Archiwum kategorii: Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale 1964 – SPRZEDANA

Prototyp Giulietty Sprint Speciale został zaprezentowany w 1957 roku podczas Salonu Samochodowego w Turynie, torując drogę do prezentacji wersji produkcyjnej w dwa lata później. Giulia SS powstała w wyniku badań nad zmniejszeniem oporu aerodynamicznego, będąc produkcyjną wersją prototypów serii Berlinetta Aerodinamica Tecnica, tzw. Alfa Romeo B.A.T. Pierwsze 100 sztuk powstało jako Alfa Romeo 750SS, w latach 1959-62 produkowano Giuliettę Sprint Speciale, a finalnie Giulia Sprint Speciale pojawiła się w ofercie w 1963 roku. Zwiększono pojemność jej jednostki napędowej do 1,6 litra i zasilono ją gaźnikami Webera 40 DCOE2. Silnik współpracował z pięciobiegową manualną skrzynią, a hamulce były tarczowe. Egzemplarz prezentowany na aukcji ukończony został 12 grudnia 1963 roku. Giulia Sprint Speciale była przeznaczona na rynek holenderski, a zarejestrowana została po raz pierwszy 8 stycznia 1965 roku. Najprawdopodobniej drugi właściciel samochodu odrestaurował tę perłę w latach 90. Alfa zachowuje oryginalny, biały kolor nadwozia, a wnętrze jest oryginalne, zgodne z fabryczną kompletacją – niebieskie boczki drzwi i dywany oraz szaro-niebieskie skórzane fotele. Alfa z kolekcji Pana Guikasa, sprzedana została 19 listopada we Francji za 74750 EUR, czyli około 351 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale 1964 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 8C Spider 2010 – 1350000 PLN – Poznań

Alfa Romeo 8C Spider do tej pory na łamach Giełdy Klasyków pojawiła się wyłącznie jako przedmiot prestiżowej zagranicznej aukcji. Wspaniałe włoskie dzieło sztuki na kołach, którego nazwa nawiązuje do przedwojennych modeli i pochodzi do silnika V8 kryjącego się w jej wnętrzu, to marzenie niemal każdego miłośnika motoryzacji. Niesamowity i piękny supercar, naładowany nowoczesną technologią, jest połączeniem stylu i osiągów. Wersja 8C Spider, podobnie jak wcześniejsze 8C Competizione, zbudowana została w ilości zaledwie 500 sztuk. Jej nadwozie stworzyła Carrozzeria Marazzi i korzysta z tego samego silnika Maserati, który do pierwszej setki rozpędza ją w 4,2 s. Alfa stała się okazem kolekcjonerskim zaraz po przekroczeniu bram fabryki, a ten egzemplarz zachwyca fabryczną wręcz świeżością, mając na liczniku zaledwie 2000 km. To propozycja z najwyższej półki i pewna lokata kapitału.
Czytaj dalej Alfa Romeo 8C Spider 2010 – 1350000 PLN – Poznań

