Kiedy Citroen przejął kontrolę nad Maserati w 1968 roku, jego pierwszym projektem była odpowiedź na Lamborghini Miurę. Tak narodziła się Bora, projekt, który dał początek modelowi Merak. Giugiaro mądrze postanowił zaczerpnąć Meraka z Bory, zachowując jego udaną linię. Charakterystycznymi detalami Meraka była osłona chłodnicy z dwoma chromowanymi zderzakami po obu stronach trójzębu, dwie przypory łączące nagle urywający się dach z tyłem samochodu oraz przetłoczenie w karoserii biegnący wzdłuż całego boku. Zamiast złożonej ramy rurowej z Bory, do Meraka wybrano tańszy stalowy korpus, a rama pomocnicza podtrzymująca silnik została uproszczona. Aby Merak mógł otrzymać układ miejsc 2+2, zamiast dużego V8 wybrano kompaktowy, trzylitrowy silnik V6, pochodzący z Citroena SM. Merak oficjalnie zadebiutował podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1972 roku. Jego nazwa, w przeciwieństwie do tradycji Maserati, to nie jest nazwa wiatru, lecz gwiazda z konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy. Ten egzemplarz pochodzi z otwierającej produkcję pierwszej serii. To, co go wyróżnia, to zegary z Citroena SM, a także układ hydrauliczny Citroena odpowiedzialny za hamulce, światła i wspomaganie układu kierowniczego.
Maserati Merak
Rocznik: 1973
Przebieg: 78000 km
Pojemność: 2965 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 190 KM
Cena: 330000 PLN / 77000 EUR
Najładniejszy egzemplarz w Europie?
Dużo ich widziałem, choć powstało ich zaledwie 1800 sztuk, po 600 w każdej wersji: SM Dashboard, SS i SS Bora Dashboard. Uważam, że w kategorii renowacja i konfiguracja ten ma pierwsze miejsce!
Opisywany przeze mnie Maserati Merak pochodzi z 1973 roku i był dedykowany na rynek europejski. Jako, że auto jest z początku produkcji (start od 1972) to pełno w nim różnych smaczków i lekkości pierwszych egzemplarzy. Wiem o czym mówię, bo kilka lat temu byłem posiadaczem być może jedynego na świecie Maserati Merak SS (1980 rok) z przebiegiem zaledwie 1300 mil od nowości. Mam zatem porównanie i wiem jedno – Merak z początku produkcji jest innym autem niż ten z końca – początek przypadał na okres kiedy właścicielem Maserati był Citroen, a koniec produkcji to czasy De Tomaso.
Zatem początek produkcji, lekkość, 3 litrowy motor V6 (na 3 podwójnych Weberach i 190 KM) będący rozwinięciem silnika Citroena SM oraz zegary żywcem przeniesione z francuskiego auta. No jest w tym finezja i odlot. Nie ma to jak mix francusko-włoski. Nie wiem jak w innych egzemplarzach, ale w tym to wszystko działa. To co na pewno odróżnia pierwszą serię od całej reszty to hydraulika z Citroena odpowiedzialna za hamulce, światła i układ kierowniczy.
Merak przyjechał na własnych kołach z Francji w 2015 roku i od razu powędrował na renowację w Rzepecki Auto (poza silnikiem), Pit Lane Arkuszowa 2A (silnik). Renowacja rozpoczeła się w 2015 roku, trwała kilka lat i kosztowała adekwatnie do jakości. Proponowana cena samochodu zaledwie w pewnej części rekompensuje poniesione nakłady, ale wóz jednak trochę pojeździł i dał sporo radości obecnemu właścicielowi, któremu zdarzało się używać Meraka na co dzień.
Polecam, bo cena i stan naprawdę się zgadzają.
Sprzedaż komisowa.
Telefon: +48 602 151 650
Miejscowość: Raszyn pod Warszawą