Archiwum kategorii: Lancia

Lancia Kappa Coupe 1997 – 47000 PLN – Poznań

Mówią, że każdy kierowca zwalnia przed wzniesieniem, bo za nim górką może być zakręt. Kierowca samochodu włoskiego zachowuje się zgoła inaczej – przed górką przyspiesza, bo za nią może być prosta. Każdy, kto zasiądzie za sterami samochodu takiego, jak Lancia Kappa Coupe w mig to zrozumie. Tu wszystko jest na swoim miejscu. Piękna i oryginalna sylwetka, doskonałe zawieszenie, skóra z owianej legendą fabryki Poltrona Frau, a pod maską bodaj najwspanialej brzmiące serce z całej gamy dostępnej w imperium Fiata – pochodząca z Alfy Romeo aluminiowa jednostka V6 konstrukcji Giuseppe Busso. Mamy ogromny szacunek dla pracy Włochów, bo dobrze wiedzieli, jak stworzyć rasowe gran turismo, które wzbudzi szeroki uśmiech. Jeżeli lubisz pokonać kilkaset kilometrów dla samej przyjemności – poczujesz się w niej doskonale. W nadwoziu coupe zbudowano ich nieco ponad 3000, ale z topowym silnikiem 3.0 V6 powstało zaledwie około 600 sztuk. Teraz już wiemy, że Ci którzy je wówczas kupili, byli szczęśliwi. To doskonałe auto.
Czytaj dalej Lancia Kappa Coupe 1997 – 47000 PLN – Poznań

Lancia Hyena 1994 – Niemcy

Zagato zawsze potrafiło zachwycać i budzić kontrowersje. Nie inaczej było z modelem Hyena, który narodził się podczas spotkania Andrei Zagato i Paula Koota, szefa Lusso Service i holenderskiego importera Lancii. Ten bardzo rzadki twór, który wyszedł z deski kreślarskiej Marco Pedracini’ego z Carrozzeria Zagato, bazował na podzespołach Delty HF Integrale. Pedracini zaproponował lekkie, aerodynamiczne, dwudrzwiowe coupé. Ręcznie wykonane z aluminium nadwozie wykończono wewnątrz włóknem węglowym, co zaowocowało zmniejszeniem ciężaru o prawie 200 kg w stosunku do Integrale. Moc silnika została zwiększona do 250 KM, co dało zauważalnie lepszy stosunek mocy do masy – przyspieszenie 0-100 km/h to tylko 5,4 sekundy. Niestety wysokie koszty produkcji skutkowały ceną na poziomie ówczesnego Porsche 911 Carrera. Pomimo planów na 500 sztuk powstały zaledwie 24 egzemplarze tego niesamowitego samochodu, a wystawiony na aukcji jest numerem 15. Jakby stylistyka Zagato nie przyciągała wystarczająco uwagi, lakier Verde Zagato również rzuca się w oczy. Okaz jest wyjątkowy dzięki autografom Elio i Gianniego Zagato na karoserii. Tą konkretną Lancię Hyena prezentujemy już po raz drugi. Pierwszy raz pokazywaliśmy egzemplarz w 2017 roku, kiedy auto z przebiegiem 8000 km wylicytowane zostało w Grand Palais za 156800 euro. Przez 4 lata pokonała zaledwie 950 km i znów trafi na aukcję. Za ile wylicytować ją można tym razem? Tego dowiemy się już 26 lutego.

