Archiwum kategorii: Alfa Romeo

Alfa Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto 1932-34 – SPRZEDANA

Alfa Romeo była siłą niezwyciężoną w przedwojennych wyścigach koronnej klasy samochodowej, aż do roku 1934 kiedy pojawiły się srebrne strzały Mercedesa oraz Auto Union. Wtedy Alfa wycofała się tymczasowo jako fabryczny team, ale nadal udzielała bezpośredniego wsparcia “prywaciarzom”, takim jak Enzo i jego Scuderia Ferrari. Tipo B konkurować miała z najnowszymi modelami Bugatti i Maserati. Używając dwumiejscowego bolidu P2 Grand Prix jako bazy, Vittorio Jano zaprojektował wyjątkowo lekką konstrukcję, która umiejscawiała kierowcę w ścisłym centrum samochodu, dla idealnego rozkładu masy. Z przodu umiejscowiono niesamowitą jednostkę napędową – rzędowy, doładowany silnik o ośmiu cylindrach 8C-2300, generujący ponad 215 KM. Ważące zaledwie 701 kilogramów Tipo B odniosło natychmiastowy sukces w sezonie 1932, gdy legendarny kierowca Tazio Nuvolari wygrał nim Grand Prix Monzy, a samochody teamu zajęły 1, 2 i 3 miejsca w Grand Prix Francji i Niemiec. Tipo B w specyfikacji zgodnej z przepisami 1932 roku zbudowano jedynie w sześciu egzemplarzach. Okaz wystawiony na aukcji to samochód zespołu Scuderia Ferrari, który odkupiony został z teamu fabrycznego przez Richarda Shuttlewortha. Richard zasiadający za kierownicą Alfa Romeo Tipo B w latach 1935-1936 na podium stawał trzykrotnie. Wyścigówka ta, od niemal 30 lat pozostająca w rękach jednego właściciela, właśnie trafiła na sprzedaż. Dom aukcyjny Bonhams zaprezentuje ten wspaniały okaz podczas prawdziwego święta prędkości: Goodwood Festival of Speed. Oryginalna Alfa Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto o numerze 50007, wylicytowana została za 4593500 funtów, czyli prawie 22,5 miliona złotych. Jest to dziesiąty wynik wśród wszystkich samochodów sprzedanych na publicznych aukcjach w 2018 roku.
Czytaj dalej Alfa Romeo Tipo B Grand Prix Monoposto 1932-34 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Spider Veloce 1976 – SPRZEDANA

Alfa Romeo Spider to już prawdziwy klasyk w czystym tego słowa znaczeniu. Ten przepiękny Spider pochodzi z drugiej serii produkcyjnej, oferowanej w latach 1970-82 i potocznie nazywanej “coda tronca”, co we włoskim języku oznacza “ścięty ogon”. Odnosi się to do ostro zakończonej tylnej części pojazdu. Była to zmiana w stosunku do pierwszej serii, pozwalająca na uzyskanie większej przestrzeni bagażowej i korzystnej aerodynamiki. Słowo “Veloce” z kolei oznacza “szybki”, co było oznaczeniem zarezerwowanym wyłącznie dla samochodów napędzanych największą w ofercie, dwulitrową jednostką. Ten egzemplarz został pieczołowicie odrestaurowany ponad pięć lat temu i wciąż lśni pięknym blaskiem i świeżością. Przywieziony ze słonecznych Włoch bez oznak większej korozji został poddany renowacji w jednym z najbardziej renomowanych warsztatów w Polsce, gdzie nie szczędzono na kosztach. Z pewnością zrobi doskonałe wrażenie wszędzie tam, gdzie wybierze się nim nowy właściciel (lub właścicielka).
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider Veloce 1976 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 156 GTA 2002 – 49000 PLN – Warszawa

