Archiwum kategorii: Fiat

Fiat Dino Spider 1968 – 147000 EUR – Bielsko-Biała

Dziś Fiat kojarzony jest z miejskimi samochodzikami, choć jeszcze pół wieku temu marka była prawdziwą potęgą, wypełniającą każdą, nawet najbardziej luksusową niszę na rynku. Jeszcze w latach 60-tych Fiat miał w ofercie dwa samochody z genialnym silnikiem V6 stworzonym przez Alfredo Ferrari, służącym za podstawę do homologacji silnika Formuły 2. Również kształty tych samochodów były wyjątkowe. Auta tworzono z pięknymi karoseriami od Pininfariny (Fiat Dino Spider) lub Bertone (Fiat Dino Coupe). Fiat Dino Spider powstawał w wersji 2000 w latach 1966-69, (zbudowano 1163 sztuki) oraz w wersji 2400 (powstało 420 sztuk). Moc 160 KM, pięciobiegowa skrzynia i hamulce tarczowe przy wszystkich kołach czyniły z niego prawdziwie elegancki pocisk. Prezentowany egzemplarz pochodzi z pierwszej serii, jest po kompletnej odbudowie przeprowadzonej przez polską firmę BB OldTimer Garage.
Czytaj dalej Fiat Dino Spider 1968 – 147000 EUR – Bielsko-Biała

Fiat Coupe 20v Turbo 1998 – Warszawa

Fiat Coupe debiutował w 1994 roku, łącząc niezwykłe nadwozie projektu Chrisa Bangle’a z wnętrzem zaprojektowanym przez Pininfarinę. Według Bangle’a przednia część to hołd dla Forda GT40, podczas gdy korek wlewu paliwa to nawiązanie do Dodge’a Chargera z 1968 roku. Wielu sympatyków tego auta ochrzciło je mianem „Ferrari ze znaczkiem Fiata”, a w roku 1996 dostali ku temu nowe argumenty. Zmieniono wówczas paletę silników, a czterocylindrową, turbodoładowaną jednostkę Lamprediego zastąpiono pięciocylindrowcem o czterech zaworach na każdy cylinder. Moc maksymalna wzrosła ze 190 KM do 220 KM, lecz jeszcze bardziej zauważalna była różnica w prędkości maksymalnej. Zamiast do 225 km/h wóz rozpędzić mógł się do 250 km/h, co uczyniło samochód najszybszym Fiatem w historii marki, a rekord ten nie został zresztą pobity do dzisiaj. Wersja 20v Turbo otrzymała również mechaniczną szperę i wydajniejsze hamulce przedniej osi (czterotłoczkowe zaciski Brembo i tarcze o średnicy 305 mm). Ten egzemplarz przybył do Polski 11 lat temu z Japonii i ma dziś jedynie 105 tys. km przebiegu.
Czytaj dalej Fiat Coupe 20v Turbo 1998 – Warszawa

Fiat Ghia 1500 GT 1967 – 94000 EUR – Bielsko-Biała

Fiat Ghia 1500 GT to mały, sportowy samochód, stworzony przez słynną turyńską firmę karoseryjną na bazie mechaniki Fiata 1500. Był to model wypełniający pożądaną wówczas niszę – eleganckich coupe o unikalnym stylu i niepowtarzalnej stylizacji, zamkniętych w rozmiarach mniejszych niż propozycje firm Maserati czy Ferrari. Choć bazą był popularny Fiat, Ghia nie miała się czego wstydzić. Dzięki aerodynamice i niskiej masie własnej (ledwie 950 kg) samochód osiągał prędkość maksymalną 180 km/h. Tu najważniejszy był styl, klasa i finezja projektu. To nie było auto dla przeciętnego Kowalskiego – jego cena na poziomie 2,2 mln lirów umieściła go w jednej lidze razem z Porsche 356. Zbudowano tylko 846 egzemplarzy, a szacuje się, że do dziś przetrwała mniej niż setka. Co ciekawe, w renowacji tych ciekawych samochodów wyspecjalizowała się polska firma – BB OldTimer Garage.
Czytaj dalej Fiat Ghia 1500 GT 1967 – 94000 EUR – Bielsko-Biała

