Fiat Cinquecento Sporting nie był specjalnie szybki. Jego silnik 1,1 l rozwijał 54 KM, a najwolniejszym samochodem został wybrany podobno w ponad 100 testach. Jego silnik 1100 to dokładnie ten sam, który napędzał Pandę dziadka, a pierwsza setka w 13,8 s w samochodzie sportowym brzmiała jak żart. To, co było równie istotne, to jego niska masa (zaledwie 735 kg!) i rozmiary (jest o 4 centymetry węższy od Smarta), co doskonale przydawało się nie tylko w mieście, ale i na rajdowych odcinkach, albo i w torowej rywalizacji. Dla niego nawet wąska droga jest jak dwupasmowa autostrada. Odpowiednie puchary działały zarówno we Włoszech, jak i w Polsce, a wśród najbardziej znanych kierowców zdobywających pierwsze szlify w takim samochodzie był Gigi Galli. Pomimo nikczemnych osiągów, Sporting zawsze miał imponującą liczbę fanów. W kolorze giallo ginestra wygląda jak mały, wściekły owad. Fotele ma kubełkowe, pasy bezpieczeństwa są czerwone, na wyposażeniu jest obrotomierz, a w opcjach szyberdach, elektryczne szyby i poduszka powietrzna. Sporting wydaje się być dokładnym przeciwieństwem tego, co rynek dziś uważa za „fajne”: obiektywnie jest powolny, technologicznie to epoka kamienia łupanego, a jednak. Jeżeli Ci się podoba, nie jesteś jedyny.
Czytaj dalej Fiat Cinquecento Sporting 1998 – SPRZEDANY
Fiat
Polski Fiat 125p 1972 – SPRZEDANY
Polski Fiat 125p w pierwotnej formie, z wąskimi tylnymi światłami, chromowaną atrapą, wąskimi kierunkowskazami i klamkami skalpelami ma mnóstwo klasycznego uroku. Dla wielu to najwspanialsze auto, jakie opuszczało bramy polskich fabryk, a fakt produkcji opartej na włoskiej licencji zdecydowanie jest tu zaletą, a nie wadą. Dziś problemem jedynie i największym wyzwaniem jest znalezienie egzemplarza w odpowiednim stanie, z detalami w pełni zgodnymi z rocznikiem, w pięknym stanie wizualnym i z właściwie ogarniętą mechaniką. Właściciel tego w poszukiwaniu ideału dotarł do czeskiej stodoły. Pojazd ma wszystkie cechy zgodne z rocznikiem, warto zwrócić uwagę choćby na takie detale, jak białe lusterko wsteczne, podłokietnik w tylnej kanapie czy drewniana półka koło dźwigni zmiany biegów. Wzór tapicerki jest również oryginalny i charakterystyczny dla wersji eksportowych. Akcesoria, takie jak osłonka na kierownicę, bursztynowa gałka dźwigni zmiany biegów, apteczka czy doskonale wykonane pokrowce na tapicerkę, to świetne atrybuty, które jeszcze dodają mu uroku. Polskie, czarne tablice z jego lat produkcji z nitowanymi elementami – absolutny sztos, choć oczywiście tylko do zdjęć, nie do poruszania się po drogach. Takie elementy można kompletować latami. Baza, którą właściciel odnalazł była w świetnm stanie, choć nieeksploatowana przez laty wymagała wiele prac, by móc w pełni cieszyć oczy i służyć do tego, do czego w końcu każdy samochód został stworzony – czyli do jazdy. Jeżeli pragniecie jeździć i cieszyć się urokiem klasycznego pojazdu wyprodukowanego niegdyś w Polsce – to jest doskonały wybór. Sympatia innych użytkowników dróg oraz uśmiechy są gwarantowane.
Czytaj dalej Polski Fiat 125p 1972 – SPRZEDANY
Fiat 128 SL Sport Coupe 1972 – SPRZEDANY
Projekt X1/1 był pierwszym seryjnym samochodem z napędem na przednie koła marki FIAT. Został zaprojektowany przez Dantego Giacosę i uznany za samochód wszechstronny. Pierwsza seria Fiata 128 została wprowadzona na rynek w kwietniu 1969 roku. Prawdziwą innowacją w porównaniu do niemal wszystkich konkurentów z napędem na przednie koła, był zespół napędowy zamontowany poprzecznie. Model 128 charakteryzuje się także innymi innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, np. niezależnym zawieszeniem obu osi. Wnętrze skupia się bardziej na funkcjonalności niż na luksusie, z prostą i przyjazną deską rozdzielczą. Chociaż Sport Coupé wywodzi się z sedana, to projektanci Fiata przeprowadzili taki przewrót konstrukcyjny, że trudno jest znaleźć punkty styku projektów stylistyki obu samochodów. Wersje „S” i „SL”, w jakich samochód był dostępny, różnią się z zewnątrz, szczególnie rodzajem kół i odmiennym wyglądem osłony chłodnicy. Co więcej, „SL” czyli Sport Lusso, wyróżniał się czterema okrągłymi reflektorami, chromowanymi ramki wokół wszystkich okien, klamkami drzwi i korkiem wlewu paliwa również w chromie. Wnętrze „SL” jest bardziej wyrafinowane, z bardziej miękkimi i regulowanymi siedzeniami. W tej wersji oferowane były dwa silniki: 1116 cm³ o mocy 64 KM oraz 1290 cm³, uzyskany poprzez proste zwiększenie średnicy cylindra, który rozwija 75 KM. Egzemplarz Fiata 128 SL Sport Coupe 1300 z ogłoszenia został odrestaurowany od A do Z, a kolor jego nadwozia i wnętrza zgadza się z oryginałem.
