Archiwum kategorii: Ciągniki rolnicze

Lanz Bulldog D7506 1941 – 260000 PLN – Tarnowo Podgórne

Lanz Bulldog D7506 to ciągnik rolniczy z serii D75, oferowanej w latach 1935 – 1952. Napędza go silnik średnioprężny (znany też jako silnik o zapłonie żarowym) — spalinowy, w którym zapłon paliwa następuje w nagrzanej, niechłodzonej gruszce żarowej. Można go zasilać niemal każdym dostępnym paliwem – benzynami lekkimi, spirytusem, naftą, benzynami ciężkimi, olejem napędowym lub parafiną. Sam rozruch może tu stanowić niezły pokaz, bo wymaga wstępnego podgrzania gruszki żarowej, np. lampą lutowniczą. W nazwie ciągnika zakodowana jest liczba przełożeń, czyli 6 biegów. Lanz Bulldog D7506 waży ponad 2 tony, jego silnik ma tylko jeden cylinder i jest na tyle niskoobrotowy, że z powodzeniem można usłyszeć każdy wybuch mieszanki. Jest to protoplasta naszego Ursusa, którego produkcja ruszyła dopiero w 1947 roku.
Czytaj dalej Lanz Bulldog D7506 1941 – 260000 PLN – Tarnowo Podgórne

Ursus C-330 1977 – SPRZEDANY

Ursus C-330 to najczęściej spotykany ciągnik rolniczy w czasach PRL. Produkowany od 1967 roku, stał się prawdziwym symbolem mechanizacji naszego rolnictwa. Nazywany „trzydziestką”, do dziś cieszy się niesłabnącym sentymentem. Był konstrukcją udaną i w czasach swojej młodości nie ustępującą konstrukcjom zachodnim. Jak wykazały ówczesne badania eksploatacyjne i porównawcze prowadzone przez Instytut Mechanizacji Rolnictwa, lekki ciągnik Ursus był konkurencją dla ciągników czechosłowackich, niemieckich i angielskich. Produkowano je aż do 1993 roku (od 1986 roku w zmodernizowanej wersji C-330M, z której ten egzemplarz otrzymał naklejkę z oznaczeniem modelu). Łącznie zbudowano ponad 330 tysięcy sztuk ciągników C-330/335/330M, z których ogromna rzesza wciąż jest w użytkowaniu… rzadko który jednak prezentuje się tak, jak ten egzemplarz. Nigdy nie był mocno używany. Miał jednego właściciela, który uprawiał nim tylko 0,8 hektara ziemi.
Czytaj dalej Ursus C-330 1977 – SPRZEDANY

Porsche Junior 108 1959 – SPRZEDANE

W latach 30-tych dr Ferdinand Porsche rozpoczął prace nie tylko nad „samochodem dla ludu”, lecz również nad „traktorem dla ludu” i oba projekty przekształciły się w historyczne produkty, ciesząc wielu miłośników nawet po kilkudziesięciu latach. Pierwszy unikalny projekt Porsche-Diesel ukazał się w 1934 roku i zawierała hydrauliczne sprzęgło, co było wyróżnikiem tych ciągników aż do końca produkcji w 1963 roku. Kolejnym rozwiązaniem, które łączyło jego produkty, był wysokoprężny silnik chłodzony powietrzem, budowany w wersjach 1-, 2-, 3- i 4-cylindrowych. Porsche Junior 108 pochodziło z najmniejszej linii, uruchomionej w 1956 roku. Zasilany jest jednocylindrowym silnikiem Diesla o pojemności 822 cm³ i mocy 14 KM. Dziś tak niewielki traktorek może być uzupełnieniem kolekcji, i tu mówimy nie tylko o kolekcji ciągników rolniczych, ale i kolekcji samochodów sportowych Porsche. Jedyne, czego tu potrzeba, to odpowiedniej fantazji kupującego.
Czytaj dalej Porsche Junior 108 1959 – SPRZEDANE

