Archiwum kategorii: Saab

Saab 96 V4 1967 – Poznań

Saab 96 narodził się w roku 1960, jako rozwinięcie konstrukcji modelu 93. Początkowo, podobnie jak poprzednik, otrzymał silnik dwusuwowy, a także wąską atrapę chłodnicy, co sprawiło, że nie każdy potrafił go odróżnić od poprzednika. Poważniejsze zmiany przyszły w 1964 roku, gdy wykorzystano szeroką atrapę chłodnicy, lecz prawdziwa rewolucja przyszła na rok modelowy 1967, gdy zdecydowano się na nowy silnik. Saab 96 V4 napędzany był przez widlasty, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znany m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Wcześniej taką moc osiągały odmiany rajdowe, teraz był to dopiero punkt wyjścia. O ile w latach 60-tych szereg rajdowych tytułów zdobył za kierownicą dwusuwowych Saabów Erik Carlsson, kolejna dekada należała do Stiga Blomqvist’a. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 czy Rajdzie RAC w 1971 roku to właśnie triumfy fabrycznego kierowcy Saaba odniesione na modelu 96 V4. Bez wątpienia tymi właśnie sukcesami zainspirowany został właściciel sprzedawanego egzemplarza. Saab 96 V4 zbudowany został z myślą o historykach, ma na pokładzie pełne wyposażenie rajdowe, łącznie z klatką bezpieczeństwa, układem gaśniczym czy odcięciem zapłonu. Jego silnik generuje zdecydowanie więcej mocy, niż seryjna jednostka. Takie osiągi pozwoliły wygenerować tradycyjne metody tuningowe, ze zwiększeniem pojemności silnika, zastosowaniem ostrego wałka, kutych tłoków, większych gaźników czy udoskonaleniu układu dolotowego i wydechowego. Efekt to diametralna różnica w osiągach, aczkolwiek strona wizualna również nie została odpuszczona. Nowy lakier, halogeny, rajdowe felgi – wszystko tu prezentuje się doskonale i zrobione jest zgodnie ze specyfikacją z epoki.
Czytaj dalej Saab 96 V4 1967 – Poznań

Saab 900 Turbo Monte Carlo Cabriolet 1991 – SPRZEDANY

Saab 900 Turbo Monte Carlo Cabriolet to wersja specjalna, wyróżniająca się wśród 198 tysięcy zabudowanych w Finlandii kabrioletów Saaba zarówno stroną techniczną, jak i wizualną. Stworzona z okazji pięciolecia pierwszej, klasycznej wersji modelu, zbudowana została w zaledwie kilkuset egzemplarzach. Na pierwszy rzut oka z pewnością zwraca uwagę mocna żółć jego lakieru, Monte Carlo Yellow, pięknie kontrastująca z ciemnoszarym wnętrzem. Pod jego maską znajduje się, tradycyjnie dla Saabów, wzdłużnie umieszczona jednostka napędowa, tutaj występująca w mocnej, turbodoładowanej, 175-konnej wersji. To kultowy model, w tej wersji mający niewątpliwie rosnącą wartość kolekcjonerską.
Czytaj dalej Saab 900 Turbo Monte Carlo Cabriolet 1991 – SPRZEDANY

Saab 900 NG Turbo Cabrio Sun Beach by Rinspeed 1995 – SPRZEDANY

Saab 900 NG Turbo Cabrio w limitowanej wersji Sunbeach by Rinspeed powstał w jedynie 70 egzemplarzach. W przypadku samochodu oferowanego w ogłoszeniu współpraca ze szwajcarską firmą tuningową Rinspeed zaowocowała lakierem kameleon o nazwie Neptune Turquoise Metallic, obniżonym zawieszeniem, chromowanymi felgami BBS, dokładką przedniego zderzaka Zender oraz indywidualnym wykończeniem wnętrza. Na uwagę zdecydowanie zasługuje zarówno konfiguracja kolorystyczna, ciekawe dodatki, jak i stan samochodu sprowadzonego ze Szwajcarii. Dodatkowo, fanom jazdy ciekawymi klasykami na pewno spodoba się 16-zaworowy, turbodoładowany silnik DOHC o mocy 185 KM.
Czytaj dalej Saab 900 NG Turbo Cabrio Sun Beach by Rinspeed 1995 – SPRZEDANY