Czytaj dalej Fiat 128 SL Sport Coupe 1972 – SPRZEDANY
Fiat 131 SuperMirafiori 1600 TC 1981 – SPRZEDANY
Fiat 131 jest jednym z tych samochodów, które w czasach PRLu okryte były największym kultem. Podczas, gdy Polacy marzyli o dwuwałkowych silnikach Lamprediego w Polonezach i Dużych Fiatach, tu były one w pakiecie w wersji SuperMirafiori. Moc, charakterystyczne brzmienie i piękna sylwetka. Do tego pięć biegów i elektryczne szyby. Było czego zazdrościć, bo takie samochody to był wówczas przywilej nielicznych. Zadbany i wolny od korozji egzemplarz wzbudzi zainteresowanie również dziś. Ten przyjechał do Polski z Włoch kilka lat temu i zachowuje wciąż nawet fabryczna folię na boczkach drzwi. Z pewnością niejeden szatniarz chętnie go popilnuje.
Czytaj dalej Fiat 131 SuperMirafiori 1600 TC 1981 – SPRZEDANY
Fiat Croma 2.5 V6 1994 – SPRZEDANY
Nazwa Croma pojawiła się po raz pierwszy u Fiata w latach 1985-96, oznaczając flagową limuzynę koncernu, opracowaną jako wspólny projekt marek Fiat, Lancia, Alfa Romeo i Saab. Karoserię Fiata Croma narysował Giorgietto Giugiaro z Italdesign. Pod maskę trafiało 16 różnych jednostek napędowych. Najciekawsze to 2 l turbo i jak w naszym egzemplarzu, 2.5 V6 od Alfa Romeo, czyli kultowe Busso. Samochód sprowadzony ze Szwajcarii, według słów właściciela – pasjonata modelu jest to jedna z zaledwie 30 sztuk z tym doskonałym silnikiem sprzedanych na rynku szwajcarskim. Auto jest absolutnie czarujące zarówno pod względem stylistyki, brzmienia silnika, jak i komfortu (wystarczy spojrzeć na fotele, gwarantują wszystko to, co obiecują swoim wyglądem). To ultra fajny i niezwykle rzadko spotykany na rynku sedan.
Czytaj dalej Fiat Croma 2.5 V6 1994 – SPRZEDANY
Fiat 128 3p 1977 – SPRZEDANY
Fiat o nazwie wewnętrznej X1/1 wprowadzony został na rynek w kwietniu 1969 roku. Początkowo oferowany obok starszego brata 1100, w końcu go zastąpił. Fiat 128 to pierwszy produkcyjny samochód marki z napędem na przednie koła, zaprojektowany przez Dantego Giacosę. Pionierskimi rozwiązaniem w nim była poprzecznie zamontowana jednostka napędowa, ze skrzynią biegów po lewej stronie silnika. Pozwoliło to na optymalne wykorzystanie przestrzeni w kabinie. Na przełomie lat 60. i 70. po sukcesie małych i średnich sedanów, Fiat nie miał czym zastąpić modelu 850 Coupe. Komercyjny powrót sportowego Coupé do gamy Fiata okazał się hitem. Pierwszego dnia Salonu Samochodowego w Turynie zebrano 2000 zamówień na 128 Coupe. Chociaż model wywodzi się z wersji sedan, to projektanci Fiata dokonali takiego przekształcenia jego karoserii, że trudno jest znaleźć punkty wspólne między tymi samochodami. W 1975 roku Fiat dokonał odważnych zmian, wprowadzając 128 3P. Samochód, promowany w broszurach producenta jako berlinetta, był w praktyce samochodem, który mógł służyć nawet jako rodzinny, dzięki bardziej użytecznemu bagażnikowi niż jego poprzednik, Fiat 128 Sport. Wszystko dzięki zastosowaniu szeroko otwieranej tylnej klapy, podobnej do tej ze 127. Wnętrza zostały ożywione przez zastosowanie na siedzeniach tkaniny w szkocką kratę. Dostępne były również trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Ten egzemplarz został gruntownie odrestaurowany, by mógł dawać równie wiele radości, jak w latach 70.
