Saab

Saab 96 V4 1967 – 95000 PLN – Poznań

Saab 96 narodził się w roku 1960, jako rozwinięcie konstrukcji modelu 93. Początkowo, podobnie jak poprzednik, otrzymał silnik dwusuwowy, a także wąską atrapę chłodnicy, co sprawiło, że nie każdy potrafił go odróżnić od poprzednika. Poważniejsze zmiany przyszły w 1964 roku, gdy wykorzystano szeroką atrapę chłodnicy, lecz prawdziwa rewolucja przyszła na rok modelowy 1967, gdy zdecydowano się na nowy silnik. Saab 96 V4 napędzany był przez widlasty, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znany m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Wcześniej taką moc osiągały odmiany rajdowe, teraz był to dopiero punkt wyjścia. O ile w latach 60-tych szereg rajdowych tytułów zdobył za kierownicą dwusuwowych Saabów Erik Carlsson, kolejna dekada należała do Stiga Blomqvist’a. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 czy Rajdzie RAC w 1971 roku to właśnie triumfy fabrycznego kierowcy Saaba odniesione na modelu 96 V4. Bez wątpienia tymi właśnie sukcesami zainspirowany został właściciel sprzedawanego egzemplarza. Saab 96 V4 zbudowany został z myślą o historykach, ma na pokładzie pełne wyposażenie rajdowe, łącznie z klatką bezpieczeństwa, układem gaśniczym czy odcięciem zapłonu. Jego silnik generuje zdecydowanie więcej mocy, niż seryjna jednostka. Takie osiągi pozwoliły wygenerować tradycyjne metody tuningowe, ze zwiększeniem pojemności silnika, zastosowaniem ostrego wałka, kutych tłoków, większych gaźników czy udoskonaleniu układu dolotowego i wydechowego. Efekt to diametralna różnica w osiągach, aczkolwiek strona wizualna również nie została odpuszczona. Nowy lakier, halogeny, rajdowe felgi – wszystko tu prezentuje się doskonale i zrobione jest zgodnie ze specyfikacją z epoki.
Czytaj dalej Saab 96 V4 1967 – 95000 PLN – Poznań

Saab 900 NG 1998 – 12900 PLN – Radom

Saab 900 NG, czyli New Generation, zachował starą nazwę, ale był zupełnie nowym autem. Oferowany od 1993 do 1998 roku, był owocem prac prowadzonych od 1989 roku, od momentu kiedy marka znalazła się pod zarządem koncernu General Motors i szwedzkiego holdingu Investor AB. Mimo, że zachowywał pewne podobieństwa do kultowego porzednika, bazą jego opracowania był Opel Vectra, co wymusiło zmianę ustawienia silnika z wzdłużnego na poprzeczny. Wewnątrz nowa 900 miała takie samo położenie stacyjki jak 99 i stara 900, czyli za dźwignią zmiany biegów między przednimi siedzeniami, co zmniejsza ryzyko zranienia kierowcy kluczykiem w razie wypadku. Samochód okazał się bardzo wytrzymały, czego dowiódł w Talladega Challange, kiedy sześć Saabów 900 przejechało 100 tys. mil ze średnią prędkością 226 km/h. Były to wersje turbodoładowane, a tu w ogłoszeniu czeka wersja mniej skomplikowana, bo wolnossąca, w niegdyś podstawowej i najtańszej wersji 900i, wyróżniającej się brakiem tylnej wycieraczki.
Czytaj dalej Saab 900 NG 1998 – 12900 PLN – Radom