Alfa Romeo. To marka, która uzależnia. Z piękną historią, którą fascynował się sam Enzo Ferrari i modelami, które niezależnie od epoki potrafiły chwycić za serce. Taka była również na przełomie wieków Alfa Romeo 156 GTA. Piękna w kształtach, ostra w charakterze, cudowna w brzmieniu kultowego V6 Busso, które tutaj generuje aż 250 KM z godnej pojemności 3,2 l. Zbudowano ich jedynie 2973 sztuk, a wiele z nich skończyło już marnie. Bezwypadkowy egzemplarz z przebiegiem około 100 tys. km to zakup, który można wykonać zarówno dla własnej przyjemności, jak i celów kolekcjonerskich.
Czytaj dalej Alfa Romeo 156 GTA 2002 – 49000 PLN – Warszawa

Alfa Romeo GTV 1984 – 24900 PLN – Busko Zdrój

Alfa Romeo GTV swoją włoską duszę objawia zarówno w lekkiej sylwetce stworzonej przez Giorgetto Giugiaro, jak i w wyjątkowej chęci do dynamicznej jazdy. W latach 70-tych narodziła się jako Alfetta GT, reprezentując nowoczesną frakcję wewnątrz marki, tworzącą mocną konkurencję dla tradycyjnej serii 105 (2000 GTV, GT 1300 Junior, GT 1600 Junior). Wyróżniała się szeregiem technicznych innowacji, jak zapewniający doskonałe wyważenie układ transaxle i świetne zawieszenie wykorzystujące oś de Dion. W dekadę lat 80-tych wkroczyła jako zmodernizowana druga seria, wyróżniająca się zderzakami z tworzywa i zmienioną nazwą na GTV 2.0/Alfetta GTV 2.5. Oto jej dwulitrowa wersja z doskonale utrzymanym wnętrzem.
Czytaj dalej Alfa Romeo GTV 1984 – 24900 PLN – Busko Zdrój

Alfa Romeo 166 2002 – SPRZEDANA

3-litrowe V6 Busso pod maską, przepiękny lakier “azzurro nuvola”, doskonałe proporcje pierwszej serii produkcyjnej, na liczniku mniej niż 90 tysiący kilometrów i absolutnie brak zauważalnych oznak eksploatacji. Alfa Romeo 166 ma włoski styl, sportową duszę i absolutnie ujmującą aparycję, a w takim wydaniu i stanie jak egzemplarz z ogłoszenia, jest dziś niemal nie do odnalezienia. Jeżeli pragniesz doświadczyć, w czym lepsza może być motoryzacja włoska od niemieckiej, to jest idealny typ. Nie zobaczysz tego w danych technicznych, nie wywnioskujesz z ówczesnych słupków sprzedaży ani popularności na rynku wozów używanych, lecz jeżeli odbierasz samochody wszystkimi zmysłami i jesteś czuły na wszelkie niuanse motoryzacyjnych doznań i wrażeń, nie pozostanie Ci ona obojętna.
Czytaj dalej Alfa Romeo 166 2002 – SPRZEDANA

Alfa Romeo 2600 Sprint 1965 – Włochy

Początek lat 60-tych dwudziestego wieku to bardzo ciekawy okres dla marki Alfa Romeo. Sportowe samochody spod znaku zielonego węża i czterolistnej koniczyny w dalszym ciągu wygrywały wyścigi, a domowy rynek stabilizował się. W tych czasach model 1900 należał już do przeszłości, a i 2000 powoli tracił na atrakcyjności. Następca, Alfa Romeo 2600, stylistycznie nie była rewolucją, ale za to serce otrzymała godne. Na bazie sprawdzonych czterocylindrowych jednostek Alfa stworzyła R6 o pojemności skokowej 2584 cm³, w którym nie tylko głowica, lecz także blok wraz ze skrzynią korbową odlewane były ze stopu aluminium. Sześć cylindrów było powrotem do najlepszych, przedwojennych wzorców marki i “klasy wyższej” motoryzacji. Tipo 106, Alfa Romeo 2600, została zaprezentowana po raz pierwszy w 1962 na genewskim Motor Show w trzech wersjach nadwozia: sedan czyli 2600 Berlina, kabriolet – 2600 Spider z nadwoziem od Carrozzeria Touring oraz jako coupe – 2600 Sprint z karoserią od Bertone. Dziś przepiękny okaz tej ostatniej wersji możemy podziwiać na aukcji Bonhams. Pomiędzy 1962 a 1966 rokiem z fabryki Alfa Romeo wyjechało 6999 sztuk modelu 2600 w wersji Sprint, a ta jest świetnie zachowana i nigdy nie restaurowana w całości. Chociaż nadwozie zyskało nowy lakier, to wszystkie wewnętrzne powierzchnie zachowały oryginalną, fabryczną powłokę. Cudowna Włoszka po pełnym serwisie mechanicznym, z oryginalnym włoskim libretto, certyfikatem pochodzenia oraz dokumentami ACI i książką serwisową, wyceniona została na 45 – 55 tysięcy euro, czyli około 190 – 240 tysięcy złotych, a wylicytować będzie ją można już 27 października w Padwie.
Czytaj dalej Alfa Romeo 2600 Sprint 1965 – Włochy

