Jaguar E-Type to auto legenda, ikona stylu i elegancji. Projektantem tej wybitnej karoserii był Malcolm Sayer. Charakteryzuje się ona lekkim i opływowym kształtem, z fenomenalnie długą maską i kabiną przesuniętą maksymalnie do tyłu samochodu. W lata 70. wkroczył z nowym silnikiem V12, który podkreślił jego potęgę i pokazał, jak dobrze wypełnić wyjątkowo długą komorę silnika. Na wyposażeniu standardowym jest tu wspomaganie kierownicy i wzmocnione, wentylowane hamulce. Nowe samochody były łatwo rozpoznawalne po większej atrapie chłodnicy, poszerzonych nadkolach, szerszych oponach, większym wybrzuszeniu maski, zmienionych zderzakach, czterech końcówkach wydechu i nowym emblemacie z tyłu, który głosił, że jest to V12. We wnętrzu zastosowane zostały nowe, wygodniejsze fotele i mniejsza kierownica. Wspaniałe wrażenia za kierownicą są tu gwarantowane, szczególnie w wersji z odkrytym dachem. Ten egzemplarz pochodzi z amerykańskiego rynku i wyposażony jest w pożądaną skrzynię manualną. Jest to jedna z 6119 wyprodukowanych sztuk z kierownicą po lewej stronie.
Czytaj dalej Jaguar E-Type V12 Roadster 1973 – 79800 EUR – Szwecja
Jaguar
Jaguar XJ-S V12 1986 – 154000 PLN – Bielsko-Biała
Klasyczny design Jaguara XJS i luksusowe wnętrze tworzą połączenie, które dla miłośników brytyjskiej motoryzacji jest zawsze aktualną zachętą. Ten egzemplarz dodatkowo kusi silnikiem V12, wraz z takimi atrakcjami jak 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu oraz wtrysk paliwa. Efektem jest potężna moc 295 KM i imponujący moment obrotowy 393 Nm. Ten statek potrafi płynąć niezwykle szybko i z pewnością zachwycić może swoim stanem zachowania – jego przebieg to zaledwie 9 tysięcy mil!
Czytaj dalej Jaguar XJ-S V12 1986 – 154000 PLN – Bielsko-Biała
Jaguar XJ6 XJ40 1988 – 45500 PLN – Wrocław
Jaguar XJ40 to debiutująca w 1986 roku nowa odsłona modelu XJ. Model zachował odwołania do klasycznych linii i świetne, 6-cylindrowe, rzędowe silniki, napędzające klasycznie tylną oś. To świat klasycznego, brytyjskiego luksusu, doprawiony nutą szalonych lat 80. Wystarczy zerknąć na jego cyfrowe zegary, a później na skórę i drewno, aż w końcu na felgi w kształcie pieprzniczek, by w mig zrozumieć, że auto ma charakter, tworzy specyficzną atmosferę i z pewnością może zauroczyć. Ten egzemplarz przez większość swojego życia był w rękach Polki mieszkającej w Kanadzie. Nie by użytkowany zbyt intensywnie, a jego przebieg dziś to tylko 82 tys. km.
Czytaj dalej Jaguar XJ6 XJ40 1988 – 45500 PLN – Wrocław
Jaguar XJ12 L Series II 1977 – 97000 PLN – Poznań
Jaguar XJ12 to kunszt klasycznej, brytyjskiej motoryzacji w najwyższej formie. Powstał na deskach kreślarskich i gdy patrzymy dziś na jego linię oraz potęgę silnika, możemy być tylko pełni podziwu dla zmysłu ówczesnych inżynierów. Jeszcze większe wrażenie niż parametry techniczne robi sposób, w jaki jeździ. Cicho, spokojnie, dostojnie. To też niezwykle zwinna limuzyna, komfortowa, zdecydowanie szybsza, niż spodziewałbyś się patrząc na jej wiek. Ma styl i klasę, i jest absolutnie ponadczasowa. Co, ciekawe, zestawiając ze swoim następcą, modelem XJ40, tu odnajdziemy w kabinie zdecydowanie więcej miejsca, za co z pewnością odpowiada fakt, że jest to wersja z wydłużonym rozstawem osi (XJ12 L). Ten egzemplarz jest w naszej kolekcji od 2021 roku. Ma piękne kolory, świetnie zachowany stan, jak i też drobne mankamenty, co nie powinno dziwić, zważywszy, że ma już 47 lat.