Czytaj dalej Lancia Hyena 1994 – Niemcy

Lancia Delta S4 1986 – SPRZEDANA

Na początku grupy B Lancia weszła do Rajdowych Mistrzostw Świata ze swoim lekkim i sprawnym 037. Jednak jej tradycyjny napęd na tylne koła miał swoje ograniczenia w porównaniu z konkurentami z napędem 4×4. Lancia odzyskała swoje miejsce na szczycie rankingu, kiedy Cesare Fiorio i Claudio Lombardi postanowili zacząć od czystej kartki papieru i stworzyli Deltę S4. W samochodzie należało utrzymać wagę poniżej 900 kg i dlatego zdecydowano się na ograniczenie pojemności silnika do 1759 cm3, aby spełnić ograniczenia nałożone przepisami. Opracowano nowy, całkowicie aluminiowy 16-zaworowy silnik, który miał dorównać lub pobić jednostkę Peugeota. Aby zrównoważyć wady turbosprężarki, Lombardi wpadł na pomysł połączenia turbo i mechanicznego doładowania Volumex. Dzięki temu powstał silnik, który był zarówno mocny, jak i elastyczny. Napęd na cztery koła był niezbędny, a sprzęgło wiskotyczne Fergusona pozwoliło na zmianę rozdziału momentu obrotowego od 40% na przód 60% tył, aż do 100% na tył. Lancia Delta S4 zadebiutowała oficjalnie w listopadzie 1985 roku podczas Rajdzu RAC, w którym udowodniła swoje walory, zajmując pierwsze i drugie miejsce. W następnym roku stoczyła zaciętą walkę o tytuł z Peugeotem i pod koniec sezonu Lancia była na czele. Niestety FIA ​​unieważniła wyniki Rajdu San Remo, przyznając zwycięstwo Peugeotowi.
Czytaj dalej Lancia Delta S4 1986 – SPRZEDANA

Lancia 037 1985 – SPRZEDANA

Lancia 037 była ewolucją samochodu Beta Monte-Carlo, używanego w latach 1980-81 do testowania nowych rozwiązań mechanicznych i turbodoładowania. Po raz pierwszy zaprezentowana w październiku 1981 roku, wyposażona była w 16-zaworowy 4-cylindrowy silnik bazujący na sercu Fiata 131. Zmodyfikowany przez Abartha, dwulitrowy, umieszczony wzdłużnie i wyposażony w sprężarkę silnik, wytwarzał w Lancii ponad 200 KM. 200 egzemplarzy wymaganych do homologacji było gotowe w kwietniu 1982 roku, co uczyniło z Lancii 037 pierwszy prawdziwy samochód Grupy B. Co prawda tytuł Rajdowego Mistrza Świata w 1982 roku przypadł Audi, ale kolejny sezon należał już do Włochów. Udowodniły to dwa okazy 037 prowadzone przez Waltera Röhrla i Markku Alena, które zajęły 1. i 2. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte-Carlo. Wyrównana walka z Audi trwała aż do ostatniego rajdu w San Remo i zakończyła się sukcesem Lancii. Perspektywa na rok 1984 nie była już najlepsza. Walter Röhrl przeszedł do Audi, a Peugeoty nabierały mocy. Ciężko było podjąć walkę z samochodami z napędem na cztery koła, szczególnie na luźnych nawierzchniach. Mimo to 037 pokazała co potrafi, szczególnie imponujący wynik to 1. i 2. miejsce w Tour de Corse i kilka innych podiów w sezonie. To pozostawiło niezatarte wrażenie. Lancia 037 z Tour De Corse 1983 w pamiętnych barwach Martini oraz oznaczeniami duetu M. Alen, I. Kivimaki to marzenie niejednego kolekcjonera. Wystawiona na sprzedaż Lancia zbudowana została według specyfikacji Evo 2 w fabryce Abartha. Należy zachować ostrożność odnosząc się do historii egzemplarza. Często zespoły rajdowe miały jeden dokument rejestracyjny dla kilku samochodów. W tym egzemplarzu sekcja przegrody z wybitym numerem została odcięta i ponownie wspawana, przez co dom aukcyjny nie jest w stanie z całą pewnością zweryfikować tożsamość samochodu. Na pewno Lancia 037 Evo 2 zachowana w takim stanie jest rzadkością. Samochód przez ostatnie trzy dekady konserwowany był w muzeum i prezentuje się świetnie. Aukcja zakończyła się sprzedażą samochodu za 548320 euro, czyli prawie 2,5 milona złotych.

