Firma NSU narodziła się w XIX wieku, rozpoczynając od produkcji maszyn dziewiarskich, a później rowerów. Nazwa NSU zrodziła się w 1880 od miejscowości, do której przeniesiono zakłady – Neckarslum. Motocykle pojawiły się w ofercie od 1904 roku, a później przyszła pora również na samochody. Zblokowane, turystyczne modele NSU 500 / 600 nazywane były w kręgach fachowych „Traktorami z Neckarsulm“. Nie było to określenie negatywne, a oddawało cechy charakterystyczne modeli: niezawodność, solidność i przydatność do użytkowania w różnych służbach. Modele TS wykorzystywane były powszechnie przez warsztaty, rzemiosło i służby, jako typowy niemiecki motocykl z wózkiem bocznym. Pierwszym modelem serii 500 / 600 był 501T z 1927 roku, którego pod koniec 1929 roku zastąpił model 501 TS. Oznaczenie TS odczytywano jako: T = Touren (turystyczny) oraz S = Satteltank (naramowy zbiornik). Posiadał on w pewnym stopniu zunifikowane z poprzednikiem: ramę, błotniki i jednostkę napędową. Zasadniczą różnicą był zbiornik paliwa z zamontowanym w nim prędkościomierzem. Model 501 TS ze zmianami nazywanymi obecnie „face liftingiem” produkowany był do roku 1936, już w roku 1930 wprowadzono do produkcji mocniejszy model 601 TS. Produkowany do 1939 roku model 601 TS powstał w ilości 6952 egzemplarzy. Wykorzystywany był głównie w zaprzęgu z wózkiem bocznym przez różnorakie służby Rzeszy Niemieckiej, m.in Reichspost, policję, czy Wehrmacht. Pewna liczba motocykli wyeksportowana została do Turcji na zamówienie Ministerstwa Wojny w Ankarze, a ten prezentowany jest jednym z nich. Po sprowadzeniu został gruntownie odrestaurowany i dziś z pewnością zachwyca swoim stanem.
Czytaj dalej NSU 601 TS 1938 – 60000 PLN – Warszawa
NSU
NSU ro80 2 Porte + 2 Pininfarina 1971 – SPRZEDANE
NSU ro80 2 Porte + 2 Pininfarina to samochód pokazowy zbudowany na bazie produkcyjnego NSU ro80 z silnikiem Wankla. Oparty na oryginalnej konstrukcji fabrycznego sedana, ze wzmocnionymi progami, by pomieścić nowe nadwozie. Jak sugeruje nazwa, jego wnętrze zostało zaprojektowane tak, by pomieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. NSU posiada tylne drzwi, które otwierają się „pod wiatr”. Fascynujący projekt 2 Porte + 2 kładł nacisk na aerodynamikę, z wentylacją przez duże wloty powietrza wzdłuż podstawy przedniej szyby oraz po bokach paneli dachowych i tylnych drzwi. Dużą część samego dachu można otworzyć w celu wentylacji, przesuwając panel do tyłu za tylną szybę, do wnęki na pokrywie bagażnika. Pół kabriolet, pół targa, a miejsce w bagażniku niezmienne. Równie innowacyjne co karoseria jest wnętrze Pininfariny. Charakteryzuje się deską rozdzielczą zaprojektowaną w taki sposób, aby wszystkie wskaźniki znajdowały się ergonomicznie przed kierowcą, posiada regulowane osłony chroniące przed światłem słonecznym oraz obszerne wyściółki zapewniające bezpieczeństwo pasażerów w razie kolizji. Egzemplarz wystawiony na aukcji to jeden z ostatnich samochodów zakupionych przez Rudiego Kleina do jego kolekcji. Niedługo potem, po zaledwie jednym lub dwóch pokazach na Zachodnim Wybrzeżu, jedyne w swoim rodzaju NSU zostało wypożyczone do muzeum w Niemczech. NSU pozostaje w dużej mierze w oryginalnym stanie i jest kuszącym nabytkiem dla entuzjastów niezwykłej inżynierii. Okaz wyceniony został na 60 – 80 tysięcy dolarów, a licytowany będzie bez ceny minimalnej w Los Angeles już 26 października.
Czytaj dalej NSU ro80 2 Porte + 2 Pininfarina 1971 – SPRZEDANE