Saab 9-3 Aero Convertible 2000 – 99000 PLN – Zamość

Wyróżnia go specjalny kolor – „lighting blue”, a także pakiet aerodynamiczny Viggen i felgi Aero. Saab 9-3 oferował szereg możliwości konfiguracji, by nie wyglądał przeciętnie. Viggen (co po szwedzku oznacza błyskawicę) nazwę dzielił z myśliwcem Saab Aerospace 37, i był tym, czym M dla BMW. W tym przypadku to Viggen look, gdyż zawieszenie, hamulce i silnik nie pochodzą od najmocniejszej wersji. Ten egzemplarz to kabriolet, przygotowany na rynek włoski, z dwulitrową jednostką turbodoładowaną.
Czytaj dalej Saab 9-3 Aero Convertible 2000 – 99000 PLN – Zamość

Saab 99 Turbo 1979 – 99000 PLN – Sopot

Saab 99 Turbo to prawdziwy pionier, pierwszy popularny samochód osobowy na świecie z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę. Debiutował w 1977 roku, całą dekadę po wprowadzeniu do produkcji modelu, nadając mu zupełnie nowy charakter. Mimo niepozornego wyglądu, był to protoplasta rodu samochodów GTI. Z zewnątrz wyróżniał się jedynie przednim spojlerem i felgami „Inca”, przypominającymi łopatki turbiny. Zastosowana turbosprężarka Garett T3, wtrysk paliwa Boscha, obniżony stopień sprężania względem wolnossącej jednostki oraz wypełnione sodem i tym samym odporne na wysoką temperaturę zawory wydechowe pozwoliły osiągnąć moc maksymalną na poziomie 145 KM, pierwszą setkę w około 9 sekund i prędkość maksymalną dochodzącą do 200 km/h. W zestawieniu ze sztywną karoserią i sprawnym zawieszeniem był to samochód wręcz zrodzony do rajdów. Za kierownicą tego modelu walczył m.in. Stig Blomqvist, wygrywając w 1979 roku Rajd Szwecji.
Czytaj dalej Saab 99 Turbo 1979 – 99000 PLN – Sopot

Saab 9-3 Convertible 2008 – 69000 PLN – Warszawa

Marka Saab już odeszła, ale nie odeszli jej miłośnicy. Kochający ideę samochodów zrodzonych z odrzutowców, wciąż pielęgnują pamięć o marce i jej przedstawicieli. Druga generacja modelu 9-3 o fabrycznym oznaczeniu YS3F ukazała się w 2002 roku, a jej wersja poliftowa w 2007. Prezentowany Saab 9-3 Convertible to zatem ostatni kabriolet marki, co samo w sobie czyni go wyjątkowym i atrakcyjnym. Ten bogato wyposażony egzemplarz to wersja Vector wyprodukowana na rynek amerykański. Napędzany jest silnikiem turbodoładowanym o pojemności 2 litrów i mocy 210 KM, zespolonym ze skrzynią automatyczną. Auto jest jednym z trzech samochodów w kolekcji właściciela i co nie powinno dziwić, każde z nich jest Saabem.
Czytaj dalej Saab 9-3 Convertible 2008 – 69000 PLN – Warszawa

Saab 9-3 Turbo X 2008 – 79000 PLN – Kielce

Turbo, 6 cylindrów i napęd na wszystkie koła z aktywnym dyferencjałem eLSD uczyniły z niego naprawdę szybką maszynę. Standardowo napędzane są tu przednie koła, lecz gdy zajdzie taka potrzeba, nawet 80% momentu obrotowego może trafić na tył; podczas ciasnych nawrotów – moc otrzymuje tylne zewnętrzne koło. Działa to niezwykle skutecznie. Do tego czarny lakier, grafitowe felgi. Wygląda rasowo i zawsze był pożadany. Saab 9-3 Turbo X to wersja limitowana, opracowana w serii zaledwie 2000 sztuk. Ten egzemplarz wzmocniono o dodatkowe 20 KM względem seryjnej wersji.
Czytaj dalej Saab 9-3 Turbo X 2008 – 79000 PLN – Kielce

