Kto z Was chciałby jeździć oficjalnym samochodem bezpieczeństwa 24-godzinnego wyścigu Le Mans z 1963 roku? Wyobraźcie sobie, że jest na to szansa! W 1960 roku Ferrari zaprezentowało nową wersję „2+2” swojego niesamowitego modelu 250 podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Ten luksusowy grand tourer nazwany 250 GTE 2+2, był pierwszym czteromiejscowym Ferrari produkowanym na dużą skalę. Napędzany był całkowicie nowym 3-litrowym silnikiem V12 Colombo. Opuszczając Maranello 30 stycznia 1963 roku, podwozie 4155 – 20. zbudowany egzemplarz serii 3. – polakierowane było w kolorze Blu Sera ze skórzanym wnętrzem Grigio. Jako nowe zostało dostarczone do Franco-Britannic Autos Ltd w Paryżu. Już 11 marca 1963 roku zostało wysłane do Henriego Chaprona w celu wyposażenia jego nadwozia w miejsca na flagi, dodatkowe oświetlenie i inne modyfikacje. Po dokonaniu zmian Ferrari 250 GTE zostało oddane do użytku jako samochód bezpieczeństwa na 24-godzinny wyścig Le Mans w 1963 roku. W roku 1970 Ferrari z przebiegiem 57 000 kilometrów nabył Christian Fifis. Pielęgnował je i utrzymywał przez prawie 50 lat. Po jego śmierci samochód stał przez dwie dekady. Kolejny właściciel w 2017 roku wydał ponad 12 tysięcy euro na ponowne jego uruchomienie. Oddany właściciel przeprowadził szczegółowe badania historii tego samochodu, przykładając dużą wagę do zachowania elementów z epoki. Dziś to wspaniałe Ferrari nadal ma fabryczny lakier Blu Sera, dobrze zachowane skórzane wnętrze Grigio i niesamowitą, udokumentowaną historię. Wycenione na 550 – 650 tysięcy euro licytowane będzie nie gdzie indziej, jak w Le Mans, już 9 czerwca.
Czytaj dalej Ferrari 250 GTE 2+2 Series III 1963 – Francja
Ferrari
Ferrari 456 GT 1994 – 275000 PLN – Przemyśl
Ferrari 456 zostało zaprezentowane jako następca modelu 412 w 1992 roku. Kolejny w ofercie firmy czteromiejscowy, przedniosilnikowy model z 12-cylindrowym silnikiem posiadał podobną charakterystykę do jego poprzednika, ale wyposażony był w nadwozie o zdecydowanie bardziej nowoczesnej stylistyce. Projektantem modelu 456 był Pietro Camardella pracujący w studio Pininfarina pod kierownictwem Lorenzo Ramaciottiego. Ferrari 456 GT to prawdziwy Grand Tourer, który zapewnia maksymalną wygodę podczas jazdy. Model 456, nie licząc wersji „M”, występował w dwóch wariantach: GT i GTA. W wersji GT zastosowano sześciostopniową manualną skrzynię biegów, a w wersji GTA czterobiegową automatyczną. Egzemplarz wystawiony na sprzedaż to Ferrari 456 GT, wyposażony w manualną przekładnię. Kolor nadwozia LeMans Blu, świetnie łączy się w nim z cielistą tapicerką. Pełna historia serwisowa oraz niski przebieg powinny zachęcić poszukujących perełki dla siebie.
Czytaj dalej Ferrari 456 GT 1994 – 275000 PLN – Przemyśl
Ferrari 312 PB 1972 – SPRZEDANE
Przygoda prototypów Ferrari z serii oznaczonej jako „P” trwała zaledwie około dekady. Zdążyła jednak zaowocować niemałymi zwycięstwami zapisanymi w znakomitej historii wyścigowej marki. Najważniejszym z nich było zdobycie przez Ferrari w 1972 roku Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych. Egzemplarz wystawiony na aukcji również pochwalić się może niemałym sportowym dorobkiem. Wygrana w 1000 km Buenos Aires i 1000 km Nürburgring, 2 miejsce w 12 Hours Sebring, czy trzecie w 1000 km Monza. Wszystko to w 1972 roku. Jest to samochód fabrycznego teamu Ferrari, ostatni z prototypowej serii, który rywalizował i wygrawał w mistrzostwach świata. Wyposażony jest w bardzo ciekawy, 3-litrowy, 12 cylindrowy silnik, zaprojektowany z wykorzystaniem technologii zaczerpniętych z Formuły 1. Jednostka ta rozwijała moc 460 KM przy 10800 obr./min., co było preferowanym strojeniem do długich dystansów. Ważący mniej niż 650 kilogramów model 312 PB posiada 120-litrowy zbiornik paliwa. Ferrari o nr 0886, wystawione na aukcji, jest jednym z najlepiej zachowanych Ferrari 312 PB, z właściwym silnikiem i skrzynią biegów. Po zakończeniu kariery wyścigowej, w lipcu 1975 roku, fabryka wydała dla niego certyfikat pochodzenia i sprzedała znanemu kierowcy NART i właścicielowi Grand Touring Cars w Scottsdale, w Arizonie. Cluxton posiadał nr 0886 przez dekadę, a po przejściu przez ręce trzech innych właścicieli, samochód w 1993 roku trafił do jednej z najbardziej renomowanych kolekcji Ferrari na świecie. W 1998 roku samochód powrócił do Europy w ręce niemieckiego kolekcjonera, który pokazał go na Spa Ferrari Days 1998. Tam samochód prowadził Jacky Ickx, jeden z głównych kierowców zespołu Ferrari z 1972 roku. Ferrari wylicytowane zostało nad jeziorem Como we Włoszech za ponad 12 milionów euro.