Czytaj dalej Jaguar XJ12 L Series II 1977 – 97000 PLN – Poznań
Jaguar XK150 Drop Head Coupe DHC 1960 – 85700 EUR – Szwecja
Debiutujący w 1948 roku Jaguar XK120 miał piękne, sportowe linie, ale również pierwszy na świecie dwuwałkowy, sześciocylindrowy silnik. Stał się ikoną, a jego następcy z lat 1954–1957 (XK140) oraz 1957-1961 (XK150) kontynuowali stworzoną przez Sir Williama Lyons’a wspaniałą linię nadwozia z coraz mocniejszymi jednostkami napędowymi. Jaguar XK150 Drop Head Coupé (DHC) to roadster z lat 1957-1960, zbudowany w liczbie 2671 sztuk, a prezentowany egzemplarz jest jednym z 2009, które otrzymały kierownicę fabrycznie po lewej stronie. Auto ma piękną, zgodną z fabryczną konfigurację kolorystyczną, jest w doskonałym stanie i czeka na Was w Szwecji.
Czytaj dalej Jaguar XK150 Drop Head Coupe DHC 1960 – 85700 EUR – Szwecja
Jaguar XK8 1999 – 65000 PLN – Warszawa
Jaguar XK8 należy do kategorii nazywanej „modern classic” i dla entuzjastów Jaguara był mile widzianym powrotem do zmysłowych linii, które definiowały Jaguara przez dziesięciolecia. Puryści musieli jednak zaakceptować coś nowego – w przeciwieństwie do swoich poprzedników z sześcioma cylindrami w rzędzie albo silnikami V12, XK8 zerwał z tradycją dzięki 284-konnemu, całkowicie aluminiowemu, 32-zaworowemu silnikowi V8, czyli konfiguracji, której Jaguar nigdy nie miał w ofercie. W ciągu 10 lat wyprodukowano 90 tys. sztuk modeli XK8 i XKR, przy czym coupe powstało w liczbie około 30 tysięcy egzemplarzy. Klasyczny styl tego auta w połączeniu z nowoczesnością daje bardzo dobre odczucia z jazdy, jednak nie jest to auto typowo sportowe. Jeżeli szukasz długodystansowego cruisera, polecamy rozważyć XK8.
Czytaj dalej Jaguar XK8 1999 – 65000 PLN – Warszawa
Jaguar E-type Roadster 4.2 S1 1967 – 123800 EUR – Szwecja
Jaguar to bez wątpienia jedna z najbardziej zasłużonych marek w historii motoryzacji. Poczynając od 1933 roku, nierozłącznie związana ze światem luksusu i wyścigów, w latach 50. i 60. XX wieku osiągnęła absolutny szczyt, zwyciężając trzykrotnie w Le Mans, a na drogi wyprowadzając model E-Type. To było ucieleśnienie marzeń większości społeczeństwa. Zmysłowa sylwetka, ogromnie długa przednia maska, wspaniały silnik i osiągi. Prawdziwa ikona stylu i elegancji, zupełnie odmienna od tego, co zapowiedziała marka Jaguar na najbliższe lata. Egzemplarz ze szwedzkiego salonu Auto Classica to roadster, który przykuwa uwagę żółtym kolorem o fabrycznej nazwie Pale Primerose. Pochodzi z najbardziej poszukiwanej, pierwszej serii produkcyjnej, wyróżniającej się kierunkowskazami i tylnymi lampami umieszczonymi nad zderzakami i mniejszym wlotem powietrza. Jest to już model z powiększonym silnikiem do pojemności 4,2 l. Jak większość produkcji, jako nowy sprzedany był w USA, ale po latach powrócił do Europy i zostać tu gruntownie odrestaurowany.
Czytaj dalej Jaguar E-type Roadster 4.2 S1 1967 – 123800 EUR – Szwecja
Jaguar XJS-C 1987 – 146000 PLN – Warszawa
Powiedzieć, że ma swój klimat i styl, to mało. To samochód, który wytwarza wokół siebie atmosferę. Następca legendarnego E-Type’a jest fenomenalnie komfortowy i leniwy w obyciu. Za jego kierownicą wręcz leżysz i po prostu odpoczywasz. Gdyby ówczesna S klasa miała wersję cabrio, jeździłaby zapewne tak. Jaguar XJS-C piękna sylwetka z niemal niekończącą się maską i fantastycznym 5,3-litrowym silnikiem V12 pod maską. Jego wyjątkowy kolor ecru znakomicie komponuje się ze skórzanym wnętrze w kolorze wiśniowym i kremowy dachem typu targa, który pozwala odkryć nadwozie i czerpać przyjemność z jazdy w kontakcie z naturą.