Saab 900 1984 – 26750 PLN – Goleniów

Szwedzki producent samolotów myśliwsko-szturmowych Viggen przez dziesięciolecia kroczył własną drogą, budując wozy niezwykle dopracowane technicznie, bezpieczne i stylistycznie niepowtarzalne. Saab 900 debiutował w 1978 roku, a jego unikalne cech pozwoliły przetrwać pierwszej generacji samochodu w produkcji aż do roku 1993. Ten egzemplarz to 3-drzwiowy hatchback z pierwszego okresu produkcji, czyli tzw. „płaskonos”. Jeżeli Ci się podoba, polubisz również sposób, w jaki jeździ. Nie bez powodu „krokodyl” był reklamowany chwytliwym hasłem: „Trwały jak Mercedes, bezpieczny jak Volvo i znacznie bardziej cool niż BMW”.
Czytaj dalej Saab 900 1984 – 26750 PLN – Goleniów

Saab 900 Turbo 1990 – 38900 PLN – Aleksandrów Łódzki

Saab 900, potocznie zwany „krokodylem”, to samochód wybitnie wyróżniający się na drogach. Ma własny styl, zawsze lubiany był za lotnicze konotacje, pionierskie wykorzystywanie turbosprężarki, ciekawą stylistykę i wiele nieszablonowych rozwiązań, jak chociażby umieszczenie stacyjki na tunelu środkowym i możliwość wyjęcia kluczyka wyłącznie w momencie zapięcia wstecznego biegu. To nie było przeciętne auto, stąd często jeździli nim nieprzeciętni ludzie czy wręcz bohaterowie, jak Agent 007 James Bond, w latach 1981–1983, w książkach autorstwa Johna Gardnera. Jeżeli również chciałbyś poczuć się nieprzeciętny, powinieneś zasiąść za sterami samochodu takiego jak ten. Jak poczujesz, o co chodzi, to znaczy, że jest to auto dla Ciebie.
Czytaj dalej Saab 900 Turbo 1990 – 38900 PLN – Aleksandrów Łódzki

Saab 90 1987 – 28000 PLN – Przytok

W 1983 roku w ofercie szwedzkiej marki Saab był model 99, był model 900 i za chwilę miał pojawić się model 9000. Po zakończeniu produkcji model 96 w 1980 roku, istniała duża presja, by stworzyć nowy model podstawowy. W fińskiej fabryce Saab-Valmet w Nystad powstał wówczas prototyp, który polegał na zespawaniu przedniej części Saaba 900 z tylną częścią 99. Kiedy pokazano go szefowi działu samochodów osobowych Saaba, Sten’owi Wennlo, ten stwierdził, że zasada jest dobra, ale samochód za bardzo przypomina 900. Co zrobiono? Wykonano dokładnie odwrotny ruch. Przód z Saaba 99, tył z Saaba 90, i voila. Oto jest. Nowy Saab 90. Produkowany był tylko z dwoma drzwiami i tylko z silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 100 koni mechanicznych, z gaźnikiem i bez katalizatora. To mocno ograniczyło możliwe rynki zbytu i produkcję, która trwała od 1984 do 1987 roku i zamknęła się w ilości 25378 egzemplarzy.
Czytaj dalej Saab 90 1987 – 28000 PLN – Przytok

Saab 9-3 Cabrio 2000 – 18500 PLN – Radomsko

Model 9-3 pierwszej generacji o oznaczeniu kodowym YS3D jest zmodernizowanym Saabem 900 II NG, który powstał przy współpracy z General Motors, przy wykorzystaniu płyty podłogowej, na której bazowały Opel Vectra i Opel Calibra. Nie da się jednak powiedzieć, że są to podobne samochody. Charakterystyczna stylistyka oraz wiele elementów technicznych zostało dopracowanych bądź stworzonych od nowa przez Szwedów. Saab zachował swój indywidualny, inspirowany lotnictwem styl. To w tym modelu debiutował „night panel”, pozwalający wygasić niepotrzebne wskaźniki na desce, aby nie męczyć wzroku kierowcy. Nawet w otwartej wersji jest tu miejsce dla czterech osób, a o wygodą pasażerów dba elektrycznie składany dach i klimatyzacja. W tym egzemplarzu dodatkowo odnajdziemy niskociśnieniową turbosprężarkę, która sprawia, że Saab jedzie tak, jak każdy oczekuje.
Czytaj dalej Saab 9-3 Cabrio 2000 – 18500 PLN – Radomsko