Czytaj dalej Lancia 037 1985 – SPRZEDANA

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Blue Lagos 1994 – SPRZEDANA

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II oferowała wszystko to, co najlepsze w homologacyjnych wersjach wyczynowych samochodów. Dość ironicznie, wprowadzona została do sprzedaży już rok po tym, jak Lancia przestała uczestniczyć w rajdowych zmaganiach. Evoluzione II jest napędzana zmodernizowanym, turbodoładowanym, 16-zaworowym, 2-litrowym, rzędowym, czterocylindrowym silnikiem wzmocnionym turbosprężarką Garrett. Moc przekazywana jest na wszystkie koła za pośrednictwem pięciobiegowej, manualnej skrzyni. Modyfikacje obejmowały również poszerzone nadwozie i sportowe fotele Recaro. Ostatnie lata produkcji Lancii Delta HF Integrale przeplatane były edycjami specjalnymi. Na aukcji wystawiony jest egzemplarz wersji „Blue Lagos” z 1994 roku, której wyprodukowano zaledwie 215 sztuk. Wyróżnia się ona kolorem nadwozia z żółtym paskiem zdobiącym karoserię, jasną tapicerką oraz fabrycznym układem klimatyzacji. Egzemplarz został dostarczony jako nowy do Niemiec, a później trafił do rodzinnych Włoszech. W 2018 roku został sprowadzony do Stanów Zjednoczonych, jego licznik przebiegu wskazuje obecnie nieco poniżej 39000 kilometrów. W kwietniu 2020 roku obecny właściciel zlecił serwis mechaniczny w Capitol City European z Sacramento w Kalifornii. Egzemplarz licytowany bez ceny minimalnej kupiony został za 131600 dolarów, czyli prawie pół miliona złotych.
Czytaj dalej Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II Blue Lagos 1994 – SPRZEDANA

Lancia Fulvia Coupe 1600 HF S2 Fanalino 1972 – SPRZEDANA

W 1966 roku Lancia przedstawiła swój pierwszy model skonstruowany specjalnie na potrzeby rajdowej homologacji: Fulvia 1.2 HF. Finalna wersja opracowana na tej platformie to Lancia Fulvia Coupe 1600 HF. Niewielkie nadwozie o masie niespełna 817 kg, poprawione zawieszenie i gaźnikowy silnik V4 o pojemności 1,6 litra, który współpracował z pięciobiegową manualną skrzynią o krótkim przełożeniu, to coś, co nawet dziś może marzyć się kierowcy. Efekt był fenomenalny, między 1966 a 1973 rokiem prawie żadne mistrzostwa rajdowe w Europie nie obyły się bez Fulvii HF na podium. Na aukcji wystawiony został okaz w kolorze Rosso Corsa i czarnym wnętrzu, o dobrze udokumentowanej historii startów pod szyldem zespołu wyścigowego Squadra Corsa Estense z Ferrary we Włoszech. Wystawiony na sprzedaż egzemplarz aktywnie się ścigał również w ostatnim czasie. W latach 2008-2014 brał udział w nie mniej niż 24 wydarzeniach w całej Europie, zdobywając laury we Włoszech, Francji i Monte Carlo – w tym sześć kolejnych startów Monte Carlo Historique i zwycięstwo w Mistrzostwa Lazurowego Wybrzeża w 2012 roku. Zakupiona w listopadzie 2014 Lancia sprowadzona została do Stanów Zjednoczonych, gdzie dostała zaktualizowane wyposażenie rajdowe. Silnik o pojemności 1,6 litra został zmodyfikowany przez specjalistów Lancii z Ricambi Rossocorsa w Genui. Wyposażenie uzupełnia zestaw kół Cromodora, poszerzone nadkola i rajdowe reflektory oraz dodatkowy zbiornik paliwa zwiększający zasięg. Aukcja tej pięknej i szybkiej Lancii, oferowanej wraz z kartą identyfikacyjną FIVA i dokumentacją ACI zakończyła się sprzedażą w kwocie 33600 USD, czyli około 126 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Lancia Fulvia Coupe 1600 HF S2 Fanalino 1972 – SPRZEDANA

