Łada 2107 to finalna ewolucja licencyjnej wersji Fiata 124. Produkowana od 1982 do 2012 roku, powszechnie uważana była za jeden z najbardziej udanych samochodów bloku wschodniego. Wśród swojej konkurencji zza „żelaznej kurtyny”, był to wóz zdecydowanie najtrwalszy i najmniej awaryjny. Polski Fiat 125p zdecydowanie nie miał tej finezji, jak radziecka Lada i jej wersje rozwojowe. Najlepiej doświadczyć możemy w egemplarzu takim jak ten, zachowanym przez wiele lat przez jednego, troskliwego właściciela.
Czytaj dalej Łada 2107 1989 – 35000 PLN – Zamość
Łada
WAZ Lada 2106 1988 – 39500 PLN – Kraków
WAZ Lada 2106 to rozwinięcie modelu 2106, z który z kolej powstał w oparciu o 2101, czyli licencyjną wersję Fiata 124. Produkowana od 1975 do 2006 roku, była najpopularniejszym samochodem w ZSRR i powszechnie uważana była za jeden z najbardziej udanych samochodów bloku wschodniego. Ten egzemplarz to dokładnie model 21063, czyli produkowana do 1991 roku wersja z najmniejszym silnikiem o pojemności 1,3 l. Oznaczenie SL na jej klapie to skrót od Super Luxe, co należy rozumieć jako luksusową wersję modelu Lada 1300. Wyprodukowano i zmontowano ponad 4,3 miliona sztuk modelu 2106, choć znalezienie dziś egzemplarza w oryginalnym, dobrze zachowanym stanie wcale nie jest łatwe. Ten ma jedynie 16700 km przebiegu i wciąż oryginalny lakier.
Czytaj dalej WAZ Lada 2106 1988 – 39500 PLN – Kraków
Łada VFTS 1984 – 68000 PLN – Kraków
VFTS to skrót od „Vilniusskaja Fabrika Transportnych Sredstv”, co tym samym zdradza kolebkę tej konstrukcji, czyli litewskie Wilno. Firmę założył litewski kierowca rajdowy Stasys Brundza w 1970 roku. Początkowo modyfikowano model z silnikiem 1,3 l, później 1,5 l. Modyfikacje polegały na znacznym odelżeniu konstrukcji poprzez zastosowanie elementów z poliwęglanu. Znacznie zmodyfikowane zostało także zawieszenie i układ przeniesienia napędu. Silnik zamiast seryjnych 75 KM w wersji VFTS generował około 160-180 KM, a zmodyfikowana, kłowa skrzynia odpowiedzialna była za mniejsze straty mocy i charakterystyczny dźwięk. Zgodnie z duchem sportu, gdy chcemy brać udział w zawodach sportowych najwyższej rangi, np. na szczeblu mistrzowskim, wymagana jest książka pojazdu sportowego i pełna zgodność z homologacją z epoki. Tak właśnie została zbudowana ta Łada, dzięki czemu brać mogła udział w Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
Czytaj dalej Łada VFTS 1984 – 68000 PLN – Kraków