Volvo BM 425 Terrier 1959 – 10800 PLN – Rawa Mazowiecka

Szwedzka firma Bolinder-Munktell, producent ciągników i maszyn, powstała w 1932 roku w wyniku fuzji spółek Bolinder i Munktell, a w 1950 roku została kupiona przez Volvo. Bolinder-Munktell T lub też Volvo BM 425 Terrier był całkowicie nowo zaprojektowanym ciągnikiem, produkowanym w latach 1956-1962, zbudowanym w około 12000 egzemplarzach. Ciągnik ten posiadał czterocylindrowy silnik benzynowy Volvo o maksymalnej mocy blisko 30 koni mechanicznych. Wyposażony w skrzynię z początkowo czterema biegami do przodu i jednym wstecznym, otrzymał blokadę mechanizmu różnicowego. Ze względu na typowo użytkowy charakter ciągników i niewielką liczbę zachowanych egzemplarzy, okaz sprawny, ale pokryty piękną patyną, może być cennym elementem kolekcji.
Czytaj dalej Volvo BM 425 Terrier 1959 – 10800 PLN – Rawa Mazowiecka

Lanz Bulldog Volldiesel – SPRZEDANY

Lanz Bulldog to ciągnik rolniczy produkowany przez Heinrich Lanz AG w Mannheim, w Niemczech. Produkcja rozpoczęła się w 1921 roku i trwała wraz z modyfikacjami do 1960 roku. Lanz Bulldog był jednym z najbardziej popularnych ciągników niemieckich, został wyprodukowany w ilości ponad 220000 egzemplarzy. Nazwa „Bulldog” jest powszechnie używana w Niemczech (a zwłaszcza w Bawarii) jako synonim ciągników rolniczych. Prezentowany ciągnik to Lanz Bulldog Volldiesel, czyli model wyposażony w pełny silnik wysokoprężny. Dzięki wyposażeniu w świecę żarową jego rozruch jest ułatwiony. Produkcja tych ciągników trwała w latach 1955-60, lecz w 1958 roku zniknął już z nazwy człon „Bulldog”, który odnajdziemy jeszcze na tym egzemplarzu.
Czytaj dalej Lanz Bulldog Volldiesel – SPRZEDANY

Porsche Standard J 1962 – SPRZEDANY

Po romansie z markami Austro-Daimler, Mercedes-Benz i Steyr, dr Ferdinand Porsche 25 kwietnia 1931 roku założył w Stuttgarcie własne doradztwo w zakresie projektowania. Najbardziej znanym produktem Porsche lat trzydziestych dwudziestego wieku stał się oczywiście Volkswagen Garbus, jednak firma działał także na innych polach, i to dosłownie. Już przed II wojną światową powstało klika prototypów silników benzynowych do traktorów, lecz dr Porsche przerzucił się szybko na jednostki wysokoprężne. Rozwinął serię jedno, dwu, trzy i czterocylindrowych jednostek chłodzonych powietrzem o mocy wyjściowej od 14 do 55 KM. Cechą charakterystyczną systemu napędowego Porsche było sprzęgło hydrauliczne pomiędzy silnikiem a przekładnią, co umożliwiło gładką zmianę biegów, redukując zużycie elementów transmisyjnych. Po wojnie Porsche nie mógł sam produkować ciągników, lecz udzielił licencji firmom Allgaier GmbH w Niemczech i Hofherr Schrantz w Austrii. W 1954 roku firma Mannesmann AG zintensyfikowała proces produkcji traktorów, zdobywając prawa do silnika Porsche i projektu ciągnika Allgaier, tworząc Porsche-Diesel Motorenbau GmbH. Oferowany na aukcji egzemplarz jest w pełni odrestaurowanym ciągnikiem Porsche Standard J, wyprodukowanym w 1962 roku. Obecny właściciel ciągnika nabył go w Niemczech w 1988 roku i importował go do Anglii. Ten rzadki, powojenny, niemiecki ciągnik doskonale nadaje się do pracy w małym ogrodzie lub gospodarstwa, jednak podejrzewamy, że bardziej prawdopodobne jest, że znajdzie miejsce jako element ciekawej kolekcji. W pełni odrestaurowany, sprawny, z pełną historią, dokumentacją i osprzętem, sprzedany został za 15525 funtów, a więc ponad 72 tysiące złotych, odrobinę powyżej estymacji.
Czytaj dalej Porsche Standard J 1962 – SPRZEDANY