Venturi produkowała firma z siedzibą w Cholet, która nazywała się MVS (Manufacture de Voitures de Sport) i działała przez prawie szesnaście lat. Założona została w 1985 roku, szybko wyrabiając sobie markę w świecie samochodów sportowych. W 1992 roku zauważono w wyścigach rozwój samochodów klasy GT. To właśnie wtedy powstało 500 LM, oparte na modelu drogowym 400 GT. Właśnie 500 LM miało za zadanie zmierzyć się z zawodnikami wagi ciężkiej, w tym Ferrari i Porsche. Wystawiony na sprzedaż egzemplarz o nr 0003 został skonstruowany w 1993 roku jako pierwsze Venturi 500 LM, używane przez fabrykę jako samochód testowy. Było jednym z siedmiu samochodów francuskiego producenta wystawionych do wyścigu 24h Le Mans w ’93 roku. Pomimo mocnego wyniku w kwalifikacjach, wyścig nie był szczęśliwy. Na pierwszym okrążeniu 0003 uległo kolizji, która zmusiła go do powrotu do boksów. Potem było niestety jeszcze gorzej. Po około czterech i pół godzinach zmagań samochód obrócił się zjeżdżając z toru i doznając uszkodzenia tylnej części. Zespół walczył do wczesnych godzin porannych, udało się. Ale na 80. okrążeniu kierowca stracił kontrolę nad Venturi, co spowodowało uszkodzenie samochodu i zmusiło do wycofania się z rywalizacji. Samochód został odbudowany, aby stanąć w szranki w mistrzostwach BPR w 1994 roku, ale zgłoszony został już w specyfikacji 600 LM. W 1995 roku zgłoszono go do 24hLe Mans pod sztandarem zespołu Société BBA Compétition, jednak i ta wycieczka Venturi do Le Mans zakończyła się przedwcześnie, z powodu pożaru po 130 okrążeniach. Odbudowany egzemplarz w specyfikacji z 1996 roku, w 2019 roku otrzymał nowe ECU. Teraz w konfiguracji 600 S-LM, czyli ostatecznej formie wyścigowej wizji Venturi, czeka na następnego właściciela. Venturi licytowane 9 czerwca w Le Mans sprzedane zostało za 297,5 tysiąca euro, czyli około 1,3 miliona złotych.
1993 Venturi 600 S-LM Kevin Van Campenhout ©2023 Courtesy of RM Sotheby’s
Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/lm23/le-mans/lots/r0008-1993-venturi-600-s-lm/1345432
LE MANS
9 JUNE 2023
LOT 112
1993 Venturi 600 S-LM
€300,000 – €400,000 EUR
€297,500 EUR | Sold
France Flag | Le Mans, France
Chassis No. VK8 CLM 611 93 CE 0003
Documents: Bill of Sale Only
To be offered on Friday, 9 June 2023
A rare racing Venturi uprated to 600 S-LM specification
Largely rebuilt following a crash at the 1993 24 Hours of Le Mans
Campaigned for Société BBA Compétition at the 1995 24 Hours of Le Mans
Engine rebuild completed in 2019; presented in its 1996 livery
Eligible for Masters Endurance Legends or Endurance Racing Legends events by Peter Auto
In the 1980s and 1990s, the French manufacturer, Venturi, made a name for itself in the sports car world. Stéphane Ratel, the founder of SRO Motorsports Group, had been influential in the creation of the one-make Venturi 400 Trophy. In 1992, Ratel recognised a growing shift towards production-based GT cars and championed Venturi’s move into the GT arena. The resulting 500 LM was based on Venturi’s 400 GT road car and aimed to take on heavyweights including Ferrari and Porsche in top-level GT competition.
The example offered here, chassis 0003, was constructed in 1993 as the first Venturi 500 LM, used as a development car by the factory with guidance from test driver, Jean-Philippe Vittecoq. It was among the French manufacturer’s seven-car assault on the 24 Hours of Le Mans that year. The car took part in pre-qualifying for the event in May, and went on to qualify 41st overall and 17th in the GT Class on its return to the Circuit de la Sarthe in June, where it wore blue, pink, and white FreeSoft livery with the race number “56”. Costas Los, Johannes Badrutt and Claude Brana would share driving duties at the French classic, but despite qualifying strongly, the race was marred by disaster. On the opening lap of the race, chassis 0003 was involved in a collision that forced its return to the pits. By the end of the first hour the car was trailing at the back of the field, and after around four and half hours of racing the car spun, leaving the track and suffering rear-end damage. The team would fight on until the early hours of the morning when, on lap 80, Brana lost control of the Venturi, the resulting damage forcing the car’s retirement.
It is understood that the car was largely rebuilt, with the intention of being ready for entry by Stéphane Ratel in 1994’s BPR Championship. By 29 May 1994, its race entry notes the car in 600 LM specification when it competed in the 1000 Kilometres of Paris for the Agusta Racing Team, but retired mid-race due to a gearbox issue. The Works outfit, Venturi Team Lécuyer, raced chassis 0003 at Paul Ricard, Monza and Jarama in BPR races in 1995, and it was also entered at Le Mans under the team banner of Société BBA Compétition. The driving was to be shared by Emmanuel Clérico, Laurent Lécuyer, and Bernard Chauvin, yet the Venturi’s outing at Le Mans ended prematurely having caught fire after 130 laps.
Since returned to its 1996 specification, the Venturi was demonstrated by its consigning owner during the Global Endurance Legends session at the 2017 Grand Prix de l’Age d’Or. The car’s engine underwent a rebuild by Ferry
Development in 2019, while a new ECU was also fitted. Now in 600 S-LM configuration—arguably the ultimate form of Venturi’s racing vision—this storied car awaits its next owner, with the potential of furthering its competition career in any eligible historic events surely irresistible to any enthusiast of French racing cars.