Czytaj dalej Jaguar XJS-C 1987 – 146000 PLN – Warszawa
Jaguar XJR X308 2002 – 79999 PLN – Słupsk
Klasyczna sylwetka, klasyczny układ jezdny, klasyczne zawieszenie, a do tego mocarny silnik V8 wzmocniony kompresorem. Jaguar XJR to limuzyna w absolutnie niepowtarzalnym stylu. Jego sylwetka jest ponadczasowa i pięknie się starzeje. Ilość miejsca dla pasażerów tylnego rzędu warto pominąć milczeniem, ale za to zabawa, którą ma za kierownicą kierowca zadbanego egzemplarza jest absolutnie fantastyczna. Około 370 KM, 525 Nm, i nie bez powodu Jeremy Clarkson swego czasu stwierdził, że w prawdziwym świecie jest to samochód szybszy od Ferrari F355. To prawdziwy muscle car w smokingu.
Czytaj dalej Jaguar XJR X308 2002 – 79999 PLN – Słupsk
Jaguar XKSS 1957 – UK
Podobnie jak Bentley zbudował swoją reputację w wyścigach Le Mans w latach 20., Jaguar zrobił to samo, tylko pokolenie później. Marka z siedzibą w Coventry osiągnęła to zdobywając pięć zwycięstw w ciągu siedmiu lat, między 1951 a 1957 rokiem. Sukcesy w latach 1951 i 1953 zostały osiągnięte dzięki XK120C i C-Type, ale to hat trick zwycięstw między 1955 a 1957 rokiem, zapewniony przez jego przełomowego następcę, D-Type, zapewnił Jaguarowi status legendy Le Mans. Genialny inżynier Malcolm Sayer odegrał kluczową rolę w projektowaniu obu samochodów, jednak pod względem technicznym miały one ze sobą zaskakująco niewiele wspólnego. Oba korzystały z tego samego podstawowego silnika Jaguar XK o pojemności 3,4 litra — dostępnego w wersji 3,8 litra od 1957 roku — ale jednostka D-Type była wyposażona w suchą miskę olejową. Co ważniejsze, podczas gdy C-Type wykorzystywał tradycyjne rurowe podwozie pokryte aluminiowym nadwoziem, D-Type miał misterną nitowaną aluminiową środkową sekcję monokoku, do której przymocowano przednie i tylne rurowe ramy pomocnicze silnika i tylnej osi. Sayer jako były inżynier Bristol Aeroplane Company, znajomość konstrukcji kadłubowych miał w małym palcu. Inne inspirowane lotnictwem cechy D-Type obejmowały najnowocześniejsze hamulce tarczowe Dunlop i zbiornik paliwa z gumy. Co najważniejsze, samochód skorzystał również z rozległych testów w tunelu aerodynamicznym. Był to czynnik, który miał kluczowe znaczenie dla jego doskonałej wydajności. Ogłoszenie limitu pojemności do 3 litrów w zawodach World Sportscar Championship od 1958 roku skłoniło Jaguara do oficjalnego wycofania się z wyścigów w październiku 1956 i zauważalnie skróciło żywotność D-Type’a. W obliczu puli samochodów, które wkrótce miały stać się przestarzałe, Jaguar podjął decyzję o przekształceniu 18 podwozi na dwufunkcyjne drogowo-wyścigowe specyfikacje XKSS – kompletne, z pełną wysokością przedniej szyby i drzwiami po stronie pasażera. Możliwość startu w zawodach Sports Car Club of America zapewniła, że najprawddopodobniej 14 egzemplarzy zostało wyeksportowanych do Ameryki Północnej, jeden sprzedano do Hongkongu, a jeden pozostał w Wielkiej Brytanii. Dwa podwozia — XKD 533 i XKD 540 — zachowały numery wyścigowego XKD i zostały wyprodukowane zgodnie z pełną specyfikacją XKSS przez fabrykę Jaguara w 1958 roku. Teraz drugie z tych dwóch podwozi, RM Sotheby’s z przyjemnością oferuje na aukcji.
Czytaj dalej Jaguar XKSS 1957 – UK