Fiat 8V Berlinetta 1953 – SPRZEDANY

Podczas Salonu Samochodowego, który odbył się w 1952 roku w Genewie, Fiat wywołał niemałe poruszenie pokazując model 8V. Fiat w tamtym czasie znany głównie z z produkcji samochodów masowych, takich jak maleńkie, popularne Topolino, pozytywnie zaskoczył publikę. Oszałamiające wizualnie sportowe auto z potężnym silnikiem Magazyn Road & Track obwołał „największą niespodzianką roku”. Koncepcja Fiata 8V zrodziła się w głowie głównego inżyniera firmy, Dante Giacosa, który zasugerował, aby marka z Turynu wyprodukowała limitowany samochód sportowy. Pierwsze 34 egzemplarze 8V, znane jako „Seria I”, miały nadwozie wyprodukowane we własnym zakresie przez dział Carrozzerie Speciali Fiata i zaprojektowane przez szefa Fiata Ufficio Tecnico Carrozzeria, Luigiego Rapi. Późniejsze egzemplarze, począwszy od numeru #000035, były planowane jako „Seria II”, a zostały ostatecznie sprzedane jako podwozia na kołach i zabudowane przez znanych producentów, takich jak Ghia, Vignale i Zagato.
Zaawansowany silnik Tipo 104 był dwulitrową jednostką połączoną z czterobiegową manualną skrzynią. Samochód posiadał niezależne zawieszenie i hamulce bębnowe na wszystkich kołach. Przez dwa lata w obu seriach powstało tylko 114 egzemplarzy. Prezentowany numer 000011 to przedstawiciel pierwszej serii. Opuścił fabrykę 24 kwietnia 1953 roku, wykończony w kolorze Grigio Rosato z czerwono-szarymi siedzeniami i beżowymi dywanami. Pomimo, że trafił do Mediolanu, nie był zarejestrowany we Włoszech i został wyeksportowany do kolejnego właściciela w Szwajcarii. W wyścigu Grand Prix Suisse de la Montagne w 1956 roku Ollon-Villars Course Internationale de Côte jego właściciel zajął drugie miejsce w kategorii 1,6 – 2 l. Co ciekawe, pozostawał w jego posiadaniu aż do 2008 roku, kiedy auto wróciło do Włoch. Kompletna renowacja karoserii rozpoczęła się w listopadzie 2011 roku i trwała do 2014. Silnik został odbudowany, a na siedzeniach pojawiła się oryginalna czerwona skóra. W 2014 roku Fiat po raz pierwszy pojawił się publicznie podczas Concourso d’Eleganza Villa d’Este nad jeziorem Como, a w 2017 roku zdobył „Coupes of Class” podczas Masterpieces Concours w Schloss Dyck, w Niemczech. Ta oszałamiająca berlinetta, sprzedana została za 1,355 miliona franków szwajcarskich, czyli około 5,7 miliona złotych.

Czytaj dalej Fiat 8V Berlinetta 1953 – SPRZEDANY

Polski Fiat 126p 1991 – 8500 PLN – Łęczna

Polski Fiat 126p to dla wielu wciąż wspomnienie pierwszych motoryzacyjnych doświadczeń. Samochód prosty w obsłudze i parkowaniu, niewielki rozmiarami lecz trudny do pominięcia we wspomnieniach z lat 80-tych czy 90-tych. Ten to typ FL ze środkowego okresu produkcji, ten swego czasu najbardziej użyteczny – z jednej strony już z alternatorem, dużym licznikiem i rozrusznikiem uruchamianym elektrycznie, a z drugiej strony z lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym niż w późniejszym EL-u. Auto garażowane, użytkowane tylko okazjonalnie i w dobrym stanie zachowania kusi, by dołączyć je do kolekcji.
Czytaj dalej Polski Fiat 126p 1991 – 8500 PLN – Łęczna

Fiat 131 Mirafiori 1981 – 79000 PLN – Stary Dzierzgoń

Fiat 131 Mirafiori to z jednej strony niezwykle udane auto rodzinne, a z drugiej legenda motorsportu. Oryginalne wersje Abarth z historią rajdową to samochody o wartości dochodzącej do miliona złotych i to one pociągnęły za sobą wzrost wersji Abarth, Racing, Mirafiori Sport, a następnie wszystkich, które z fabryki wyjechały wyposażone w dwudrzwiowe nadwozie. Te ostatnie najczęściej trafiały na rynki północnej Europy, skąd pochodzi prezentowany egzemplarz. Oznaczenie Mirafiori CL wskazuje na drugą serię produkcyjną i drugi poziom wyposażenia, z nowo opracowanym wnętrzem, pięciostopniową skrzynią i mocniejszym z dwóch początkowo stosowanych silników w dwudrzwiowej wersji, czyli jednostką 1,6 o mocy 75 KM. Wygląda świetnie i dzięki sportowej stylizacji (felgi, naklejki, dodatkowe światła) kojarzy się rajdowo, i choć mógłby mieć mocniejszy silnik… i tak jest wspaniały!
Czytaj dalej Fiat 131 Mirafiori 1981 – 79000 PLN – Stary Dzierzgoń