Alfa Romeo 166 3.0 V6 2000 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 166 ma włoski styl, sportową duszę i absolutnie ujmującą aparycję. To włoska limuzyna, która przykuwała uwagę zarówno w momencie debiutu, jak i dziś. Wszak uniwersalne poczucie piękna, wyczucie proporcji i równowagi z czasem nie mija, a dobre projekty się nie starzeją. Walter de Silva narysował ją tak sprawnie, że stała się dla niego przepustką do pracy dla Seata, Audi i Volkswagena. To zresztą nie wszystko… drugą mocną stroną tego samochodu na pewno jest wnętrze. Przestronne, wykonane dokładnie i nade wszystko z doskonałą skórzaną tapicerką sygnowaną przez Momo, której jakości pozazdrościć mogłoby wiele marek, nawet tych z wysokiej półki. Wspaniałe jest to, jak samochód jeździ, zwłaszcza z 3-litrowym V6 pod maską. Jednostka konstrukcji Giuseppe Busso urosła już do rangi kultu i legendy. Obezwładniająca brzmieniem, z dużym potencjałem mocy i pięknie wyglądającymi kolektorami, jest dumą każdego właściciela, a często nawet głównym powodem zakupu takiego samochodu. Dla nas to już trzecie auto z Busso w tym roku, dwa poprzednie są już u nowych właścicieli i nie mamy najmniejszych wątpliwości, że i ta pójdzie w ich ślady… a póki co, cieszy nas. Jazda 166 z Busso to przyjemność, a ten sprowadzony ze Szwajcarii doskonale to potwierdza.
Czytaj dalej Alfa Romeo 166 3.0 V6 2000 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 6C 2500 Sport Cabriolet 1947 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 6C 2500, nazywana „ostatnią wielką Alfą”, zwiastowała koniec długiej linii sześciocylindrowych Alf Romeo, która rozpoczęła się w 1928 roku. Model 6C 2500 został wprowadzony w 1938 roku, a po wojnie był produkowany do 1952. Linia 6C obejmowała dwie radykalnie różne epoki dla Alfy Romeo: od przedwojennych dużych, ekskluzywnych i ręcznie konstruowanych maszyn, wytwarzanych w stosunkowo niewielkich ilościach, aż po mniejsze, nowocześniejsze i bardziej dostępne samochody sportowe, które pojawiły się po ustaniu konfliktu. Zachowując niezależne zawieszenie, śrubowano osiągi silnika. Bruno Treviso przeprojektował klasyczną rzędową szóstkę, zwiększając średnicę cylindra w celu uzyskania pojemności 2,5 litra. Zmodyfikowano również głowicę oraz zasilanie paliwem. Te zmiany pomogły 6C 2500 stać się pierwszą Alfą Romeo, która osiągnęła prędkość 100 mil na godzinę. Konfiguracja Sport, z lekkim nadwoziem, może pochwalić się godną szacunku w tamtych czasach mocą 95 KM. Oczywiście Alfa oferowała nie tylko osiągi, ale też styl. Touring, Bertone, Zagato i oczywiście Pinin Farina. Wszystkie włoskie studia wzięły na warsztat podwozie, aby ubrać je w swoje szaty. Na aukcji wystawiony jest jeden z zaledwie 680 egzemplarzy 6C 2500 zbudowanych w powojennej produkcji. W nadwoziu od Pinin Farina, Alfa ukończona została 30 maja 1947 roku. Model został wysłany do Argentyny i sprzedany w Buenos Aires. Niestety dalsza historia tego globtrotera jest nieznana, ale dziś widzimy, że przeszedł on proces renowacji, dzięki której wykończono go w obecnym niebieskim kolorze. Ciemnoczerwona skórzana tapicerka zapewnia kontrast, a ciemnoniebieski dach kabrioletu chowa się pod ciemnoczerwoną osłoną, gdy nie jest używany. Przeprowadzony w latach 2017-2020 serwis mechaniczny samochodu pochłonął 176 tysięcy dolarów, a obejmował remont silnika i skrzyni biegów, a także renowację elementów pomocniczych, takich jak gaźnik, zawieszenie i hamulce. W pełni sprawna Alfa licytowana 7 października w Hershey, w Pensylwanii, sprzedana została za 265 tysięcy dolarów, czyli ponad milion złotych.
Czytaj dalej Alfa Romeo 6C 2500 Sport Cabriolet 1947 – SPRZEDANA