Czytaj dalej Ferrari 312 PB 1972 – SPRZEDANE
Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso 1963 – SPRZEDANE
Ferrari 250 GT/L Berlinetta to wspaniały samochód klasy GT, w którego oznaczeniu L jak Lusso oznacza większą i bardziej luksusową wersję. Objawia się to w postaci przepięknie urządzonego wnętrza, w którym każdy chciałby odbyć jak najdłuższą podróż. Piękne nadwozie tego modelu Ferrari zaprojektowane zostało przez studio Pininfarina, a wykonane przez Carrozzeria Scaglietti. Jeden z zaledwie 350 egzemplarzy, które opuściły warsztat w Maranello, wystawiony został na aukcji. Zaprojektowana przez Pininfarinę wersja Lusso jest słusznie okrzyknięta jednym z najpiękniejszych Ferrari wszechczasów. Patrząc na egzemplarz o numerze 4417, łatwo zrozumieć dlaczego. Jak w przypadku każdego 250 GT/L, nr 4417 wyposażony jest w 3-litrowy silnik Colombo V12, co ważne oryginalny, o zgodnych z nadwoziem numerach. Fabrycznie skonfigurowany w atrakcyjnej i rzadko spotykanej kombinacji kolorystycznej Oro Chiaro (19410 M Italver lub Gold Metallic) z wnętrzem Nero (VM8500) jest trzydziestym egzemplarzem, który zjechał z linii produkcyjnej. Po raz pierwszy zarejestrowany w 1963 roku, całe życie spędził we Włoszech. Ostatecznie w czerwcu 1968 roku dołączył do The Piccolo Collection, gdzie pozostawał przez ponad pięć dekad. Ostatnio Lusso zostało pokazane na Concorso Internazionale Eleganza Automobili Montecatini Terme 2018 we Włoszech, gdzie otrzymało nagrodę Best in Show. W kwietniu 2023 roku samochód przeszedł przegląd Ferrari Classiche, który potwierdził, że zachował oryginalny układ napędowy. Egzemplarz wyceniony został na 1,3 – 1,6 miliona euro, wylicytowany został nad jeziorem Como we Włoszech za 1298750 euro.
Czytaj dalej Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso 1963 – SPRZEDANE
Ferrari 250 GT SWB 1961 – SPRZEDANE
Wyścigowa berlinetta wprowadzona pod koniec 1959 roku łączyła wspaniałe osiągi i piękne nadwozie. 250 GT Berlinetta ubrana jest w nadwozie, które powszechnie uważane jest za największe arcydzieło Pinina Fariny. W lekkim i kompaktowym nadwoziu zamontowano 3-litrowy silnik V12, zaprojektowany przez Colombo. Jednostka ta wyposażona w trzy gaźniki Webera wytwarzała 280 KM, a rozpędzić Ferrari mogła do ponad 240 km/h. Wystawiony na aukcji egzemplarz to 62. z całkowitej serii 165 wyprodukowanych samochodów i jeden z ostatnich egzemplarzy z rocznika 1960. Jako nowy sprzedany został znanemu kolekcjonerowi z Południowej Kalifornii, który po zaledwie dwóch latach sprzedał 250 GT dealerowi Burbank. Mimo, że już w 1964 auto utraciło swój oryginalny silnik, w latach 90. udało się przywrócić oryginalną jednostkę do nadwozia, dzięki czemu jest to „muching number”. Historia samochodu jest w pełni udokumentowana, a ciekawostką jest, że auto wystąpiło w roli kinowej w klasyku Disneya „The Love Bug”. Od 2006 roku auto jest w rękach włoskiego entuzjasty i posiada certyfikat Ferrari Classiche. Licytowane 20 maja nad jeziorem Como we Włoszech sprzedane zostało za 6586250 euro.
