Triumph TM 500 1936 – 70000 PLN – Gdynia

Historia firmy Triumph niewątpliwie jest bardzo pokręcona. Założona w 19885 roku w Wielkiej Brytanii przez niemieckiego emigranta, Siegfrieda Bettmanna, otwierała swoje fabryki w Niemczech dwukrotnie, by dwukrotnie z tego rynku zniknąć. W roku 1929 niemiecki oddział usamodzielnił się, i tak powstała fabryka Triumph-Adler, z której pochodzi prezentowany motocykl. Wizualnie najłatwiej odróżnić go od brytyjskiego patrząc na logo – łącznik pomiędzy literami przebiega tu nad nazwą, a nie pod, jak w Brytyjczykach. Mechanicznie – niemieckie maszyny były rozwijane w oderwaniu od brytyjskiego partnera. Ponieważ niemieckie motocykle konkurencyjnych firm miały ze względów podatkowych niemal wyłącznie małe silniki, chcąc wypełnić niszę zastosowano tu silniki 350 i 500, na których produkcję zakupiono licencję od szwajcarskiego MAGa. Była to sprawdzona i trwała konstrukcja dolnozaworowa ze smarowaniem opadowym. Choć były to motocykle lubiane, ze względu na wysoką cenę ich sprzedaż nie była masowa. W latach 1932-36 powstało zaledwie 1645 sztuk TM 500, a niemiecka firma Triumph-Adler znana jest wyłącznie ze swojej drugiej branży działalności, czyli produkcji sprzętu biurowego.

Triumph TM 500
Producent: Triumph Werke Nürnberg (Niemcy)
Marka: Triumph
Model: TM 500
Rok produkcji: 1936
Nr. identyfikacyjny: 61989
Nr. silnika: 81866
Pojemność skokowa silnika: 496 cm3
Moc silnika: 13 KM
Typ silnika: jednocylindrowy, dolnozaworowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem (na licencji M.A.G.)
Skrzynia biegów: 3 biegowa (Hurth)
Napięcie w instalacji elektrycznej: 6V
Przeniesienie napędu: dwa łańcuchy (sprzęgłowy i napędowy)
Zawieszenie koła przedniego: trapezowe z jedną sprężyną
Zawieszenie koła tylnego: sztywne
Długość: 2220 mm
Szerokość: 800 mm
Wysokość z lampą: 1000 mm
Masa własna: 145 kg
Prędkość max.: 100 km/h

Cena: 70000 PLN

Luksusowej klasy motocykl turystyczny produkowany w latach 1932 – 1936 na rynek wewnętrzny w niemieckiej Norymberdze. Szacuje się, że łącznie powstało zaledwie 1645 sztuk TM 500. Do dziś zachowało się niewiele egzemplarzy, w Polsce praktycznie niespotykany.

Motocykl posiada cechy pojazdu zabytkowego, jest w stanie kolekcjonerskim. Kompletny, bez śladów zużycia. W chwili zakupu przez aktualnego właściciela, kwalifikował się do generalnego remontu, który wykonano w 2012 r. w profesjonalnej pracowni OldtimerbazaR.

Rama i zawieszenie koła przedniego w bardzo dobrym stanie. Karoseria zdrowa bez ognisk korozji. Powłoka lakiernicza trójbarwna ze szparunkami w stanie bardzo dobrym. Silnik kompletny bez uszkodzeń i przeróbek. Praca silnika w całym zakresie prędkości obrotowej prawidłowa. Skrzynia biegów funkcjonuje właściwie, układ hamulcowy kompletny i sprawny, podobnie instalacja elektryczna.

Zachowanie oryginalnych zespołów, części i elementów wyposażenia znacznie przekracza 75%. Nieoryginalna jest kierownica oraz klamki, a tylna lampa jest kopią. Jedynym brakującym elementem wyposażenia seryjnego jest prędkościomierz, który w prezentowanym egz. nie występuje.

Motocykl nie jest zarejestrowany.

Pojazd będący przedmiotem tego ogłoszenia został zaprezentowany na łamach pisma „Automobilista” (1/2013).

DOKUMENTY:
– Opinia techniczno-historyczna wystawiona przez rzeczoznawcę motoryzacyjnego
– Kopia katalogu części

Opisany egzemplarz został również szczegółowo omówiony w poniższym materiale video:

Telefon: +48 600 384 484
Miejscowość: Gdynia