Saab 96 V4 1967 – SPRZEDANY

Saab 96 narodził się w roku 1960, jako rozwinięcie konstrukcji modelu 93. Początkowo, podobnie jak poprzednik, otrzymał silnik dwusuwowy, a także wąską atrapę chłodnicy, co sprawiło, że nie każdy potrafił go odróżnić od poprzednika. Poważniejsze zmiany przyszły w 1964 roku, gdy wykorzystano szeroką atrapę chłodnicy, lecz prawdziwa rewolucja przyszła na rok modelowy 1967, gdy zdecydowano się na nowy silnik. Saab 96 V4 napędzany był przez widlasty, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³ i mocy 65 KM, znany m.in. z modelu Ford Taunus 15M. Wcześniej taką moc osiągały odmiany rajdowe, teraz był to dopiero punkt wyjścia. O ile w latach 60-tych szereg rajdowych tytułów zdobył za kierownicą dwusuwowych Saabów Erik Carlsson, kolejna dekada należała do Stiga Blomqvist’a. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji w latach 1971, 1972, 1973 czy Rajdzie RAC w 1971 roku to właśnie triumfy fabrycznego kierowcy Saaba odniesione na modelu 96 V4. Bez wątpienia tymi właśnie sukcesami zainspirowany został właściciel sprzedawanego egzemplarza. Saab 96 V4 zbudowany został z myślą o historykach, ma na pokładzie pełne wyposażenie rajdowe, łącznie z klatką bezpieczeństwa, układem gaśniczym czy odcięciem zapłonu. Jego silnik generuje zdecydowanie więcej mocy, niż seryjna jednostka. Takie osiągi pozwoliły wygenerować tradycyjne metody tuningowe, ze zwiększeniem pojemności silnika, zastosowaniem ostrego wałka, kutych tłoków, większych gaźników czy udoskonaleniu układu dolotowego i wydechowego. Efekt to diametralna różnica w osiągach, aczkolwiek strona wizualna również nie została odpuszczona. Nowy lakier, halogeny, rajdowe felgi – wszystko tu prezentuje się doskonale i zrobione jest zgodnie ze specyfikacją z epoki.

Saab 96 V4
Rocznik: 1967
Przebieg: 84000 km
Pojemność: 1850 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 100 KM+

Samochód pochodzi z kolekcji szwedzkiego entuzjasty marki Saab i kierowcy rajdowego, Fredrika Ekendahla.
Już w Szwecji przeszedł pierwsze modyfikacje, po czym trafił do Polski w 2004 roku.
Jego pierwszym właścicielem w kraju był Tadeusz Kwiatek, założyciel klubu SAAB GT-Classic.
Przez dekadę spędzoną w jego rękach auto otrzymało między innymi nową powłokę lakierniczą i odbudowę mechaniki, jak również dalsze modyfikacje.
Drugi właściciel auta z lat 2014-2021 to Jacek Kołodziejski, znany polski fotograf reklamowy.
Jacek kontynuował modyfikacje, zlecając między innymi budowę bardzo mocnego silnika.

Auto odkupiliśmy w 2021 roku, przeprowadzając drobne modyfikacje, które pozwoliły uwolnić jego potencjał.
Samochód za naszej kadencji otrzymał twarsze sprężynki zaworowe, elektroniczny zapłon 123ignition i zostały wystrojone gaźniki.
Auto po odbudowie nie uczestniczyło nigdy na poważnie w rywalizacji sportowej.
Używamy go jedynie rekreacyjnie, i do tego celu nadaje się znakomicie.

Jeżeli miałby był używany do sportu – warto zafundować mu jeszcze mocniejszą skrzynię biegów (pozostaje seryjna), usztywnić zawieszenie (jest obniżone, ale stosunkowo miękkie) i wzmocnić hamulce (pozostają seyjne).

A co zostało zmienione? Klatka bezpieczeństwa, fotele Sparco, 4 punktowe pasy Sparco, interkom. Układ gaśniczy oraz centralny wyłącznik prądowy. Dołożone wskaźniki ciśnienia oleju, temperatury oleju i płynu oraz wskaźnik napięcia ładowania. Silnik o pojemności 1850 cm³, kute tłoki, unikatowy sportowy dolot (cross flow), gaźniki Weber 45, zrobiony porting głowicy, duże zawory, ostry wałek, lekkie koło zamachowe, otwarty układ wydechowy. Modyfikacja chłodzenia oraz układu olejowego. Nowa instalacja elektryczna, akumulator przeniesiony do bagażnika. Unikatowe felgi RAC, które były robione tylko przez dwa lata do rajdowych Saabów na specjalne zamówienie. Kierownica i dźwignia hamulca ręcznego to również oryginalne wyposażenie rajdowe z epoki.