Czytaj dalej Ferrari 250 GT SWB 1961 – SPRZEDANE
Ferrari 166 MM Touring 1949 – Włochy
Nazwany na cześć zwycięstwa w wyścigu Mille Miglia w 1948 roku Ferrari 166 MM szybko stało się jednym najwspanialszych samochodów wyścigowych epoki, odnosząc zwycięstwo w wyścigu Mille Miglia i 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1949 roku, a także Mille Miglia z 1950 roku. Podwozie o numerze 0024 M jest dziesiątym z 25 egzemplarzy wyposażonych w najbardziej pożądane nadwozie typu barchetta firmy Touring. Ten egzemplarz wyposażony w wyścigowy silnik, podwójne rury wydechowe, 100-litrowy zbiornik paliwa, ale też wygodne wnętrze Lusso, powstał pod koniec 1949 roku. Jako nowy został wysłany do Argentyny i już dwa miesiące później odniósł pierwsze zwycięstwo dla Ferrari w Ameryce Południowej. Już w 1950 roku wróciło do fabryki, by 6 kolejnych lat spędzić w rękach włoskich właścicieli, a następnie trafić do USA. Jak wiele innych Ferrari w tamtych latach, otrzymało silnik V8 Chevroleta, lecz na przełomie lat 70. i 80. wróciło do oryginalnej specyfikacji. Dziś, odrestaurowane, z właściwym silnikiem, skrzynią biegów i nadwoziem, jest prawdziwą sensacją. Ferrari 166 MM Touring jest kamieniem węgielnym marki Ferrari i pojawia się na aukcjach średnio raz na niemal 10 lat. Egzemplarz wyceniony na 4 – 5 milionów euro nie sprzedał się podczas aukcji we Włoszech. Obecnie oczekiwana przez właściciela kwota to 3,75 miliona euro.
Czytaj dalej Ferrari 166 MM Touring 1949 – Włochy
Ferrari 328 GTB 1986 – 620900 PLN – Świdnica
Ferrari 328 GTB to wersja coupe („berlinetta”) następcy popularnego modelu 308. Jego centralnie umieszczony silnik V8 powiększono z 3.0 do 3.2 l, przy poprawieniu osiągów i subtelnym unowocześnieniu wyglądu samochodu. Zaprojektowana przez Leonardo Fioravanti’ego z Pininfariny sylwetka wciąż prezentowała się imponująco, co pozwoliło na sprzedaż 7400 sztuk modelu (łącznie wersji GTS i GTB) w latach 1985-89. Z tej pary GTB jest zdecydowanie bardziej rzadkie i bardziej poszukiwane, gdyż powstały dokładnie 1344 sztuki. Długo model traktowano jak najłatwiejszy i najtańszy w utrzymaniu samochód legendarnej włoskiej marki, choć systematyczny wzrost cen sprawił, że dziś idelne 328 GTB jest już zdecydowanie droższe niż o wiele bardziej skomplikowana i wymagająca droższego serwisu Testarossa. Ten przepiękny egzemplarz pochodzi z rynku szwajcarskiego, ma zaledwie 42 tysiące kilometrów przebiegu i obszernie udokumentowaną historię serwisową.
Czytaj dalej Ferrari 328 GTB 1986 – 620900 PLN – Świdnica
Ferrari Enzo 2003 – Kanada
Model Enzo był dla legendarnego włoskiego producenta krokiem w XXI wiek. Pod nieziemskim nadwoziem zaprojektowanym przez Kena Okuyamę z Pininfariny znajduje się 6-litrowy silnik Tipo F140B V12, współpracujący ze specjalnie opracowaną, sześciobiegową, zautomatyzowaną skrzynią, zapewniającą Enzo osiągi godne nazwiska założyciela firmy. Wanna podwozia została wykonana z włókna węglowego, co pozwoliło uzyskać masę nieco ponad 90 kg. Jego nadwozie zostało udoskonalone w tunelu aerodynamicznym Pinfinariny i składało się z paneli utkanych z włókna węglowego i kevlaru. Silnik V12 jest największym silnikiem Ferrari od czasu modelu 712 Cam-Am z lat 70., a jego moc sięga 651 koni mechanicznych. Ponad 70% wszystkich zbudowanych Enzo wykończonych została w kolorze Rosso Corsa, tymczasem przedstawiony egzemplarz jest jednym z zaledwie dziewięciu Enzo polakierowanych w odcieniu Argento Nürburgring 101/C. Numer 132662 prezentowany na aukcji jako nowy dostarczony został do Japonii i przez większą część swojego życia nie był zarejestrowany do użytku na drogach. W rezultacie ten egzemplarz prezentowany jest dziś w stanie fabrycznym z zaledwie 227 kilometrami na liczniku. Jakby tego było mało, wnętrze wciąż jest zabezpieczone fabrycznymi, a do zestawu dołączone są oryginalne instrukcje obsługi, pokrowiec na samochód, zapasowy kluczyk (nadal zapakowany w woreczek) oraz fabryczny trzyczęściowy zestaw bagażowy, który nigdy nie był rozpakowywany. Po ponad 20 latach od wprowadzenia na rynek Enzo jest słusznie uważane za jedno z najwspanialszych Ferrari XXI wieku. Ferrari licytować będzie można podczas aukcji RM Sotheby’s, która odbywa się online.
