Dla Polaków dwusuw to najczęściej Syrena, ale są na świecie pojazdy, którym ona butów nie jest godna czyścić. Jednym z najwspanialszych z pewnością jest Saab 96. Opracowany został przez pragmatycznych Szwedów, stąd aerodynamiczna sylwetka wzorowana na drugiej branży firmy Saab, czyli na lotnictwie. Do dziś nie wynaleziono nic lepszego niż sylwetka w kształci kropli wody i tak właśnie wygląda bryła tego samochodu. Zachwycić może również finezja wielu jego detali, jak choćby pięknie rozwiązany mechanizm chowania szyb w drzwiach. Niska masa i dobra aerodynamika sprawiły, że firma Saab podjęła rękawicę i w latach 60. aktywnie zaczęła uczestniczyć w motorsporcie. Rywalizacja przebiegała dwutorowo – z jednej strony był to świat rajdów, a z drugiej świat wyścigów. I to właśnie z tym drugim światem związany jest ten egzemplarz.
Saab 96
Rocznik: 1964
Przebieg: 53000 km
Pojemność: 841 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 80 KM
Cena: 114000 PLN
Niezwykły jest ten samochód, jak i jego historia.
Jego właścicielem przez ostatnie 30 lat był Peter Johansson, szwedzki konstruktor, aktywnie działający i posiadający patenty z dziedziny Drive by wire i Brake by wire dla pojazdów autonomicznych.
Pasję do motoryzacji – i do naukowych odkryć – odziedziczył po ojcu, którym był Sigvard „Saab-Sigge” Johansson, prawdziwa legenda marki Saab.
Najbardziej znanym wynalazkiem Sigge i Petera (wspólnym!) jest system Haldex.
Sigge związał się z Saabem wiele lat wcześniej, w 1959 roku.
Oprócz pracy inżynierskiej, był również aktywnym kierowcą wyścigowym, wspieranym przez zespół fabryczny Saab Sport.
Do jego największych sukcesów zaliczyć można zwycięstwo w klasie w wyścigu długodystansowym 6h Nurburgring w 1964 roku.
Dokonał tego za kierownicą Saaba 96, i otrzymał wówczas, jako pamiątkę, silnik ze zwycięskiego samochodu.
Przechowywany przez lata, w połowie lat 90. trafił do repliki budowanej przez jego syna, Petera, i to jest właśnie ten samochód!
Zasilane trzema gaźnikami serce jest jego najważniejszym punktem.
Z pojemności zaledwie 0,85 l zdolne jest wygenerować aż 80 KM!
W samochodzie odnaleźć możemy szereg innych elementów, zbudowanych na wzór aut zespołu wyścigowego.
Odnajdziemy w nim m.in. specjalne wloty powietrza na masce, wentylator z większą ilością łopatek, stalowe felgi Saab Sport, hamulce tarczowe z przodu, 4-biegowa skrzynia, specjalny układ wydechowy i wiele pomniejszych elementów, które czynią z tego dwusuwa perłę jedyną w swoim rodzaju.
Po sprowadzeniu samochodu w 2025 roku nie wymagał żadnych prac mechanicznych.
To, co mogliśmy zrobić, to oczyściliśmy podłogę samochodu z antykorozyjnych powłok bitumicznych.
Kilka punktów zostało naprawionych blacharsko, całość została przykryta podkładem reaktywnym firmy Dinitrol i zakonserwowana woskami tej samej firmy. Prace zostały wykonane w firmie Perfekt Dariusz Wesołowski w Poznaniu.
Finalnie auto trafiło do pracowni OSD Arek Kaźmierczak, gdzie zostało poddane kompleksowym pracom detailingowym.
Samochód nie jest jeszcze zarejestrowany w Polsce.
Sprzedawany ze szwedzkimi dokumentami, ma aktualne badanie techniczne.
Auto jest częścią kolekcji prowadzącego Giełdę Klasyków.
Sprzedaż na podstawie faktury VAT marża, brak obowiązku opłaty podatku PCC po zakupie.
Telefon: +48 607 273 512
E-mail: info@gieldaklasykow.pl
Miejscowość: Poznań