Polski Fiat 126p FL 1994 – SPRZEDANY

Polski Fiat 126p wychował dwa pokolenia kierowców. Jest niemożliwy do pominięcia we wspomnieniach z lat 70-tych, 80-tych czy 90-tych. Prezentowany egzemplarz to typ FL, czyli po „face liftingu”, który miał miejsce na koniec 1985 roku. Miał nowe zderzaki, ale też alternator, duży licznik i rozrusznik uruchamianym elektrycznie, a dodatkowo lepsze zabezpieczenie antykorozyjne niż w późniejszych EL-ach. Ten egzemplarz jest w oryginalnym, świetnie zachowanym stanie, ma przebieg zaledwie 23 tys. km, ale jest też sprawny i gotowy do podróży. To prosty samochód, ale też zarazem wspaniałe narzędzie do przywoływania wspomnień.
Czytaj dalej Polski Fiat 126p FL 1994 – SPRZEDANY

Fiat 126 1975 – 24000 PLN – Warszawa

Fiat 126 został zaprezentowany na Turin Motor Show w 1972 roku z zadaniem zastąpienia modelu 500. Choć powtarzał jego mechaniczny schemat, oferował zupełnie nową stylistykę, znacznie powiększone nadwozie, więcej miejsca w kabinie i wyższy poziom bezpieczeństwa. Wśród technicznych nowości przeniesiono zbiornik paliwa pod tylną kanapę, zastosowano zsynchronizowaną skrzynię biegów (poza jedynką) i układ kierowniczy typu zębatkowego. Silnik – chłodzony powietrzem, dwucylindrowy – pozostał ten sam. Podobnie jak w modelu 500R, pojemność skokowa wynosiła 594 cm³, a moc 23 KM. Ten egzemplarz ma świetne zielone wnętrze i przezroczyste kierunkowskazy, jak na włoski pierwowzór przystało.
Czytaj dalej Fiat 126 1975 – 24000 PLN – Warszawa

Fiat Panda 100HP 2007 – SPRZEDANY

Panda 100HP to kultowy pojazd, mini sleeper od Fiata, który zawsze zwracał uwagę na ulicach, a obecnie jest już chętnie podziwiany na zlotach włoszczyzny. Pandę 100 HP napędza 16-zaworowy, 1,4-litrowy silnik znany z Grande Punto, zestawiony z krótką, sześciostopniową skrzynią biegów. Sportowe 100 HP było brakującym ogniwem, które znakomicie uzupełniło gamę Pandy. Kilka detali zdradza jej sportowy charakter, ale na pierwszy rzut oka, tylko znaczek na tylnej klapie mówi o potencjale samochodu. Dlaczego potencjale? Bo znamy i podziwiamy takich, którzy do dziś przygotowaną do sportu Pandą pocinają po torze „Poznań” w wyścigach długodystansowych 😉 Jednym słowem 100HP to ciekawy kąsek, który być może za jakiś czas nabierze tak kultowego charakteru, jest stara Panda 4×4.
Czytaj dalej Fiat Panda 100HP 2007 – SPRZEDANY

Fiat 126elx Maluch 1997 – SPRZEDANY

Maluch pod koniec swojej produkcji stał się samochodem nieco lepiej wyciszonym, nieco bardziej komfortowym i dzięki zmienionym wytłoczkom karoserii – bardziej smukłym. Po latach na jego sylwetkę patrzy się życzliwie, a już każdy odnaleziony egzemplarz zachowany w stanie oryginalnym budzi szczególnie szeroki uśmiech na twarzy. Ten ma piękny, pomarańczowy kolor, jedynie 17 tys. km przebiegu i pochodzi od pierwszego właściciela. Stan zachowania jest fantastyczny, zdjęcia można oglądać wręcz z przyjemnością. Co ważne podkreślenia, jest to stan oryginalny, a nie efekt prac renowacyjnych.
Czytaj dalej Fiat 126elx Maluch 1997 – SPRZEDANY