Archiwum kategorii: Porsche

Porsche 356 Pre-A 1500 1954 – USA

Porsche 356 bazowało na Volkswagenie zaprojektowanym przez Ferdinanda i podobnie jak nieśmiertelny „Garbus” wykorzystywało podwozie typu platformowego z zamontowanym z tyłu silnikiem chłodzonym powietrzem i całkowicie niezależnym zawieszeniem. Po rozpoczęciu produkcji krótkiej serii samochodów z nadwoziem aluminiowym budowanych w starym tartaku w Gmünd w Austrii, Porsche rozpoczęło masową produkcję 356 Coupe ze stalowym nadwoziem w Stuttgarcie. W 1951 roku samochód fabryczny zajął pierwsze miejsce w klasie 1100 cm3 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, rozpoczynając tym samym długą i znakomitą karierę sportową. Ciągły rozwój modelu sprawił, że silnik 356 był stopniowo powiększany, a jednostki o pojemności 1,3 litra i 1,5 litra pojawiły się po raz pierwszy już w 1951 roku. W 1952 roku oryginalną dzieloną szybę przednią zastąpiono jednoczęściową wygiętą i zastosowano zsynchronizowaną skrzynię biegów Porsche. Produkowane do 1957 roku Porsche 356 „Pre-A” są dziś uważane za najbardziej poszukiwane wersje modelu.
Czytaj dalej Porsche 356 Pre-A 1500 1954 – USA

Porsche 924 1984 – 48000 PLN – Świdnica

Stara motoryzacyjna prawda mówi, że nie moc jest najważniejsza, lecz jakość łącznika między kierownicą a pedałami. A szkolić najlepiej się w aucie, gdzie nadmiaru mocy nie ma, nie strach jest wcisnąć gaz do oporu i wykorzystać wszystko, co samochód ma do dyspozycji. Tak przygotowane Porsche 924 nadaje się do tego znakomicie. Dzięki układowi transaxle ze skrzynią biegów umieszczoną przy tylnej osi gwarantuje idealny rozkład mas i przewidywalne prowadzenie. Przygotowane do sportu zostało skrupulatnie, odnajdziemy w nim nie tylko profesjonalnie wyspawaną klatkę bezpieczeństwa, kubełkowe fotele, szelkowe pasy, ale jest i hydrauliczny hamulec ręczny, pozwalający na wykonywanie sprawnych nawrotów. Wzór oklejenia tego egzemplarza nawiązuje do Porsche 924, którym załoga Jürgen Barth – Roland Kussmaul wystartowała w rajdzie Monte Carlo w 1979 roku. Warto wspomnieć, że w założeniu Niemcy planowali startować w 924 Turbo, ale nie spełnienie przez Porsche wymagań homologacyjnych (1000 wyprodukowanych sztuk samochodów drogowych) zmusił ich do zamontowania w samochodzie silnika wolnossącego. Deficyt około 50 KM okazał się nie być dużym problemem – auto spisało się znakomicie, pozwalając uzyskać na mecie 20 miejsce w klasyfikacji generalnej i 4 miejsce w klasie GT4.
Czytaj dalej Porsche 924 1984 – 48000 PLN – Świdnica

Porsche 911 Carrera 4 996 1999 – 179000 PLN – Stary Dzierzgoń

Kolor samochodu zawsze robi różnicę. Żółty lakier to jeden z najlepszych wyborów, by Porsche 911 Carrera generacji 996 wyglądało jak milion dolarów. Temu egzemplarzowi z pewnością pomaga również pakiet spojlerów a’la GT3. Choć z 300-konnym silnikiem 3,4 l i skrzynią Tiptronic nie jest to konfiguracja do wygrywania wyścigów spod świateł, zdecydowanie nie o to w tym samochodzie chodzi. To pierwsze chłodzone cieczą 911 jest dziś już traktowane jako pełnoprawny youngtimer, a ceny stale rosną.
Czytaj dalej Porsche 911 Carrera 4 996 1999 – 179000 PLN – Stary Dzierzgoń