Lancia Aurelia B52 Spider 1953 – Szwajcaria

Lancia Aurelia pochodzi z magicznych czasów, w których nadwozie było dodatkiem zamawianym przez kupującego w dowolnej firmie karoseryjnej. Vignale, Pinin Farina, Ghia… wybór był duży, a każde ze studiów specjalizowało się w innym stylu i cechowały je inne detale. Lancia Aurelia, pierwszy seryjnie produkowany samochód wyposażony w silnik V6, została wprowadzona na rynek w 1950 roku i z dumą wprowadziła markę Lancia w erę powojenną, pomagając firmie ugruntować swoją reputację w zakresie jakości wykonania i inżynierii. Nazwę model zaczerpnął od Via Aurelia, która jest jedną z najważniejszych rzymskich dróg, łączącą Rzym z Arles. Chociaż z racji ciężaru nie urzeka osiągami, harmonijny dźwięk jej nazwy w pełni oddaje charakter samochodu. Podwozie o numerze B52-1097 zostało ukończone przez Lancię 6 lutego 1953 roku i wysłane do Carrozzeria Vignale w Turynie. Samochód pokazany został na cenionych targach motoryzacyjnych w Brukseli w styczniu 1955 roku na stoisku marki Lancia, co było wyróżnieniem dla Vignale i podkreśleniem atrakcyjności egzemplarza. Lancia pozostała w Belgii aż do 2007 roku, kiedy to zakupił ją włoski kolekcjoner. Po powrocie do rodzinnego kraju, w 2012 roku samochód został powierzony renomowanej firmie Carrozzeria Quality Cars, która przeprowadziła jej renowację. Okazało się, że okaz jest bardzo oryginalny i zachował wiele elementów, których odtworzenie byłoby niemożliwe. Znaleziono ślady oryginalnej farby i skóry, co pomogło firmie przywrócić B52 do dawnej świetności według oryginalnego schematu. Po zakończeniu prac Lancia prezentowana była podczas Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2016 roku, gdzie zdobyła drugie miejsce w klasie „The Golden Era of Sports Car Design”. W tym samym roku samochód otrzymał kartę identyfikacyjną FIVA, przyznaną w klasie „A/3” (odrestaurowany pojazd zabytkowy), a także przyznano mu Świadectwo Tożsamości ASI. W 1953 roku wyprodukowano jedynie 12 egzemplarzy Lancii Aurelia B52, ten wzór nadwozia jednak nigdy nie został powtórzony i pozostaje unikatem. Szacowana wartość pojazdu opiewa na 500 – 550 tysięcy franków szwajcarskich, czyli około 2,1 – 2,3 miliona złotych, a możliwość wejścia w jej posiadanie pojawi się już 11 listopada.
Czytaj dalej Lancia Aurelia B52 Spider 1953 – Szwajcaria

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1992 – USA

Kultowy status Lancii Delta HF Integrale Evoluzione jest niepodważalny. To marzenie i konieczny punkt na liście wielu kolekcjonerów. Lancia Delta nigdy nie miała być skromnym hatchbackiem, dzięki liniom Giorgetto Giugiaro została wyniesiona ponad przeciętność, a jej podwozie przypominało kierowcom, że została dopracowana na krętych drogach włoskich Alp. Lancia Delta HF Integrale była czymś więcej, następcą legendarnej Lancii 037. Lancia przytłoczona imponującymi wynikami rajdowymi Audi Quattro, wypuściła na rynek samochód z napędem na wszystkie koła. Delta HF 4WD szybko zyskała sławę w grupie A Rajdowych Mistrzostw Świata. Wraz z początkiem lat 90. nadszedł czas nowej wersji Delty: HF Integrale Evoluzione, zaprezentowanej podczas salonu we Frankfurcie w 1991 roku. 16-zaworowy, turbodoładowany rzędowy silnik miał 210 koni mechanicznych. Napuchnięte błotniki stworzyły miejsce na poszerzony rozstaw kół i koła Speedline Monte Carlo. Na tylnej klapie znajdował się spojler, a we wnętrzu czekały na kierowcę i pasażera skórzane fotele Recaro z charakterystyczną, perforowaną tapicerką. Podczas gdy homologacyjna wersja drogowa Delta HF Integrale Evoluzione zyskiwała zasłużoną reputację doskonałego samochodu dla dynamicznie jeżdżących kierowców, jej wyczynowe odpowiedniki zapisywały złotymi zgłoskami należne jej miejsce w historii rajdów. Lancia sześć razy z rzędu zdołała otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów (1987–1992). Okaz wystawiony na aukcji prezentuje się niezwykle dobrze. Na liczniku widnieje zaledwie 16000 kilometrów. Odnowiony lakier w kolorze Rosso Monza jest pełen połysku, a opcjonalna czarna skóra we wnętrzu wykazuje stopień zużycia godny minimalnego przebiegu Delty. Oryginalny, wczesny egzemplarz poszczycić się może także certyfikatem Automotoclub Storico Italiano, klimatyzacją, szyberdachem oraz wyposażeniem w opcjonalny natrysk wody na intercooler. Zapraszamy do licytacji online na stronie RM Sotheby’s.
Czytaj dalej Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1992 – USA

