Shelby GT350R Fastback 1965 – SPRZEDANY

Carroll Shelby to człowiek legenda. Kierowca i konstruktor, który tworzył auta zawsze warte więcej niż suma ich części. Na aukcję trafił jeden z zaledwie 34 egzemplarzy dzieł Carrolla Shelby’ego stworzone do wyścigów SCCA w klasie B samochodów produkcyjnych. GT350R o numerze 5R106 ścigał się w Midwest SCCA National, prowadzony przez swojego pierwszego właściciela Richarda Jordana. Weteran wyścigów Corvette i absolwent Carroll Shelby School of High Performance Driving zamówił samochód za pośrednictwem firmy Jack Loftus Ford Inc. Rozebrany Mustang 2 + 2 Fastback, przygotowany w zakładzie montażowym Forda w San Jose zgodnie ze specyfikacjami ustalonymi przez kierownika projektu GT350 Chucka Cantwella, przybył do siedziby Shelby American w LAX 21 grudnia 1964 roku. Dokładnie sześć miesięcy później, 21 czerwca 1965 r., opuścił warsztat Shelby jako oryginalny model R, w komplecie ze zmodyfikowanym przez Shelby small-blockiem V8 wzmocnionym do prawie 330 KM. Wyścigowa historia tego okazu rozpoczyna się zaledwie 10 dni po tym, jak Jordan odebrał swój nowy samochód wyścigowy. Jego późniejsza historia obejmowała wyścigi w Clermont, Indiana, Lynndale Farms, Wisconsin i Wilmot Raceway, również w Wisconsin. Jordan zaczął kończyć karierę wyścigową we wczesnych latach siedemdziesiątych, wtedy też umieścił 5R106 w bezpiecznym miejscu, gdzie piękny okaz Shelby GT350R Fastback pozostawał przez lata i zachowywał się praktycznie w stanie fabrycznym. Po zakupie w 1987 roku, Paul Zimmons odrestaurował 5R106, a następnie zdobył złotą nagrodę w klasie zawodów SAAC-18 w Watkins Glen w 1993 roku i drugie miejsce SAAC-25 w Lime Rock Park w roku 2000.
Kolejni właściciele, w tym tak wybitni kolekcjonerzy jak Dave Christenholz i znany ekspert Shelby, Colin Comer, starannie dbali o ten niezwykły model R, stosując w razie potrzeby wyłącznie oryginalne komponenty fabryczne i części NOS. Z zaledwie 4930 milami przebiegu, numer 5R106 pozostaje wciąż w niezwykle oryginalnym stanie. W pełni gotowy do wyścigów, sprzedany został na 1,1 miliona dolarów, czyli ok. 4,1 mln złotych.


Link: https://www.mecum.com/lots/FL0121-444464/1965-shelby-gt350r-fastback/

LOT F158 KISSIMMEE 2021 JAN 7-16
1965 SHELBY GT350R FASTBACK
SFM5R106, 4,930 Miles, 1 of 34 Produced

Engine: 289/325 HP
Trans: 4-Speed
Color: Wimbledon White
Interior: Black

ESTIMATE
$1,200,000 – $1,500,000
Sold for $1,100,000

HIGHLIGHTS

SFM5R106
4,930 original miles
One of only 34 production R Models
Documented with original invoice, purchase order, Shelby delivery sheet, vintage photos and Shelby historical paperwork
Delivered new to Jack Loftus Ford in Hinsdale, Illinois
Owned and raced by original owner Dick Jordan for 21 years
Campaigned by Jordan at Road America, Lynndale Farms, Clermont and Wilmot Raceway
Exacting restoration to original competition specs using only original and NOS service parts as needed
289/325 HP V-8 engine
Holley 4-barrel carburetor
Cobra high-rise intake manifold
Tri-Y headers
Oil cooler and high capacity radiators
Borg Warner T10 M 4-speed transmission
Ordered with a 4.11 rear end
Independent front suspension with coil springs
Live rear suspension with leaf springs
Front disc brakes
Fiberglass front body apron
Brake cooling ducts
Original plexiglass windows
Wimbledon White with Black interior
American Racing 15×7 wheels
Detailed history listed in the Shelby Registry

One of only 34 examples of Carroll Shelby’s all-conquering GT350R SCCA B Production racers, Serial No. 5R106 was raced in Midwest SCCA National events by its first owner, Richard Jordan of Downers Grove, Illinois. A veteran Corvette racer and graduate of the Carroll Shelby School of High Performance Driving at Riverside, California, Jordan ordered the car through Jack Loftus Ford Inc. in Hinsdale, Illinois. Prepared at Ford’s San Jose assembly plant to specifications established by GT350 Project Manager Chuck Cantwell, the stripped Mustang 2+2 Fastback arrived at Shelby American’s LAX headquarters on December 21, 1964; exactly six months later, on June 21, 1965, it rolled out of the Shelby workshop as an original full-competition R-Model, complete with a Shelby-modified 289 HiPo small-block V-8 tuned to 325 HP on the Shelby dynamometer. 5R106 was then shipped via TWA to O’Hare International Airport, and then to Loftus Ford, where it arrived with an additional rear axle assembly carrying 4.11:1 gearing.

While not fully documented, the car’s race record begins with an entry in the B Production class at Road America in Elkhart Lake, Wisconsin, on September 4, 1965—just 10 days after Jordan took delivery of his fresh new racer. Its subsequent history included races at Clermont, Indiana, Lynndale Farms, Wisconsin, and Wilmot Raceway, also in Wisconsin. Jordan began winding down his racing career by the early 1970s, when he placed 5R106 into long-term storage, where it remained for years under wraps and preserved in virtually as-original condition. Its second owner, Paul Zimmons of Potomac, Maryland, restored 5R106 after purchasing it in 1987, winning the Gold Award in the Competition Class at SAAC-18 at Watkins Glen in 1993. In 2000, the car earned Second Place Popular Vote at SAAC-25 at Lime Rock Park.

Subsequent owners, including such prominent collectors as Dave Christenholz and noted Shelby expert and author Colin Comer, have carefully maintained this extraordinary R-Model as it first raced at Road America in 1965 (including the scratch in the door handle from when Jordan once went off-track at Road America and barely scraped the outside wall), employing only its original factory components and NOS parts as required. With 4,930 original miles, 5R106 remains in astonishingly original condition, retaining such important features as the original Plexiglas and R-Model magnesium racing wheels. Fully race-ready and offered with unusually extensive documentation that includes the original Shelby American and Jack Loftus Ford paperwork, 5R106 presents as exceedingly original, authentically restored and factory correct in every detail, making it a marvelous example of a perennial American racing classic.