Czytaj dalej Fiat 128 3p 1977 – SPRZEDANY
Fiat Abarth 850 Scorpione 1961 – SPRZEDANY
Geniusz Carlo Abartha polegał na zdolności przekształcania samochodów o małej pojemności skokowej, sprzedawanych masowo, w naprawdę wyjątkowe kreacje. Były ona nie tylko charyzmatyczne, ale odnosiły także sukcesy sportowe. Talent inżyniera jest łatwo widoczny w Fiacie Abarth 850 Scorpione, mimo iż jego podwozie i mechanika pochodziły z Fiata 600. Prezentowany na aukcji 850 Scorpione jest jednym z mniej niż 200 wyprodukowanych egzemplarzy. Wcześniejsze lata swojego życia spędził w Stanach Zjednoczonych, by na początku lat 90. wrócić do macierzystych Włoch. Gdy trafił do The Piccolo Collection wymagał pełnej renowacji. Ze względu na delikatny charakter aluminiowej karoserii renowacja trwała kilka lat. Prace dokończył Stefano Volpi, były główny mechanik wyścigowy Bizzarrini. Właściciel do niedawna uczestniczył Abarthem w historycznych imprezach, takich jak: Grand Prix Bergamo, Coppa d’Oro delle Dolomiti i Mugello Classic. Dobrze znany wśród entuzjastów Abartha i coraz rzadziej spotykany model wyceniony na 40 – 50 tysięcy euro, wylicytowany został za 34,5 tysiąca euro.
Czytaj dalej Fiat Abarth 850 Scorpione 1961 – SPRZEDANY
Fiat 130 Coupe 1974 – SPRZEDANY
Fiat nigdy wcześniej i już nigdy później nie był tak luksusowy. Kosztował trzykrotnie więcej niż model 132, a jego wyjątkowość dostrzec dziś możemy w wielu aspektach. Zaprojektowany w renomowanym studio Pininfarina Fiat 130 Coupe to następca modelu Dino. Debiutował w 1971 roku, w dwa lata po wersji sedan, i był od niego stylistycznie o wiele odważniejszy, niezwykle awangardowy. To bodaj pierwszy samochód, w którego sylwetce możemy odnaleźć tyle linii prostych, co zresztą wyznaczyło stylistyczne trendy na całą dekadę. Pod maską – jak u poprzednika – doskonałe V6, o brzmieniu tak rasowym, że wydobywać może się jedynie z włoskiej duszy. Wnętrze – szczególnie w naszym egzemplarzu – niezwykle odważne, pomarańczowe, z doskonale miękkim welurem, niepowtarzalnym zapachem i drewnem, które zupełnie nie przypomina nadchodzącej już powoli ery cieniutkich fornirów. Technicznie – niezależne zawieszenie wszystkich kół, przy każdym hamulce tarczowe, trzystopniowa skrzynia automatyczna. Jego popularność zniszczył kryzys naftowy, co zresztą nie powinno dziwić, on nie tylko był drogi w zakupie, lecz naprawdę lubił wypić. Do jesieni 1977 roku powstało w sumie 4491 sztuk. Ta jest wyjątkowo pięknie zachowana.
Czytaj dalej Fiat 130 Coupe 1974 – SPRZEDANY
Polski Fiat 126p 1988 – SPRZEDANY
Klasyczny Polski Fiat 126p, skrupulatnie odbudowany, ubrany w doskonale dobrane dodatki, przykuwać uwagę może niemniej niż niemieckie, włoskie czy japońskie auta. Polska motoryzacja nigdy nie obfitowała w szeroki wybór dostępnych modeli, ale tu naprawdę nie ma się czego wstydzić. Właściciel tego „bąka” zjeździł nim pół Europy i z pewnością nie mógł narzekać na brak zainteresowania ani uznania. Wygląda świetnie, ale i jeździ zaskakująco dobrze, dzięki przemyślanej modyfikacji zawieszenia i hamulców. Fotele Inter Groclin to zawsze był poszukiwany dodatek, podobnie jak kierownica Monte Carlo, ale już zamontowanie elektrycznie składanego falt dachu niegdyś mogło pozostawać jedynie w sferze marzeń. To rzecz, której w naszym narodowym klasyku zawsze brakowało najbardziej, kiedy zestawimy go bezpośrednio z jego włoskim poprzednikiem, czyli Fiatem 500.
Czytaj dalej Polski Fiat 126p 1988 – SPRZEDANY
Polski Fiat 126p 1990 – SPRZEDANY
Jego przebieg to 13647 km i należałoby w tym przypadku powiedzieć „nie do wiary”. Nie do wiary, że on przejechał aż tyle! Stan zachowania tego „maluszka” to ewenement. Niejednokrotnie nawet egzemplarze nieeksploatowane, bez przebiegu, wyglądają dziś o wiele gorzej. Zachowana oryginalna powłoka lakiernicza, wszystkie detale, fabryczne opony to jedno, ale ilość fabrycznych naklejek i metek, które zachowały się na karoserii, na podwoziu, w komorze silnika i bagażniku jest niewiarygodna. Powiedzieć, że jego pierwszy właściciel musiał być ostrożny i pedantyczny to mało. To świadectwo tego, że tu nawet żadna podróż nie mogła się odbyć w złą pogodę, albo ktoś mocno nad nim popracował po włączeniu do kolekcji. Dziś wrażenie obcowania z takim samochodem jest takie, jakbyś odbierał nowy samochód w salonie. W 1990 roku. Nie do wiary.
Czytaj dalej Polski Fiat 126p 1990 – SPRZEDANY