Porsche 911 Speedster 997 2012 – Krapkowice

Speedstera świat poznał po raz pierwszy w latach 50-tych, kiedy obrotny Max przekonał inżynierów z Porsche, że lekki, sportowy samochód bez sztywnego dachu zrobi furorę na rynku nie tylko w USA. Tak się też stało. 356 Speedster podbudowany zwycięstwami w świecie sportów motorowych zaliczył swój produkcyjny pik w 1957 roku. To właśnie na jego cześć w 2011 roku firma postanowiła wyprodukować 356 egzemplarzy Porsche 911 Speedster 997. Była to wyczekiwana przez fanów, trzecia po 930 i 964 generacja 911 Speedster. Samochód napędzany tym samym silnikiem co Carrera GTS, generuje maksymalną moc ponad 400 KM i tak jak poprzednicy charakteryzuje się niższą i bardziej pochyloną przednią szybą, a także osłona miękkiego dachu w postaci charakterystycznej klapy „double bubble”. Na 25. rocznicę Porsche Exclusive oferowane były tylko dwa kolory 911 Speedster 997, Pure Blue (który został opracowany specjalnie dla Speedstera) i Carrera White. Ten dwumiejscowy, sportowy samochód zajmuje dziś szczególne miejsca w sercach i kolekcjach fanów marki. Tak perfekcyjnie utrzymany okaz, jak ten z ogłoszenia, da nie tylko wiele radości, ale może być również pewną inwestycją.
Czytaj dalej Porsche 911 Speedster 997 2012 – Krapkowice

Porsche 911 Carrera 996 1999 – 159000 PLN – Poznań

Komfort, elegancja i sportowe geny. Pierwsze chłodzone cieczą Porsche 911 debiutowało w 1998 roku wraz z generacją 996, otwierając w dziejach marki nowy rozdział. Mimo powiększenia karoserii zachowało cechy charakterystyczne dla 911 i zostało poprawione aerodynamicznie. Zachowało sportowy charakter, lecz stało się bardziej praktyczne i komfortowe, we wnętrzu oferując więcej miejsca, i lepiej spisując się na dłuższych trasach. Ten egzemplarz ma niewysoki przebieg, pochodzi z rynku japońskiego i zdecydowanie przykuwa uwagę nieszablonowym odcieniem lakieru. Wyposażony jest w zautomatyzowaną przekładnię Tiptronic z możliwością ręcznej zmiany biegów i silnik bokser o pojemności 3,4 l, generujący 300 koni mechanicznych. Sprawi radość nie tylko wytrawnym kierowcom, będąc pewną lokatą kapitału.
Czytaj dalej Porsche 911 Carrera 996 1999 – 159000 PLN – Poznań

Porsche 904 GTS 1964 – Francja

Po zakończeniu drogiego programu Formuły 1 pod koniec 1962 roku, Porsche chciało powrócić do wyścigów. Bazując na 356 Abarth-Carrera, marka radziła sobie dobrze w międzynarodowych wyścigach klasy GT na początku lat 60. XX wieku. Teraz postawiono na coś nowego. Aby spełnić wymagania homologacyjne FIA, konieczne było wyprodukowanie co najmniej 100 samochodów do użytku drogowego, dlatego złożona konstrukcja, podobna jak w 718 RSK, nie miała szans powodzenia. Dyrektor techniczny Porsche, dr Hans Tomala, rozpoczął więc z czystą kartką. Rewolucyjny Lotus Elite Colina Chapmana, z nadwoziem i podwoziem z włókna szklanego, pokazał możliwości kompozytów. Na nie postawił właśnie Tomala w projekcie nowego wyścigowego Porsche GT z centralnie umieszczonym silnikiem. Zaprojektowane przez najstarszego syna Ferry’ego Porsche nadwozie zostało wyprodukowane przez firmę lotniczą Heinkel. Silnik i zawieszenie przykręcono bezpośrednio do stalowej konstrukcji ramy. Niedawne doświadczenia firmy z Zuffenhausen w Formule 1 znalazły odzwierciedlenie w najnowocześniejszym zawieszeniu 904. Nowe Porsche wykorzystywało wypróbowany i przetestowany, czterocylindrowy silnik 356 Carrera 2 o pojemności 2 litrów. W wersji drogowej 587/2 wytwarzał on 155 KM, a gdy samochód wyposażony był w pełny wyścigowy układ wydechowy, do dyspozycji było 180 KM. W Sebring w marcu 1964 roku model 904 odniósł swój pierwszy międzynarodowy sukces. Po nim dwa pierwsze miejsca w Targa Florio, drugie w Rajdzie Monte Carlo 1965 i wiele zwycięstw w swoich klasach. Ze 120 wyprodukowanych egzemplarzy Porsche 904, 104 wyposażono w czterocylindrowy silnik, 10 w sześciocylindrową jednostkę z 911, a kolejne pół tuzina używało ósemki typu F1. Przez nowe przepisy FIA gwiazda 904 mogła płonąć krótko, ale była za to jasna i wspaniała.
Czytaj dalej Porsche 904 GTS 1964 – Francja