Alfa Romeo 155 GTA Stradale 1993 – Włochy

Model 155 odniósł ogromny sukces w seriach samochodów turystycznych w całej Europie, łącznie z mistrzostwem we włoskim Superturismo i niemieckich mistrzostwach DTM. Bazując na sukcesach Tipo 155, Alfa Romeo zdecydowała się opracować drogową wersję: Stradale, która konkurować miała z takimi potęgami jak Mercedes 190E 2.5-16 czy BMW M3. Projekt pod kryptonimem 155 GTA Stradale rozpoczął się pod nadzorem legendarnego inżyniera Abartha i “ojca” Lancii 037 – Sergio Limone. Mechanicznie prototyp oparty został na modelu 155 Q4, czyli Quadrifoglio, z napędem na cztery koła. Q4 wykorzystywała w zasadzie ten sam silnik i mechanikę co Lancia Delta Integrale, z tą różnicą, że dyferencjał umieszczony z tył był żeliwny a nie aluminiowy, po to aby przesunąć dystrybucję masy ku tyłowi samochodu. Silnik Alfy Romeo 155 GTA Stradale przygotowany został w specyfikacji grupy N, a zmodyfikowane nadwozie doposażono szerszym body, przednimi i tylnymi zderzakami w stylu wyścigowym oraz dużym tylnym spojlerem. Zmieniono również zawieszenie samochodu na podobne do tego w Lancii Delcie Integrale, a sportowo-luksusowe wnętrze wykończono czarną skórą z “anatomicznymi”, sportowymi fotelami. Niestety szefowie FIATa widzieli w projekcie dwa główne problemy. Preferowali mocniejszy sześciocylindrowy silnik, którego jednak nie dało się sprzężyc z kompaktowym układem przeniesienia napędu z Delty Integrale. Drugim problemem był wygórowany koszt produkcji, ponieważ do jego wytwarzania potrzebna była osobna linia produkcyjna. Alfa Romeo projekt zarzuciła, tworząc tylko jeden prototyp modelu Alfa Romeo 155 GTA Stradale. Teraz możesz wejść w jego posiadanie! Prototyp wystawiony na sprzedaż, po raz pierwszy zaprezentowano na salonie samochodowym w Bolonii. Później pojawił się także w 1994 roku podczas Monza Gran Premio d’Italia, gdzie służył za samochód medyczny. Następnie Alfa trafiła do warsztatu Tony’ego Fassiny w Mediolanie, gdzie przebywała przez cztery lata, aż została sprzedana jednemu z przyjaciół Toniego, który zabrał ją do Niemiec. W 1999 roku Alfa powróciła do Włoch, stając się częścią prywatnej kolekcji entuzjasty marki i specjalisty od silników Alfa Romeo. 155 GTA Stradale pozostaje w wyjątkowo oryginalnym stanie, z przebiegiem jedynie 40 tys. km. Ten niesamowity okaz wprost z majowej okładki Ruote Classiche, który w artykule żywo wspomina sam Sergio Limone, mówiąc o nim jako o “straconej szansie”, wyceniony został na 180 – 220 tysięcy euro, czyli około 780 – 950 tysięcy złotych, a licytowany zostanie już 27 października na aukcji Bonhams odbywającej się przy okazji targów Auto e moto d’epoca w Padwie.
Czytaj dalej Alfa Romeo 155 GTA Stradale 1993 – Włochy