Lancia Fulvia HF Competizione 1970 – UK

Lancia Fulvia HF Competizione to unikatowy prototyp, który łączy firmy Lancia, Ghia i De Tomaso i związany jest z bardzo ciekawą anegdotą. Pomysł na ten samochód zrodził się w głowie Alejandro De Tomaso z Ghii, który tworząc konkurenta Ferrari zamierzał skłonić amerykańskiego Forda do zakupu marki Lancia. Chciał wówczas poprowadzić własną markę samochodową, lecz na spełnienie swoich aspiracji musiał jeszcze poczekać. Fiat zwęszył podstęp i sam przejął Lancię. Sam projekt jednak jest niezwykle ciekawy. Aerodynamiczną sylwetkę stworzył Tom Tjaarda na podwoziu modelu Lancia Fulvia. Patrząc na niezwykle nisko poprowadzoną linię maski wręcz trudno uwierzyć, że było to auto przednionapędowe, lecz udało się to uzyskać obniżając mocowanie silnika V4 o 30 mm. Auto miało podwójną osobowość – z jednej strony zostało dostosowano je do użytku drogowego, a z drugiej prowadzono prace mogące pozwolić na torową rywalizację w Le Mans. Projekt zaprezentowano na targach motoryzacyjnych w Genewie i Turynie w 1969 roku, lecz po przejęciu firmy w ’69 roku przez Fiata, został on zarzucony, a egzemplarz został przekazane w prywatne ręce. Od tego czasu właścicielem auta był bratanek stylisty, Afredo Vignale. Sprzedał on samochód dopiero 20 lat później, w rękach nowego właściciela samochód przeszedł renowację i zaprezentowany został na Amelia Island Concours d’Elegance. W ostatnim czasie sprowadzony do Wielkiej Brytanii, oferowany jest przez dom aukcyjny RM Sotheby’s. Szacowana wartość to około 140-180 tysięcy funtów, czyli około 717-922 tysięcy złotych. Oferty można składać on-line, a finał aukcji już wkrótce.
Czytaj dalej Lancia Fulvia HF Competizione 1970 – UK

Lancia Kappa 1998 – 15000 PLN – Łódź

Lancia Kappa zawsze budziła w Polsce skojarzenia z aparatem rządowym, ministrami, wojskiem i prezesami spółek państwowych. To była limuzyna, która zazwyczaj miała do obsługi własnego szofera. Te samochody na najwyższych obrotach jeździły przez dekadę, niejednokrotnie osiągając przebiegi rzędu pół miliona kilometrów. Po latach wspomnienie o tej funkcji wciąż jest wiecznie żywe, ale ilość zadbanych egzemplarzy znikoma. Prezentowany egzemplarz w jednych rękach jest od 13 lat. Skrupulatnie prowadzona dokumentacja pokazuje, z jakimi kosztami wiąże się przejechanie takim autem dystansu około 80 tysięcy kilometrów. Zestawiając z nowszą konkurencją z Niemiec – nie jeden użytkownik 2.0 FSI się gorzko zapłacze. Włoskie samochody są zdecydowanie lepsze niż powszechna opinia o nich, a komfortem welurowych kanap auto może przekonać do siebie całkowicie.
Czytaj dalej Lancia Kappa 1998 – 15000 PLN – Łódź