Saab 96 rodził się jako dwusuw, ale pełnię mocy i możliwości dała mu dopiero jednostka V4, którą zaczęto montować tu od 1967 roku, korzystając z licencji Forda. Na dzień dobry otrzymał jednostkę o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znaną m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Dla zespołu fabrycznego Saaba było to dopiero preludium. Zastosowano wał korbowy z silnika 1,7, zwiększono średnicę cylindrów i stosując wszelkie możliwe i przewidziane regulaminem sportowym FIA instrukcje, w zasięgu było już 130 KM. Tak przygotowanym A-grupowym Saabem Stig Blomqvist sięgnął po zwycięstwo w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 i w Rajdzie RAC w 1971 roku. Jeżeli chciałbyś poczuć smak rajdowej przygody – zasiądź za kierownicą tego Saaba. Giełda Klasyków poleca.
SAAB 96 V4
Rocznik: 1967
Przebieg: 84000 km
Pojemność: 1850 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 100 KM+
Samochód pochodzi z kolekcji szwedzkiego entuzjasty marki Saab i kierowcy rajdowego, Fredrika Ekendahla. Już w Szwecji przeszedł pierwsze modyfikacje, po czym trafił do Polski w 2004 roku.
Jego pierwszym właścicielem w kraju był Tadeusz Kwiatek, założyciel klubu SAAB GT-Classic.
Przez dekadę spędzoną w jego rękach auto otrzymało między innymi nową powłokę lakierniczą i odbudowę mechaniki, jak również dalsze modyfikacje.
Auto odkupione w 2021 roku przez Giełdę Klasyków przeszło jeszcze drobne modyfikacje, które pozwoliły uwolnić jego potencjał.
Samochód za kadencji GK otrzymał twardsze sprężynki zaworowe, elektroniczny zapłon 123ignition i zostały wystrojone gaźniki.
Auto po odbudowie nie uczestniczyło nigdy na poważnie w rywalizacji sportowej.
Używany jedynie rekreacyjnie, do tego celu nadaje się znakomicie.
A co zostało zmienione? Klatka bezpieczeństwa, fotele Sparco, 4 punktowe pasy Sparco, interkom. Układ gaśniczy oraz centralny wyłącznik prądowy. Dołożone wskaźniki ciśnienia oleju, temperatury oleju i płynu oraz wskaźnik napięcia ładowania. Silnik o pojemności 1850 cm³, kute tłoki, unikatowy sportowy dolot (cross flow), gaźniki Weber 45, zrobiony porting głowicy, duże zawory, ostry wałek, lekkie koło zamachowe, otwarty układ wydechowy. Modyfikacja chłodzenia oraz układu olejowego. Nowa instalacja elektryczna, akumulator przeniesiony do bagażnika. Unikatowe felgi RAC, które były robione tylko przez dwa lata do rajdowych Saabów na specjalne zamówienie. Kierownica i dźwignia hamulca ręcznego to również oryginalne wyposażenie rajdowe z epoki.