Saab 900 Turbo Cabrio 1991 – SPRZEDANY

Saab 900 Cabrio należy do kanonu motoryzacyjnych klasyków. Swoją niebanalną sylwetką i nieszablonowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi wyróżniał się z tłumu już gdy był nowy, a teraz – przeżywa wręcz drugą młodość. W Stanach za nimi szaleją, w Polsce też ceny idę w górę. Zaprezentowany został w 1983 roku, lecz produkcja ruszyła 3 lata później, wiosną 1986 roku. Opracowano go w oparciu o dwudrzwiowego sedana, a za produkcję odpowiadała fińska firma Valmet Automotive. Ten egzemplarz pochodzi z drugiej fazy produkcji, z 1991 roku. Napędza go silnik z turbosprężarką, co zapewnia dodatkowe emocje i z pewnością jest na plus, nie tylko od strony użytkowej, ale i od strony inwestycyjnej. Przebieg tego egzemplarza nie jest niski, ale na rynku to norma. Użytkownicy zawsze tymi samochodami po prostu lubili jeździć.
Czytaj dalej Saab 900 Turbo Cabrio 1991 – SPRZEDANY

Saab 9-3 2.8T Hirsch Cabrio 2006 – 69999 PLN – Tarnowskie Góry

Kabriolet drugiej generacji Saaba 9-3 debiutował w 2004 roku. Dwa lata później zamontowano w nim jednostkę V6 z turbosprężarką typu twin-scroll, dzięki czemu wóz stał się naprawdę szybki. O ile wersja doładowana czterocylindrowa oferowała 210 KM, przy V6 Turbo nabywca otrzymywał godne 250 KM, a w tym egzemplarzu sygnowanym jako Hirsch cieszyć się można z dodatkowych 25 kucy. Wzrost mocy jest tu efektem podniesienia ciśnienia doładowania z 0,6 na 0,85 bar. Saab 9-3 2.8T Hirsch Cabrio to z pewnością wersja dla tych, którzy lubią czuć prawdziwy przeciąg we włosach. 275 koni mechanicznych to tyle, co dopiero dwa lata później zaoferowała wersja Turbo-X, a w tym egzemplarzu przenoszona jest w całości na przednią oś.
Czytaj dalej Saab 9-3 2.8T Hirsch Cabrio 2006 – 69999 PLN – Tarnowskie Góry

Saab 900 Turbo-16 Cabrio 1988 – 79000 PLN – Warszawa

Jeżeli lubicie krokodyle, to jest jego ultra fajna wersja. Zachęca nie tylko wyrazistą sylwetką i trwałą konstrukcją, lecz także doskonałym prowadzeniem i solidną dawką mocy, którą oferuje już od najniższych obrotów. Saab 900 Turbo-16 Cabrio to idealna propozycja dla każdego, kto jest mocno znużony unifikacją współczesnych samochodów. To z pewnością auto z duszą i charakterem, warte pieczołowitej odbudowy, jakiej został poddany egzemplarz z ogłoszenia. Zwyżkujące ceny tych samochodów w ostatnich latach to dowód na to, że rynek wie co dobre.
Czytaj dalej Saab 900 Turbo-16 Cabrio 1988 – 79000 PLN – Warszawa

Saab 9-3 1999 – SPRZEDANY

Saab 9-3 to niebanalna stylistyka i niepowtarzalny charakter. Marka już nie istnieje, ale samochody i pamięć o nich będą wiecznie żywe. Choć techniczne pokrewieństwo wskazuje tu na Opel Vectra, samochód kompletnie go nie przypomina – ani zewnętrznie, ani w środku, gdzie wysoko zabudowany kokpit rodzić miał skojarzenia z drugą branżą firmy Saab, czyli z lotnictwem. Z dwulitrowym silnikiem soft turbo auto to nie budzi emocji dynamiką, ale za to może z powodzeniem służyć choćby na co dzień, a używanie egzemplarza z przebiegiem ledwie 46 tys. km z pewnością może być przyjemnością.
Czytaj dalej Saab 9-3 1999 – SPRZEDANY