A tak właśnie się stało, gdy wiceprezes ds. produkcji Renault, Jean Terramorsi, zainspirował się niesamowitym sukcesem Lancii Stratos. Pewnie dlatego do projektu nowego auta zaproszony został Marcello Gandini z Bertone. Renault 5 Turbo, po raz pierwszy zaprezentowane na brukselskim salonie samochodowym w 1980 roku, zbudowane zostało na zmodyfikowanym podwoziu Renault 5. Najbardziej radykalną zmianą było umieszczenie silnika centralnie, tuż za kierowcą, i przeniesienie napędu na tylne koła. Świat pokochał to małe pudełko, a niemały wpływ na to miała jego rajdowa sława. Pierwsza generacja Renault 5 Turbo spełniała bowiem wymagania Grupy 4, a ojcem chrzestnym jego sukcesu stał się nie kto inny, jak sam Jean Ragnotti. W ciągu prawie pół dekady produkcji powstały dwie generacje Turbo, i kiedy pierwsza, będąca podstawą homologacji, zdaje się być bardzo sportowa, wręcz hardcorowa, w drugiej znajdziemy zdecydowanie więcej cywilizacji i drogowych udogodnień. Piękne, czerwone Renault 5 Turbo 2, po raz pierwszy zarejestrowane w Wolfsburgu w 1986 roku, nigdy nie opuściło Europy. Wywieziony przez obecnego właściciela do Szwajcarii w 2016 roku egzemplarz wciąż pozostaje w świetnej kondycji. Renault 5 Turbo 2 wylicytowane zostało 12 kwietnia w Essen za 69 tysięcy euro, czyli około 296 tysięcy złotych.

1985 Renault 5 Turbo 2 Tom Wood ©2018 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/es19/essen/lots/r0085-1985-renault-5-turbo-2/733516

Lot Number 220

1985 Renault 5 Turbo 2
€80.000 – €90.000
Sold For €69.000
RM | Sotheby’s – ESSEN 11 – 12 APRIL 2019 – The Youngtimer Collection – Offered on Friday
Chassis No.
VF1822000F0000679
Offered from the Youngtimer Collection
A brilliant example of one of the most desirable rally cars of the 1980s
⯒ TEMPORARY IMPORT
No one would look at a Renault 5 and imagine it could be modified, even heavily, to produce one of the coolest cars of the 1980s. However, that is exactly what happened when Renault’s Vice President of Production, Jean Terramorsi, was inspired by the incredible success of Lancia’s Stratos. First unveiled at the Brussels Motor Show in 1980, the Renault 5 Turbo was built on a modified Renault 5 chassis. The Turbo’s most radical change was the placement of the engine behind the driver and the switch to rear-wheel drive.

Seeking to lower production costs but not suffer from a loss of performance, in 1983 Renault pared down the Turbo into what would become the Turbo II. These road-legal cars proved incredibly popular. Copies of previous registrations on file show that this example was first registered in Wolfsburg, Germany, in 1986 before moving to the Netherlands, and finally Belgium, and was purchased by the current owner and exported to Switzerland in 2016. It is a perfect introduction to rallying’s 1980 heyday.