Talbot Matra Murena ma lekkie nadwozie z kompozytu, tylny napęd, centralnie umieszczony silnik i niezwykle niską, opływową sylwetkę z ekstremalnie pochyloną przednią szybą. Jest niezwykle kompaktowa, a co jeszcze bardziej zaskakujące, dysponuje trzema indywidualnymi fotelami umieszczonymi w jednym rzędzie, jako bodaj jedyne auto sportowe w historii. Jej kształty to czyste lata 80-te, z szeregiem ostrych linii i chowanymi przednimi reflektorami. Wnętrze i tapicerka podążają za ówczesną modą. Matra jest francuska, i zdecydowanie ma styl. Widać, że projektowana była tak, żeby wyróżnić się wśród konkurencji i po czterech dekadach robi to równie skutecznie, jak za młodu. Nasz egzemplarz jest w mocno oryginalnym stanie. To znalezisko garażowe sprowadzone ze Szwajcarii, nieużytkowane przez dwie ostatnie dekady. Jest już po pierwszym serwisie, przygotowana do jazdy. Lakier jest oryginalny, ale ze spękaniami, przetarciami i odpryskami, dającymi jej charakter zbliżony do starej łodzi bądź szybowca. Jest świetna, bo jest autentyczna i jeździ wciąż zaskakująco żwawo.
Talbot Matra Murena
Rocznik: 1983
Przebieg: 111000 km
Pojemność: 2155 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 118 KM
Murena to następca modelu Matra-Simca Bagheera.
Również trzymiejscowa, z silnikiem umieszczonym centralnie i lekkim nadwoziem z kompozytu na bazie żywicy i włókna szklanego.
Powstała jako ewolucja poprzednika, z wyeliminowaniem jej najsłabszych punktów.
Była pierwszym samochodem na świecie z ogniowo cynkowanym monokokiem, co pozwoliło jej uniknąć problemów z korozją, jakie nękały Bagheerę.
Murena jest mocniejsza, wyposażona w pięciostopniową skrzynię biegów, bardziej aerodynamiczna i wykonana lepiej od poprzedniczki.
Mimo to, nie powtórzyła sukcesu rynkowego poprzedniczki.
Dlaczego?
Trafiła w trudny moment na rynku, kiedy klasyczne coupe ustępowały miejsca zdobywającym wówczas popularność hot hatchom.
Dodatkowym utrudnieniem były przekształcenia dotykające firmę (Talbot zastąpił Simkę kiedy stał się cześcią koncernu PSA, z czasem ustępując miejsca markom Peugeot i Citroen).
Po debiucie modelu, dziennikarze byli przekonani, że podwozie Mureny poradziłoby sobie z mocniejszymi silnikami, ale choć były na to zakusy, nigdy nie wcielono ich w życie.
W latach 1980-83 powstało 5640 egzemplarzy z silnikiem 1.6, 4560 z silnikiem 2.2 (jak ta prezentowana) oraz 480 w edycji 2.2 S.
Wersja S z tego samego silnika uzyskiwała 140 KM i co ciekawe, pakiet podnoszący moc był oferowany wówczas również jako zestaw części do samodzielnego montażu dla wersji 2.2, składający się m.in. z dwóch dwugardzielowych gaźników Solex 40. Jednostka 2.2 pochodzi z modelu Talbot Tagora i ma nadkwadratową architekturę, czyli skok tłoka jest mniejszy od średnicy, co sprawia, że silnik lubi pracę na wysokich obrotach. Zapewnia przyjemną dynamikę, co jest zasługą niskiej masy w okolicy 1000 kg.
Auto produkowano tylko przez 3 lata i nie doczekało się następcy. Przetrwała jedynie technologia formowania paneli nadwozia, używana do produkcji kolejnego samochodu budowanego w fabryce Matry, czyli Renault Espace i później Avantime.
Nasz Talbot Matra Murena sprowadzony został ze Szwajcarii.
Zachowana została kompletna dokumentacja – instrukcja, książka serwisowa (prowadzona regularnie do 1996 roku), książka badań spalin (do 2003 roku).
Zachowana ostatnia inspekcja z 2003 roku, od tego czasu auto nieeksploatowane.
Auto ma wciąż oryginalną powłokę lakierniczą.
Wnętrze zachowane w oryginale, z niepowtarzalnym układem trzech foteli w rzędzie.
Oparcie środkowego fotela składane, może służyc za podłokietnik.
Regulowany podnóżek dla pasażerów.
Samochód sprowadzony ze Szwajcarii w sierpniu 2022.
Odprawiony jako oldtimer.
Zachowany oryginalny szwajcarski dowód rejestracyjny.
Auto można zarejestrować w Polsce na białe albo żółte tablice rejestracyjne, wedle uznania.
Matra jest już po serwisie i po pracach detailingowych.
Zmieniony został olej, filtry. Usprawnione zostały hamulce, linki zamykania drzwi i maski, uruchomione mechanizmy opuszczania szyb i podnoszenia reflektorów. Nowa pompa podnoszenia lamp, nowe lusterko wewnętrzne, nowe amortyzatory tylnej klapy, komplet nowych dywaników.
Karoseria i wnętrze oraz komora silnika zostały gruntownie oczyszczone, na lakier został położony wosk Swissvax Opaque, dedykowany do matowych powierzchni.
Matra jest własnością prowadzącego stronę gieldaklasykow.pl.