Saab 9000 Turbo / S CC Aero 1991 – SPRZEDANY

Najbardziej godne pożądania Saaby fabrycznie tytułowane były Aero. To nawiązanie do lotniczych tradycji marki używane było do określenia sportowego charakteru samochodów, wyróżnianego przez najmocniejsze odmiany jednostek napędowych i dodatkowe, sportowe akcesoria. Określenie to po raz pierwszy pojawiło się w modelu 9000 w roku 1991 w przedliftowym jeszcze 9000 Turbo / S CC. Pod jego maską grał silnik o pojemności 2,3 l z dwoma wałkami wyrównoważającymi, uzupełniony o pełnociśnieniowe turbo. Z zewnątrz samochód ozdobił pakiet aerodynamiczny, co nadało mu prawdziwie sportowego pazura. Zwłaszcza w kolorze czerwonym – jaki ma prezentowany egzemplarz – to wyjątkowo przykuwający spojrzenia wóz.
Czytaj dalej Saab 9000 Turbo / S CC Aero 1991 – SPRZEDANY

Saab 93 1959 – SPRZEDANY

Saab zaczynał jako firma wydzielona z przedsiębiorstwa lotniczego, stąd kształty inspirowane samolotami nigdy nie były zaskoczeniem. Już pierwsze projekty w latach 40-tych dopracowywane były w tunelu aerodynamicznym, a za stylistykę odpowiadali projektanci lotniczy. Pierwszy seryjnie produkowany Saab, model 92, debiutował w 1950 roku, a piękny Saab 93 był jego konstrukcyjnym i stylistycznym rozwinięciem. Zaprezentowany w 1953 roku, zasilany był silnikiem trzycylindrowym o konstrukcji dwusuwowej, chłodzonym cieczą i napędzającą za pośrednictwem 3-stopniowej skrzyni przednie koła. Od 1957 roku w samochodzie można było już zamówić pasy bezpieczeństwa, które znajdziemy również na wyposażeniu prezentowanego egzemplarza. To, co najbardziej w nim urzeka, to kolorystyka. Fantastyczna kombinacja czarnego lakieru z czerwonym wnętrzem to bodaj najpiękniejsze zestawienie, jakie możemy sobie wyobrazić w tym modelu. Samochód został skrupulatnie odrestaurowany, z zachowaniem pełnej zgodności z oryginałem i dużą wagą przyłożoną do detali. Sprzedaje go znany szwedzki dealer samochodów klasycznych, Michael Schiebler. Co ciekawe, robi to już po raz drugi. Po raz pierwszy zakupił auto w 2013 roku, ale wówczas był to projekt do renowacji. Latem 2020 zdecydował się po raz kolejny odkupić ten egzemplarz, widząc jak wspaniałą przeszedł metamorfozę u kolejnego właściciela.
Czytaj dalej Saab 93 1959 – SPRZEDANY

Saab 900 1991 – 18000 PLN – Warszawa

Szukając klasyka dla siebie bierzemy pod uwagę cały szereg wytycznych. Zaczynając od pragmatycznych, jak dostępność i cena części zamiennych, aż po oryginalność i unikatowość modelu. Saab 900 popularnie zwany „krokodylem” niewątpliwie ma w sobie „to coś”. Ten szczególny urok tworzą nie tylko styl i design projektu Björna Envalla. Na charakter Saaba wpływa także sposób prowadzenia oraz ciekawe i nietuzinkowe rozwiązania, od umiejscowienia stacyjki po sposób otwierania maski. Rozpoznawalność i świadomość Saaba 900 w Polsce jest duża, a grupa jego fanów z roku na rok rośnie. Nie trudno też znaleźć okazy w lepszym i gorszym stanie. My jednak, biorąc pod uwagę swoje doświadczenia, polecamy okazy w stanie jak najlepszym. Ten z ogłoszenia to zadbany egzemplarz „od wuja z Belgii” . Z ładnym lakierem, w dobrym stanie blacharskim, z odnowionym wnętrzem, będzie natychmiastową radością, bez wielkich wydatków na starcie.
Czytaj dalej Saab 900 1991 – 18000 PLN – Warszawa