Alfa Romeo SZ 1991 – SPRZEDANA

Podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 1987 roku zapanowała konsternacja wśród widzów, gdy Alfa Romeo zaprezentowała model SZ, szybko i pieszczotliwie nazywany „Il Mostro”. Frankenstein Alfy Romeo szokował z wielu powodów, nie tylko ze względu swoją na brutalistyczną stylistykę. Alfa Romeo wskrzeszając tradycję budowania specjalnych nadwozi z przełomu lat 50. i 60. XX wieku, podjęła współpracę z Carrozzeria Zagato. Co ciekawe, za pierwsze szkice odpowiedzialny był Robert Opron, wcześniej współpracujący z Citroenem. SZ budowany w fabryce Zagato w Terrazano di Rho, powstawał na podwoziu Alfa Romeo 75, do którego „doklejano” karoserię wykonaną, oprócz aluminiowego dachu, z lekkiego, formowanego tworzywa sztucznego. Wnioski wyciągnięte z programu wyścigów IMSA wpłynęły na zawieszenie SZ, które zapewniło samochodowi doskonałe prowadzenie i przyczepność. Podczas testów rejestrowano boczne siły przeciążenia dochodzące do 1,4 G, co było wartością rekordową dla samochodów produkcyjnych. Rozwój zawieszenia nadzorowany był przez inżyniera Giorgio Pianta, byłego kierownika fabrycznych zespołów rajdowych FIAT i Lancia. 210-konna wersja znakomitego 3-litrowego V6 Alfy zapewniała prędkość maksymalną 245 km/h. Zaprojektowany przez Giuseppe Busso silnik jest powszechnie uznawany za jedną z najlepszych jednostek tamtych czasów, a na pewno jedną z najwspanialej brzmiących szóstek w historii. Silnik ten w Alfie Romeo SZ montowany był wzdłużnie i napędzał tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Doskonałe osiągi SZ osiągnięto także dzięki wyjątkowo niskiemu współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu 0,30 Cd. Był to efekt wielu godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym. Do czasu zakończenia produkcji Zagato zbudowało zaledwie 1036 sztuk coupe SZ. Ten nieskazitelny egzemplarz wystawiony na aukcji został dostarczony do właściciela jako nowy w rodzimych Włoszech i po raz pierwszy zarejestrowany w 1994 roku. Od nowości przejechał mniej niż 1300 kilometrów, dzięki temu jest zachowany w cudownym stanie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dom aukcyjny wycenia go na 60 – 90 tysięcy euro, a licytowany bez ceny minimalnej sprzedana została za ponad 93 tysiące euro, czyli około 426 tysięcy złotych.
Czytaj dalej Alfa Romeo SZ 1991 – SPRZEDANA

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 1997 – SPRZEDANA

Serce, pasja i dusza zawsze wyróżniała sportowe samochody Alfa Romeo, nie inaczej było z debiutującym w 1995 roku modelem GTV/Spider serii 916. To projekt Enrico Fumia z firmy Pininfarina, aerodynamiczny, o współczynniku Cx=0,33. Klinowaty kształt, nisko poprowadzony nos, wysoki podniesiony tył z odciętym ogonem w stylu Kamm-tail, do tego ciekawy pas tylnych świateł połączonych blendą i podwójne przednie reflektory. Prasa była zachwycona, a niebawem posypał się grad nagród. Najlepsze, co mogliśmy odnaleźć tu pod maską to kultowe Busso V6 w 3-litrowej, 24-zaworowej odmianie. Właśnie taki silnik odnajdziemy w tym pięknie zachowanym egzemplarzu, który dodatkowo kusi piękną konfiguracją kolorystyczną.
Czytaj dalej Alfa Romeo GTV 3.0 V6 1997 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Spider 1985 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Spider w nieznacznie zmienianej formie produkowana była przez 30 lat, od 1964 do 1994 roku. Tak długie życie zapewnił jej prawdziwy artysta, Battista Pininfarina, wielki budowniczy z Turynu, który zmarł w kilka tygodni po publicznej prezentacji modelu zwanego potocznie „Duetto”. Przez 28 nieprzerwanych lat produkcji stworzono 4 kolejne serie. Prezentowany Spider to przedstawiciel serii trzeciej z lat 1983-89, nazywanej „Aerodynamica”. Nowe zderzaki, nowy zestaw tylnych świateł, ścięty tył i czarny spojler z tworzywa to pójście za modą początku lat 80-tych, które było wynikiem dogłębnych badań przeprowadzonych przez Pininfarinę w tunelu aerodynamicznym. Pod maską tej Alfy pracuje dwulitrowa jednostka DOHC, czyli większa i mocniejsza z dwóch wówczas dostępnych. Dobra jest cena tego egzemplarza, a już na pewno serce właściciela, który deklaruje wpłacenie całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży samochodu na cel charytatywny.
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider 1985 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 164 3.0 V6 1992 – SPRZEDANA

