Sylwetka fastback coupe, spora ilość chromowanych ozdób i winylowy dach przywodzą ma myśl amerykańską motoryzację, choć w europejskiej rzeczywistości lat 60-tych wszystko musiało być mniejsze i bardziej poręczne. Taki właśnie jest Opel Olympia A, czyli produkowana jedynie w latach 1968-70 luksusowa odmiana modelu Kadett B. Samochód będący odpowiednikiem rynkowym i konkurentem Garbusa, choć zbudowany według bardziej uniwersalnej formuły z chłodzonym cieczą silnikiem z przodu, napędzającym koła tylne. Oferujący więcej miejsca zarówno we wnętrzu, jak i w bagażniku, lecz wciąż popularny, dostępny dla mas i sprawdzający się na co dzień. Ten egzemplarz po raz pierwszy zobaczyliśmy na hali wypełnionej po brzegi klasykami około 3 lata temu. Przykuł uwagę ciekawą sylwetką, nieszablonowym kolorem i przepięknie zachowanym wnętrzem. Kusił, ale nie było innej możliwości, by sprawdzić, jak się spisuje w czasie jazdy, niż podjąć się jego kompleksowej renowacji. Ta szczęśliwie jest już za nami, a z efektu jesteśmy dumni.
Opel Olympia A Coupe 1.1 SR
Rocznik: 1968
Przebieg: 78700 km
Pojemność: 1078 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 68 KM
Opel Olympia A Coupe 1.1 SR w zjawiskowej kolorystyce i przepięknym stanie, po pełnej renowacji.
Samochód sprowadzony z Holandii, dokumenty holenderskie.
Po zakupie, w ciągu ostatnich dwóch lat, przeszedł gruntowną renowację.
Rozebrany do śrubki i ponownie złożony.
Podwozie i podłoga zostały wypiaskowane, a wszystkie powłoki lakiernicze zostały mechanicznie zeszlifowane.
Nadwozie w całości oczyszczone do gołej blachy, odpowiednio spasowane i zabezpieczone antykorozyjnie.
Całość ponownie polakierowana w oryginalnym odcieniu.
Wszystkie podzespoły mechaniczne zostały zweryfikowane, odrestaurowane lub zakupione nowe.
Silnik po remoncie generalnym, zasilany dwoma oryginalnymi gaźnikami Solexa.
Wnętrze zachowane przepięknie, delikatnie dotknięte zębem czasu.
Zachowana oryginalna tapicerka, deska rozdzielcza i dywany.
Nowa we wnętrzu jest jedynie podsufitka i tylna półka, które nie wytrzymały próby czasu.
Nowy winylowy dach.
Wszystkie ozdobniki karoserii, listewki, emblematy, kołpaki i dekle zachowane w oryginale.
Wszystkie elementy chromowane zachowane, nie odnawiane, delikatnie spatynowane.
Samochód jeździ przepięknie, z dużą lekkością i werwą.
Jest bardzo poręczny, nie wymaga użycia siły przy skręcaniu, zmianie biegów czy hamowaniu.
Zawieszenie jest miękkie i sprężyste.
Wszystko w samochodzie funkcjonalne – również radio i zegarek.
Ma wiele elementów, których zastosowanie wyróżniało go w epoce – listwowa przekładnia kierownicza, wspomagane hamulce (tarczowe z przodu), 12-voltowa instalacja elektryczna. Mimo wąskiego nadwozia, ma całkiem sporo miejsca we wnętrzu i ogromny bagażnik. O ile nie będziemy go zmuszać do jazdy z zawrotnymi prędkościami, jazda nim jest ogromną przyjemnością.
Baza wybrana była z dużą uwagą – był to samochód kompletny, nie zniszczony przez wilgoć, ewidentnie z niskim przebiegiem, choć nieużywany od dwóch dekad. Otrzymał wszystko czego potrzebował, by odzyskać pełnię blasku. Wszystko zostało wykonane z możliwie pełną zgodnością z oryginałem, bez prób upiększania fabryki według własnych standardów. Prace wykonywane były w dwóch zaprzyjaźnionych warsztatach, w Poznaniu i w Rokietnicy, przez zespół ludzi z dużym doświadczeniem w renowacji pojazdów zabytkowych.
Samochód jest własnością i dumą prowadzącego stronę gieldaklasykow.pl.
Auto zdobyło I nagrodę podczas Polskiego Konkursu Elegancji w Pałacu Rozalin w dniu 25.09.2021.