Archiwum kategorii: Matra

Talbot Matra Murena 1983 – SPRZEDANA

Talbot Matra Murena ma lekkie nadwozie z kompozytu, tylny napęd, centralnie umieszczony silnik i niezwykle niską, opływową sylwetkę z ekstremalnie pochyloną przednią szybą. Jest niezwykle kompaktowa, a co jeszcze bardziej zaskakujące, dysponuje trzema indywidualnymi fotelami umieszczonymi w jednym rzędzie, jako bodaj jedyne auto sportowe w historii. Jej kształty to czyste lata 80-te, z szeregiem ostrych linii i chowanymi przednimi reflektorami. Wnętrze i tapicerka podążają za ówczesną modą. Matra jest francuska, i zdecydowanie ma styl. Widać, że projektowana była tak, żeby wyróżnić się wśród konkurencji i po czterech dekadach robi to równie skutecznie, jak za młodu. Nasz egzemplarz jest w mocno oryginalnym stanie. To znalezisko garażowe sprowadzone ze Szwajcarii, nieużytkowane przez dwie ostatnie dekady. Jest już po pierwszym serwisie, przygotowana do jazdy. Lakier jest oryginalny, ale ze spękaniami, przetarciami i odpryskami, dającymi jej charakter zbliżony do starej łodzi bądź szybowca. Jest świetna, bo jest autentyczna i jeździ wciąż zaskakująco żwawo.
Czytaj dalej Talbot Matra Murena 1983 – SPRZEDANA

Matra MS 670 1972 – SPRZEDANA

Le Mans, 10 czerwca 1972, godz. 16.00. Pogoda tego dnia była zmienna, ale jakby na cześć startu najsłynniejszego wyścigu świata, na torze świeciło słońce. Na trybunach tłumy były niespokojne, ponieważ po raz pierwszy od 1950 roku francuska marka miała wszelkie szanse na zwycięstwo. Wiedział o tym nawet prezydent Francji Georges Pompidou, fanatyk sportów motorowych, który obserwował start po przejechaniu pełnego okrążenia toru w swoim prezydenckim Citroenie SM Chapron. Świadoma ciężaru spoczywającego na jej barkach Matra przygotowała się do bitwy. Kierowcy, wspierani przez zespół ponad 120 osób, mieli zmierzyć się z takimi wspaniałościami, jak: Alfa Romeo 33 TT3, Lola T280 i Porsche 908. To był fantastyczny wyścig i fantastyczny sukces Matry, która ukończyła wyścig na pierwszej (Henri Pescarolo i Graham Hill) oraz drugiej (François Cevert i Howden Ganley) pozycji w klasyfikacji generalnej. Historia Matry zaczęła się osiem lat wcześniej, w 1964 roku, kiedy nowo powstała marka postawiła sobie niezwykle ambitne zadanie. „W F3 będziemy się uczyć, w F2 będziemy walczyć, a w F1 wygrywać”. I dokładnie tak się to potoczyło. Budowa pierwszego prototypu do wyścigów długodystansowych, Matry M 620, rozpoczęła się pod koniec 1965 roku, aby w Le Mans w 1966 roku zakończyć się klęską. Porzucono po tym estetyczne powiązania z modelem drogowym. Stworzono węższy i lżejszy samochód: MS 630, który zabłysnął w sezonie 1968. Wyposażony w 3-litrowy silnik V12, odegrał ważną rolę w promocji marki. Zdolny do wkręcania się do ponad 10 tysięcy obr./min, był za ciężki dla F1, ale okazał się bardzo wytrzymały i konkurencyjny w Le Mans. Kolejne lata to ewolucja, starty i ciężka praca. Od 1972 roku dodano testy przy użyciu tunelu aerodynamicznego. Rezultatem było kolejne arcydzieło: Matra MS 670. To dzieło sztuki pojawiło się w odpowiednim momencie. W 1972 roku zmiana przepisów wykluczyła ponad 5-litrowe Porsche 917 i Ford GT40, dając 3-litrowym prototypom Matra wszelkie szanse na sukces. MS 670 znakomicie sprostał wyzwaniu. Prezentowany egzemplarz wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1972 roku. Zmontowany w marcu 1972 roku, był jednocześnie pierwszym zbudowanym MS 670.
Czytaj dalej Matra MS 670 1972 – SPRZEDANA

Matra-Simca Bagheera 1977 – 45000 PLN – Wałbrzych

Dwudrzwiowe coupe dla małej rodziny? Tak, to jest to. Matra-Simca Bagheera oferuje absolutnie niecodzienny i nietypowy układ z trzema fotelami umieszczonymi w jednym rzędzie, co było jej wyróżnikiem i jednocześnie najbardziej charakterystycznym elementem. Poza tym posiada modną wówczas sylwetkę klina, chowane reflektory, silnik umieszczony centralnie i napęd na tylną oś oraz nadwozie zbudowane z kompozytów, umieszczone na stalowym szkielecie. Ten egzemplarz ma minimalny przebieg i choć wymaga odnowienia powłoki lakierniczej, może być znakomitą bazą do stworzenia prawdziwej perełki.
Czytaj dalej Matra-Simca Bagheera 1977 – 45000 PLN – Wałbrzych