Steyr-Puch 500D 1960 – SPRZEDANY

Steyr-Puch 500D to austriacki samochód zbudowany na bazie i licencji Fiata 500. Konstruowano go tak, by lepiej sprawdził się w warunkach zimowych. Stąd stały stalowy dach i inna klapa silnika, ale też zupełnie od nowa zaprojektowany układ napędowy. Tu za tylną osią znalazł się dwucylindrowy bokser, bardziej skomplikowany silnik niż we włoskim pierwowzorze, lecz gwarantujący bardziej gładką pracę i lepiej nadający się do dalszego tuningu. Wykorzystała to fabryka, tworząc homologowane według rajdowej specyfikacji modele 650 TR and 650 TR II. Tu pojawia się jeden z najjaśniejszych fragmentów polskiego motorsportu, gdy w 1966 roku Sobiesław Zasada, za kierownicą takiego właśnie samochodu, sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Do dziś jest to najmniejsze auto, które zdołało wygrać rajdowy cykl na najwyższym poziomie. Prezentowany egzemplarz to Steyr-Puch 500D z 1960 roku, przebudowany w ostatnich latach do specyfikacji TR II, czyli takiej, w jakiej Zasada sięgał po tytuł. Jego silnik powiększony został do 660 cm³, zasilony gaźnikiem Weber 36 i zestawiony ze skrzynią z mocniejszego Pucha 700. W aucie odnajdziemy elementy z Porsche i naszego Fiata 126, a całość robi wrażenie połączeniem solidnej mocy w niesamowicie kompaktowym nadwoziu. Auto sprzedane zostało za ok. 17 tys. euro podczas tygodnia Rétromobile w Paryżu.

LOT 298
1960 Steyr-Puch 500D ‘TR II’ Sports Saloon
Chassis no. 5116384

€ 20,000 – 24,000
PLN 85,000 – 100,000
Sold for € 17,250 inc. premium

Les Grandes Marques du Monde au Grand Palais
6 Feb 2020, 14:00 CET
Paris, The Grand Palais

1960 Steyr-Puch 500D ‘TR II’ Sports Saloon
Chassis no. 5116384

– Delivered new to Germany
– Extensively modified to ‘TR II’ specification
– 660cc engine
– Porsche seats and instruments
– Registered in Germany

Footnotes
A built-under-license version of FIAT’s ubiquitous Nuova 500, this rare Steyr-Puch 500D was originally registered on 14th June 1960 to its first owner in Frankfurt, who kept it for five years. Its next custodian owned the car until 1968, after which period it was registered in Braunschweig, Germany.

In more recent years, the car has been restored and sensibly upgraded to the much sportier TR II specification. The engine has been enlarged from the original 499cc to 660cc and fitted with a Porsche HKZ-Ignition system and Weber 36 carburettor, while the exhaust is now a Steyr-Puch Monte Carlo type with twin pipes. In addition, FIAT 126 suspension and steering have been used; the braking system up-rated to dual-circuit operation; a Steyr-Puch 700E Estate gearbox fitted; and the battery relocated at the front for better weight distribution. Porsche seats (from a 914) have been installed together with a Gerstl-Sports steering wheel and Porsche instruments. All improvements were duly noted in the German registration documents.

Strikingly finished in red with black interior, while remaining tastefully understated, this charming ‘pocket rocket’ will certainly make for an entertaining drive! This unique car is offered with its original old-style German Kraftfahrzeugbrief (cancelled) and current German registration documents.