Rover 2000 TC to przedstawiciel Serii P6, brytyjski sedan z fabryki British Leyland z lat 1963-1977, zwycięzca pierwszej w historii edycji konkursu European Car of the Year w 1964 roku. Co tak oczarowało dziennikarzy? Nowoczesna konstrukcja unibody z przykręcanymi panelami nadwozia (jak Citroen DS), niezależnym zawieszeniem wszystkich kół (z tyłu oś De Dion, jak w Lancii Flaminii i w Iso Rivolta!), hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach i w pełni synchronizowaną skrzynią. Pięknym detalem są pryzmaty z tworzywa sztucznego na szczytach przednich błotników, pokazujące dokładnie gdzie auto się kończy i czy światła działają. Specjalnie zaprojektowany dla niego nowy, dwulitrowy silnik miał architekturą „kwadratową”, czyli średnica cylindra i skok były takie same, co pozwoliło mu dobrze znosić długą jazdę z wysokimi prędkościami. Model 2000 TC wprowadzono na rynek w marcu 1966 roku. Otrzymał on przeprojektowany kolektor dolotowy, zasilanie dwoma gaźnikami SU i moc podwyższoną o ponad 20 koni mechanicznych, do 110 KM. W ówczesnej brytyjskiej prasie pisano o nim jak o „Solihull Sitroen”, co miało podkreślić z jednej strony wysoki komfort, a z drugiej wysoki indywidualizm i poczucie, że auto jest po prostu inne niż wszystkie.
Czytaj dalej Rover 2000 TC 1968 – 25900 PLN – Nysa
Rover
Austin Rover Mini 1986 – 70000 PLN – Gdynia
Klasyczne Mini produkowane było od roku 1959 do 2000. To zdaje się być cała epoka, a nawet kilka w motoryzacji, ale jak widać najlepsze projekty potrafią się wyjątkowo dobrze bronić przed upływem czasu. Jego charakterystyczne, dwudrzwiowe nadwozie zostało zaprojektowane przez Sir Aleca Issigonisa. Mały z zewnątrz i całkiem przestronny w środku, był prawdziwym wzorem kompaktowej inżynierii. Ten egzemplarz fabrykę opuścił jako Austin Rover Mini Mk V. Pod maską skrywa większy od seryjnego silnik o pojemności 1,3 l, a w ostatnim czasie przeszedł szereg prac renowacyjnych.
Czytaj dalej Austin Rover Mini 1986 – 70000 PLN – Gdynia
Rover 827 Si 1992 – SPRZEDANY
Rover 827 Si to genialne połączenie japońskiej inżynierii z szykownym, brytyjskim stylem nadwozia i wnętrza. Ten przedstawiciel segmentu E (Executive) w brytyjskim koncernie zastąpił zaprojektowanego dekadę wcześniej Rovera SD1. Wspólny projekt British Leyland i Hondy rozpoczął życie jako projekt XX Rovera (HX u Hondy) w 1981 roku i zaowocował finalnie powstaniem pary Honda Legend i Rover 800. Oba samochody otrzymały tę samą płytę podłogową, ale każdy z nich miał własne, unikalne nadwozie i wnętrze. Zgodnie z umową Honda dostarczyła silnik benzynowy V6, skrzynie biegów oraz konstrukcję podwozia. Auto zagwarantowało świetny komfort, ale i dobre prowadzenie. Ciekawostką może być fakt, że 1988 roku Tony Pond za kierownicą modelu 827 Vitesse został pierwszą osobą, która ukończyła samochodem okrążenie trasy motocyklowej TT ze średnią prędkością ponad 100 mil/h. Rekord Ponda pozostał niepobity aż do 2011 roku. Jesienią 1991 roku Rover wprowadził wersję po liftingu, czyli taką, jaką mamy w naszym garażu. Nowy, bardziej aerodynamiczny projekt spotkał się z dużym uznaniem i w rezultacie sprzedaż samochodu przeżyła renesans, a seria 800 stała się najlepiej sprzedającym się brytyjskim samochodem klasy wyższej na początku i w połowie lat 90. Łącznie wyprodukowano 317306 egzemplarzy, choć na polskich drogach z pewnością nie jest to dziś częsty widok.
Czytaj dalej Rover 827 Si 1992 – SPRZEDANY
Rover SD1 3500 Vanden Plas 1982 – SPRZEDANY
Rover SD1 to następca modelu P6, przedstawiciel klasy dużych, reprezentacyjnych sedanów i ostatni brytyjski zdobywca nagrody Car of the Year, co miało miejsce w 1977 roku. Jego projekt był awangardowy, wręcz radykalny. Przednie światła przypominały te z Ferrari Daytona, a boczna sylwetka tą z Citroena CX. Co więcej, dało się w nim złożyć tylne fotele i podnieść tylną klapę w całości, co zrobiło z niego samochód uniwersalny. Sportowy wygląd był tu zresztą spełnioną obietnicą – zastosowano w nim silnik V8, pierwotnie opracowany w Detroit przez General Motors dla marki Buick. Motor był zwarty, lekki i przez lata trafił do niezliczonej liczby brytyjskich samochodów. W tej odsłonie w wersji SD1 3500 rozwijał moc 155 KM, co w zestawieniu z niską masą (1367 kilogramów) pozwalało rozpęcić samochód do pierwszej setki już w około 8,5 s.
Czytaj dalej Rover SD1 3500 Vanden Plas 1982 – SPRZEDANY
Austin Rover Mini 1983 – SPRZEDANY
Ciekawe klasyki mają to do siebie, że odwracają głowę bardziej, niż kilkukrotnie droższe nowe samochody. Ten Miniak dodatkowo dostarcza takiej porcji adrenaliny, że po godzinnej przejażdżce można być grzecznym przez cały tydzień. Co tu tak ekscytuje? Z pewnością wygląd, ale i fakt, jak jeździ. Wzmocniony silnik, dziki gwizd skrzyni na prostych zębach, niemal zero-jedynkowe działanie przepustnicy, doskonała przyczepność będąca efektem sztywnego zawieszenia i piórkowej masy. Ten Austin Rover Mini jest zmodyfikowany, poszerzony i obniżony, wewnątrz spartański. Zbudowany według podobnej koncepcji jak Singer, z pewnością jest o wiele bardziej przystępny.
Czytaj dalej Austin Rover Mini 1983 – SPRZEDANY