Czytaj dalej Ferrari Enzo 2003 – Kanada
Ferrari F40 1991 – SPRZEDANE
F40 do dziś pozostaje jednym z najbardziej urzekających i imponujących supersamochodów Ferrari. Zaprojektowany został aby uczcić 40. rocznicę narodzin pierwszego modelu z Maranello, 125 S. Model ten pierwotnie pomyślany był jako uczestnik Grupy B FIA i konsekwentnie rozwijano go na podstawie znakomitego 288 GTO, aby mógł konkurować z Porsche 959. Po likwidacji Grupy B zamiast całkowicie zrezygnować z programu, Ferrari wykorzystało pięć pierwszych egzemplarzy 288 GTO Evoluzione jako podstawę do budowy nowego samochodu drogowego. Ponieważ zostało zaprojektowane do celów wyścigowych, F40 posiadało opracowane do tego celu stalowe podwozie z rurową ramą z niezależnym zawieszeniem, podwójnymi wahaczami, amortyzatorami typu coil-over Koni i wentylowanymi hamulcami tarczowymi. Projekt nadwozia Pietro Camardella, udoskonalony pod względem aerodynamicznym w tunelu Pininfariny, wykonany został pod kierownictwem Leonarda Fioravanti. Budowa z kevlaru i włókna węglowego pozwoliła zmniejszyć masę własną samochodu o około 20%, jednocześnie potrajając sztywność konstrukcji. Podwójnie turbodoładowany silnik V8 miał pojemność 2,9 litra i był połączony z pięciobiegową skrzynią. Uzyskane osiągi były wręcz zdumiewające, ponieważ silnik typu F120 040 rozwijał moc 478 KM i moment obrotowy 425 Nm, co pozwala rozpędzić F40 do 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,8 sekundy.
Czytaj dalej Ferrari F40 1991 – SPRZEDANE
Ferrari 340 America Barchetta Touring Superleggera 1951 – SPRZEDANE
340 America to najmocniejsze Ferrari swoich czasów, a ten egzemplarz ma za sobą również start w 24h Le Mans 1951. Jego silnik wywodzi się z jednomiejscowego 340 Grand Prix wyposażonego w 4,1-litrową wersję silnika V12 zaprojektowanego przez Aurelio Lamprediego. Jednostka zmodyfikowana do wyścigów długodystansowych rozwijała 300 KM w modelu 340. Jego nadwozie stworzone przez Touring pochodziło z modelu 166 Barchetta. Ferrari 340 America następnie przekształcił się w 340 Mexico i 340 Mille Miglia, które są równie rzadkie. W Le Mans 1951 roku Ferrari pojawiło się z dziewięcioma samochodami, w tym czterema 340 America, najmocniejszym modelem firmy z 4,1-litrowym silnikiem V12. Obok samochodów prowadzonych przez Chinettiego i Chirona, startował Eddie Hall, dzieląc jazdę z Giuseppe Navone. Hall, były mistrz bobslejowy w brytyjskiej drużynie, był doświadczonym kierowcą, który przed wojną dużo się ścigał, zwłaszcza z MG i Bentleyami. W 51. roku dał popis swoich możliwości, kiedy jego Ferrari okazało się najszybsze w kwalifikacjach. W czasie wyścigu jechał konsekwentnie, by w połowie, w środku nocy, być na trzecim miejscu. Kiedy nastał dzień, deszcz ustał i Ferrari zatrzymało się w boksach, aby zatankować, już nie odpaliło i niestety odpadło z wyścigu. To właśnie ten samochód stanowi przedmiot aukcji.
Czytaj dalej Ferrari 340 America Barchetta Touring Superleggera 1951 – SPRZEDANE