Porsche 911 GT3 997 2007 – Krapkowice

W lutym 2006 roku Porsche zaprezentowało drugą generację GT3, 997, obecnie znaną jako 997.1 GT3. Oprócz nowego, sześciocylindrowego silnika o mocy 415 KM (305 kW) i pojemności 3,6 litra, zastosowano tu aerodynamikę „zerowego unoszenia”, co oznacza, że siła docisku jest tu większa od sił odrywających auto od nawierzchni. GT3 wykorzystuje zmodyfikowaną, zorientowaną na tor wersję aktywnego zawieszenia Porsche PASM, co czyni je pierwszym z Porsche serii RS lub GT3 z elektronicznie regulowanym układem zawieszenia. To idealne narzędzie do jazdy po torze wyścigowym. Pierwsza setka w 4,3 s, prędkość maksymalna 310 km/h, masa własna jedynie 1394 kg. To są tylko liczby. Wrażenia, które gwarantuje to auto są niepoliczalne.
Czytaj dalej Porsche 911 GT3 997 2007 – Krapkowice

Porsche 911 GT3 997 2010 – Krapkowice

Możemy w nim odnaleźć przyjemność z manualnej zmiany biegów. Zachwycić może w nim też silnik Mezgera. Jednostka o pojemności 3,8 l, wolnossąca, rozwijająca imponujące 435 KM, dająca czystą radość aż do 8500 obr./min. Do tego napęd jedynie na tył, czyniący z Porsche 911 GT3 997 idealne narzędzie do jazdy po torze wyścigowym. Pierwsza setka w 4,1 s, prędkość maksymalna 310 km/h, to są tylko liczby. Wrażenia, które gwarantuje to auto są po prostu niepoliczalne.
Czytaj dalej Porsche 911 GT3 997 2010 – Krapkowice

Porsche Boxster S “50 Jahre 550 Spyder Limited Edition” 986 2004 – 140000 PLN – Jarosław

W 2004 roku Porsche uczciło 50. rocznicę produkcji kultowego modelu 550 Spyder. Następca stworzony został według analogicznej idei – niska masa, analogicznie umieszczony, centralny silnik, i podobnie został stworzony, by zapewnić jak najwięcej przyjemności z jazdy. Porsche Boxster S “50 Jahre 550 Spyder Limited Edition” powstało w limitowanej edycji jedynie 1953 sztuk. Moc 3,2-litrowego sześciocylindrowego silnika Boxstera S wzrosła o 6 KM do 266 KM przy 6200 obr./min. Prędkość maksymalną to 266 km/h (standardowy Boxster S: 264 km/h), a pierwsza setka w wersji Tiptronic S to 6,4 sekundy. Dodatkowo o 10 mm obniżono zawieszenie, zamontowano o cal większe felgi z charakterystycznym, szarym środkiem i wykończone w kolorze aluminium 4-tłoczkowe zaciski. Specjalny srebrnym metaliczny kolor (zarezerwowany do tej pory wyłącznie dla modelu Carrera GT i „40 lat 911”) zestawiony został z brązowym dachem i dwukolorowym, brązowo-srebrnym wnętrzem. Ta specjalna edycja Boxstera S posiada na konsoli środkowej tabliczkę z limitowanej edycji, wskazującą numer produkcyjny samochodu. W tym przypadku jest to numer 699.
Czytaj dalej Porsche Boxster S “50 Jahre 550 Spyder Limited Edition” 986 2004 – 140000 PLN – Jarosław

Porsche 911S Sportomatic 1975 – 389900 PLN – Warszawa

Czasy się zmieniają, a Porsche 911 pozostaje najlepszym autem sportowym na świecie. Ta legenda nie wzięła się znikąd. Choć pomysł oparcia samochodu sportowego o architekturę stworzoną dla rodzinnego Garbusa wydawał się absurdalny, to w praktyce sprawdził się wyśmienicie. 911 powstało w 1963 jako bardziej luksusowy i praktyczny następca cenionego modelu 356. Silnik został za tylną osią, jednak zyskał dwa cylindry, a auto w zamyśle miało lepiej nadawać się do codziennej jazdy. Rezultat? 911 stało się światowym fenomenem i benchmarkiem dla wszystkich producentów o sportowych aspiracjach, na dekady dominując drogi, tory i plakaty na ścianach dziecięcych sypialni. Model G to pierwsza wielka aktualizacja modelu, oferowana w latach 1974-89. Ten zachowany w pięknie oryginalnym stanie egzemplarz wyróżnia skrzynia Sportomatic, nazywana ówcześnie automatyczną, choć w praktyce będącą skrzynią manualną z automatycznie uruchamianym sprzęgłem.
Czytaj dalej Porsche 911S Sportomatic 1975 – 389900 PLN – Warszawa