Lotus Esprit powstawał od 1976 do 2004 roku i przeszedł w tym czasie potężną ewolucję. To, co się z pewnością nie zmieniło, to wrażenie, jakie robił (i robi!) na drodze. Klinowata sylwetka zaprojektowana była początkowo przez Giorgetto Giugiaro i skryła centralnie umieszczoną jednostkę napędową. Z latami samochód zaokrąglano, a prezentowany egzemplarz to Esprit Series 4, z nadwoziem przeprojektowanym przez Juliana Thomsona. Z latami również zwiększano silniki i moce. W 1996 roku pojawiło się V8, które tchnęło w samochód zupełnie nowego ducha. W odróżnieniu od większości brytyjskich samochodów, nie było to kolejne wcielenie jednostki Rovera, a silnik zaprojektowany samodzielnie przez Lotusa. Typu 918 to całkowicie aluminiowe V8 o kącie rozwarcia cylindrów 90°, z głowicami DOHC, 4 zaworami na każdy cylinder, z dwiema turbosprężarkami Garrett T25/60. Potencjalna moc tej jednostki to ponoć 500 KM, tyle, że fabrycznie ją obniżono, w trosce o skrzynię biegów. Mimo to, maksymalna prędkość to bagatela, 280 km/h. Produkcja Esprita V8 w latach 1994–2004 zamknęła się w liczbie raptem 1237 egzemplarzy. Bardzo prawdopodobne, że ten ma dziś najniższy przebieg wśród wszystkich, które możesz kupić. Tylko 6800 km po 28 latach od daty produkcji!
Czytaj dalej Lotus Esprit V8 1997 – 349000 PLN – Tarnów