Jej charakterystyczne ostre kształty to dzieło studia Pininfarina. Wnętrze to również odważny projekt, z tysiącem przycisków na centralnej konsoli, dzięki którym od razu czujemy, że jesteśmy w latach 80-tych. Alfa Romeo 164 3.0 V6 największy swój skarb kryje pod maską. V6 w Alfa Romeo to dzieło inżyniera Giuseppe Busso, silnik który stale modyfikowany w produkcji znajdował się od 1979 do 2005 roku, stanowiąc najbardziej uzależniający element tych włoskich samochodów. Dźwięk tej jednostki potrafi budzić zachwyt po dziś dzień. Jak mawiał Jeremy Clarkson, „kto nigdy nie miał Alfy Romeo nie może nazywać się prawdziwym fanem motoryzacji”. Od siebie bym dodał, że turbo diesel raczej nie należy do kategorii, o której myślał Jeremy… jeżeli Alfa z lat 80-tych lub 90-tych, to tylko z silnikiem V6 Busso.
Czytaj dalej Alfa Romeo 164 3.0 V6 1992 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Spider 1993 – SPRZEDANA

Klasyczna Alfa Romeo Spider była najdłużej produkowanym modelem marki w historii. Produkowana od 1966 roku, dotrwała w ofercie aż do 1994 roku. Zielona sztuka od DMClassic to przedstawiciel czwartej i ostatniej serii, z przedostatniego roku produkcji, sprrowadzony z rynku japońskiego. Na jej pokładzie odnajdziemy wyposażenie, o jakim tylko pomarzyć mogli nabywcy w latach 60-tych. Auto wyposażone jest w silnik z wtryskiem paliwa, automatyczną skrzynię biegów, ma na pokładzie klimatyzację i skórzaną tapicerkę. Te drobne atrybuty nowoczesności nie przyćmiły jednak jej klasycznej sylwetki i włoskiego stylu. To kultowy kabriolet, „la dolce vita” w najlepszym, włoskim wydaniu.
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider 1993 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Sprint 1984 – 65000 PLN – Tarnowskie Góry

Alfa Romeo Sprint to wersja rozwojowa modelu Alfa Romeo Alfasud Sprint, samochodu zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro już w 1968 roku jako następca modelu GT Junior. Wersja produkcyjna ukazała się w 1976 roku, mechanikę dziedzicząc po modelu Alfasud, z wzdłużnie położoną jednostką bokser napędzającą przednie koła. Kanciaste linie i kształt klina przywoływały model Alfetta GT, i choć auto było mniejsze, to zachowało całkiem spory bagażnik (325 l) i opuszczane tylne szyby, co w samochodach sportowych tych lat wcale nie było częstym zjawiskiem. Prezentowane auto to model po zmianach wprowadzonych w 1983 roku. Zniknęły wówczas chromowane zderzaki i zmieniła się atrapa chłodnicy, lecz przede wszystkim wprowadzono sporo zmian mechanicznych w obrębie zawieszenia i układu hamulcowego, co pozwoliło zunifikować produkcję z nowo wprowadzonym do sprzedaży modelem 33. Pod maską tego egzemplarza pracuje najmocniejsza, 105-konna jednostka, jak w topowej wersji Quadrifoglio Verde. Temperamentu z pewnością mu nie brakuje, a włoski styl pozwoli wyróżnić się na każdym zlocie.
Czytaj dalej Alfa Romeo Sprint 1984 – 65000 PLN – Tarnowskie Góry