Alfa Romeo Spider 1987 – 45500 PLN – Gdańsk

Alfa Romeo Spider to piękny i kultowy kabriolet projektu Pininfariny, który zawładnął sercami wielu pokoleń miłośników włoskiej motoryzacji. Małe, zgrabne auto z miękkim dachem było bardzo śmiałą propozycją samochodu tworzonego dla przyjemności z jazdy, a swoją niesłabnącą przez lata popularnością zaskoczył nawet samego producenta. Na tle tradycyjnych, brytyjskich roadsterów, Alfa mogła szokować, ale przeżyła swoich oponentów i wytwarzana była nieprzerwanie przez 27 lat. Na sprzedaż wystawiony został okaz Spidera 2000 trzeciej serii zwanej “Aerodinamica”. Samochód pochodzi z limitowanej edycji “Graduate”, dostępnej na rynku amerykańskim, będący hołdem dla filmu Absolwent, w którym urocza Włoszka występowała jako samochód głównego bohatera granego przez Dustina Hoffmana. Graduate została skonfigurowana jako model bazowy, jednak jej silnik i skrzynia biegów były identyczne jak w wersjach Quadrifoglio i Veloce. Poza tym klimatyzacja czy radio instalowane przez dealerów były jedynymi opcjami. Ten egzemplarz w oryginalnym stanie, z nową tapicerką i drugim lakierem, to zdecydowanie okaz, który dać może ogrom przyjemności z jazdy.
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider 1987 – 45500 PLN – Gdańsk

Alfa Romeo Spider 1982 – 44000 PLN – Gdańsk

Alfa Romeo Spider w nieznacznie zmienianej formie produkowana była przez 30 lat, od 1964 do 1994 roku. Tak długie życie zapewnił jej prawdziwy artysta, Battista Pininfarina, wielki budowniczy z Turynu, który zmarł w kilka tygodni po publicznej prezentacji modelu zwanego potocznie “Duetto”. Prezentowany egzemplarz pochodzi z samego początku trzeciej serii produkcyjnej, zwanej “Aerodynamica”. Zastosowano wówczas nowe zderzaki i zmieniono tylną część samochodu – ścięty tył uzupełnił duży spojler z tworzywa, powiększono też tylne światła. Kształty te dopracowano w tunelu aerodynamicznym, zmieniono również wnętrze, które dzięki temu lepiej wpisywało się w modę lat 80-tych. Do wyboru wówczas były jednostki 1,6 l i 2 l, prezentowany egzemplarz ma pod maską tą większą, mocniejszą i bardziej poszukiwaną, zasilaną wówczas jeszcze gaźnikami, zapewniającymi jej piękne brzmienie. Również wizualnie egzemplarz imponuje. Prace renowacyjne przeszedł już jako 11-letnie auto, lecz wciąż prezentuje się wyśmienicie.
Czytaj dalej Alfa Romeo Spider 1982 – 44000 PLN – Gdańsk

Alfa Romeo GTV 1996 – 34900 PLN – Bielsko-Biała

Alfa Romeo GTV wyróżniała się harmonijnymi kształtami karoserii i pięknie zaaranżowanym wnętrzem, a na dodatek w topowej wersji potrafiła całkowicie oczarować samym brzmieniem silnika. V6 Busso to jednostka nazwana przez magazyn EVO najlepiej brzmiącym sześciocylindrowym silnikiem w historii i ktokolwiek miał okazję usłyszeć wie, że nie ma w tym określeniu cienia przesady. Do tych szczególnych wrażeń akustycznych można dodać fakt, że jest to jeden z najlepiej się prowadzących samochodów przednionapędowych swojej epoki. Topowe, 24-zaworowe 3.0 V6 znalazło się pod maską jedynie 6375 wyprodukowanych sztuk. Ta Alfa ma jedynie 93000 km przebiegu, dobrze udokumentowaną historię, manualną skrzynie biegów i zniewalające zestawienie kolorystyczne. Czyż nie trudno jej się oprzeć?
Czytaj dalej Alfa Romeo GTV 1996 – 34900 PLN – Bielsko-Biała