BMW 3.0 CSL 1973 – SPRZEDANE

BMW w 1968 roku powróciło do koncepcji generowania mocy z sześciocylindrowych jednostek, wprowadzając limuzyny 2500 i 2800. Nowością był model 2800 CS, prekursor CSL 3.0. Wprowadzenie w 1971 roku 3-litrowego CS przyniosło wiele nowości, w tym wentylowane tarcze hamulcowe na obu osiach. Do celów wyścigowych skonstruowano specjalnie odelżony 3.0 CSL, czyli Coupé Sport Leicht. Był on tworem homologacyjnym w najlepszym wydaniu. Zrodzonym specjalnie, aby startować w wyścigowej Grupie 2 i konkurować w klasie powyżej 3 litrów.
Egzemplarz wystawiony na sprzedaż wyprodukowany został 1 sierpnia 1973 roku i jest trzecim ze 110 sztuk powstałych CSL. Tak jak i inne otrzymał ulepszony sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3,2 litra oraz zestaw aerodynamiczny, dzięki któremu CSL zyskał przydomek „Batmobil”. Szybko zarejestrowany w niemieckiej flocie prasowej, pojawił się w numerze magazynu Rallye Racing ze stycznia 1974 roku. Z przebiegiem 8900 kilometrów CSL został sprzedany jedynemu prywatnemu właścicielowi, który zachował go aż do roku 2021. W 1980 roku właściciel zlecił dealerowi zainstalowanie nowych, fabrycznych paneli nadwozia CSL – niestety nadwozie 3.0 CSL było pozbawione fabrycznej ochrony antykorozyjnej. Samochód podczas swojego życia otrzymał częściowo skórzane wnętrze, sportowe fotele Recaro, pięciobiegową skrzynię Getrag 265, a także niestandardowe elementy silnika. W latach 1992 – 1996 CSL został odrestaurowany przez MK-Motorsports. W ciągu ostatnich 15 tysięcy kilometrów „Batmobil” otrzymał nowe opony Michelin XWX, elementy zawieszenia Bilstein, a jego układ hamulcowy, silnik i sprzęgło przeszły gruntowny serwis. Niesamowity egzemplarz, wyceniony na 180 – 240 tysięcy euro, sprzedał się podczas aukcji w Cernobbio za 286250 euro.



1973 BMW 3.0 CSL 'Batmobile’ © Jasper Schwering

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/ve23/villa-erba/lots/r0020-1973-bmw-30-csl-batmobile/1336392

VILLA ERBA
20 MAY 2023

LOT 112
1973 BMW 3.0 CSL 'Batmobile’
€180,000 – €240,000 EUR | Offered Without Reserve
Italy | Cernobbio, Italy

€286,250 EUR | Sold

Chassis No. 2275432
Documents: German Fahrzeugbrief
To be offered on Saturday, 20 May 2023

An extensively documented example of BMW’s wildest homologation special
Two private owners since new; acquired by the consignor from the first owner’s family in 2021
First registered to BMW’s press fleet and documented in period literature
Benefits from fastidious maintenance under current ownership; restored between 1992 and 1996
Tastefully modified by marque specialists under previous ownership
Completed on 1 August 1973, this BMW 3.0 CSL is the third of 110 examples that received an uprated 3.2-litre inline six-cylinder engine and the radical aero kit that earned the car its “Batmobile” nickname. It was promptly registered to BMW’s domestic press fleet as “M-CE360”, and subsequently starred in the January 1974 issue of Rallye Racing magazine.

At 8,900 kilometres, this CSL was sold to the newscaster Jochen Breiter, who remained its first and only private owner until 2021. Then wearing the personalised registration “K-TV123”, this car remained Mr Breiter’s daily transportation until 1991. In 1980, Mr Breiter had a BMW dealer install new, factory-correct CSL body panels throughout—a common practice in period owing to the 3.0 CSL’s thin bodywork that was devoid of factory rustproofing.

During his lengthy ownership, Mr Breiter commissioned 134,000 Deutsch Mark-worth of notable improvements including the installation of a Blaupunkt Berlin stereo, partial leather interior, Recaro sport seats, Getrag 265 five-speed “dogleg” transmission, as well as custom engine internals. Between 1992 and 1996, this CSL was restored by MK-Motorsports, based near Stuttgart.

In the last 15,000 kilometres, this fine 3.0 CSL ‘Batmobile’ has been furnished with a set of fresh Michelin XWX tyres and Bilstein suspension components, and underwent a complete overhaul of its brakes and clutch, further to comprehensive engine servicing.