Jako Giełda Klasyków bardzo lubimy jeździć samochodami z naszej stajni na ciekawe imprezy motoryzacyjne, zarówno o charakterze statycznym, jak i dynamicznym. Prawdę mówiąc jednak do tych dynamicznych jest nam znacznie bliżej, chociażby z powodu wieloletniego, czynnego zamiłowania do sportów motorowych. Dlatego w tym roku proponujemy Wam byście ruszyli swoje klasyki z garaży i wzięli udział w Rajdzie Tysiąca Liści, który organizowany jest po raz drugi w okolicach Krakowa.
Napędzeni sukcesem jesiennego Rajdu Tysiąca Liści, w którym wzięły udział 42 załogi i ponad 120 osób, organizatorzy planują edycję wiosenną, na którą właśnie trwają zapisy. Nie mogliśmy przegapić takiej okazji i kiedy tylko dowiedzieliśmy się o zapisach, postanowiliśmy wystartować. Tym razem nie tylko jako uczestnicy incognito, ale także oficjalni partnerzy rajdu.
Wybierając się na to wydarzenie musicie pamiętać, że to nie jest pojeżdżawka wokół komina. Organizowany 1 kwietnia w okolicach Krakowa rajd, jest rajem nawigacyjno-orientacyjnym, urozmaiconym próbami sprawnościowymi i jazdą na regularność. Uczestnicy poruszają się po trasie według książki drogowej lub mapy, rozwiązując po drodze liczne zadania związane z historią i geografią mijanych terenów. Będą także będą musieli odpowiedzieć na pytania związane z historią motoryzacji i rajdów samochodowych.
Organizatorzy przygotowali ponad 200-kilometrową trasę. Zgodnie z ich zapowiedzią, to nie jest przejazd w kolumnie z punktu A do B, konkurs elegancji, czy „jazda okrężna”. Zabytki będą jeździć po wąskich, ciasnych drogach, z ostrymi zakrętami i nawrotami, zjazdami i podjazdami. Będą szutry i być może również błoto. Będą betonowe płyty i być może również kamienie!
Jak to będzie wyglądać? Przebieg trasy dla uczestników pozostaje nieznany, tak samo jak dokładny punkt startu rajdu, o którym uczestnicy dowiedzą się 48 h przed terminem rozpoczęcia. Organizatorzy dodają także informację o próbach sprawnościowych na trasie: „Planujemy przeprowadzić dwa rodzaje prób sprawnościowych. Rozegramy je na obiektach zamkniętych dla ruchu samochodowego. Obiekty te nie tylko będą dla nas zarezerwowane na czas przeprowadzenia zawodów, lecz również normalnie są całkowicie niedostępne dla ruchu! Innymi słowy, jadąc w Rajd Tysiąca Liści/R1000L wjedziecie tam, gdzie normalnie nikt by Was nie wpuścił! Pierwszy rodzaj prób będzie polegał na przejechaniu wyznaczonej trasy w czasie jak najbardziej zbliżonym do zadanego czasu wzorcowego – będzie to tzw. próba regularności. Tu liczy się precyzja jazdy. Drugi rodzaj próby to typowa zręcznościówka na czas. Im szybciej, tym lepiej. W obydwu przypadkach jedziecie bez zapoznania!”.
Autorami takiej konwencji rajdu jest Rafał Chronowski, doświadczony pilot i członek Historic Team Poland, który wielokrotnie uczestniczył w Rallye Monte Carlo Historique oraz Szymon Rajwa – kierowca rajdowy oraz Mistrz Polski w Historycznych Rajdach na Regularność.
Trasa przebiegać będzie drogami Pogórza Wielikckiego, Beskidu Makowskiego i Wyspowego oraz doliny Raby, a więc malowniczość terenu będzie niezwykłym sprzymierzeńcem. Co więcej na trasie znajdą się odcinki rajdów samochodowych rozgrywanych w talach 70., 80. i 90., takich jak Rajd Krakowski czy Rajd Polski.
„Takiego multidisciplinarnego rajdu w Polsce jeszcze nie było.” zapewnia Szymon Rajwa. A dyrektor techniczny rajdu Rafał Chronowski dodaje, że celem tego wydarzenia jest „integracja środowiska automobilowego w Polsce, doskonalenie techniki jazdy oraz edukacja w zakresie ruchomych zabytków techniki.”
W Rajdzie startować mogą załogi samochodami wyprodukowanymi do 31.12.1992 roku, tj. co najmniej trzydziestoletnimi. Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 marca 2023 roku.
Więcej informacji na temat rajdu znajdziecie na Facebooku: Rajd Tysiąca Liści/R1000L oraz na stronie internetowej www.r1000l.pl.
Do zobaczenia na trasie!